Gammel maling |
Post Reply |
Author | ||
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 oktober 2012 at 00:20 |
|
Hei,
Noen som vet hvordan man går fram for å fjerne gammel lakk fra plast kåper? (snakker modell tog ja) Skulle gjerne ha fjernet den hjemmelagde malinga helt,da det ble forholdsvis lugubert påført for 15 år siden. Clue her er at plasten ikke skal ta skade samtidig som man får has på malinga. Noen råd? Tom Edited by icefighter35 - 23 oktober 2012 at 00:23 |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Isopropanol eller bremsevæske, men det siste er rett kraftig.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
icefighter35
Post Options
Thanks(0)
|
|
ok, takk. Får se om jeg ikke tar å tester det på ikke synlige deler først.
Tom |
||
KAEMD
Viderekommen Joined: 19 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 20 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har et stoff som kan hjelpe deg med dette, nemlig en lakk- og silketrykkfjerner som ikke tar plasten. Sjekk web-sidene til Modellbil Design eller ta kontakt pr mail.
|
||
KAEMD
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Temaet har vært diskutert på forumet flere ganger tidligere. Et søk på "bremsevæske" ga bl.a. disse treffene: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3115 http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5085 http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6795 |
||
icefighter35
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for mange svar. Syntes "modelstrip"fra en annen nevnt tråd hørtes tryggest ut,men finner
ikke noe utsalgsted hvor de tar mindre enn 50 pund(!) i frakt..selve
produktet koster 7 pund.
Tom |
||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her har du en annen variant som brukes av modellbyggere, hyggelig pris på produkt og frakt:
http://www.ebay.co.uk/itm/310419860071 Erfaring med frakt fra England er at 7 dager +/- 1 dag er det vanlige. |
||
EirikS
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fant du noe du kunne bruke?
|
||
icefighter35
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei, Ja, ble tipset ditt, så får se hvor smooth the blir se`endes ut Tom |
||
EirikS
Post Options
Thanks(0)
|
|
Si ifra når du har prøvd det om det var brukanes da :)
Edited by EirikS - 08 november 2012 at 20:33 |
||
icefighter35
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skal jeg gjøre, er ikke kommet i posten enda, men er vel ikke så lenge igjen. Tom |
||
icefighter35
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kort fortalt. malinga ble utrolig seig og umulig å få av, endte opp med å bruke stålull og siden malinga var så sticky gikk det på detaljene løs..alt i alt...trenger noen understell til el 18/ re 460 så si fra Tom |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
finner kåper på ebay :)
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
icefighter35
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, i sorgen fant jeg ut det jeg også. hehe |
||
EirikS
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var ikke no gøy...
Men vågalt å prøve stålull, det skal du ha :) |
||
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Målartvätt möjligen
http://www.biokleen.se/website1/1.0.1.0/18/1/index.php?item=prod_prod-s1/30&group=prod_prod_grp-s1/1
Vänligen
Bo
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så hva skal vi konkludere med? At Modellers Paint Remover fra Expo gjør mere skade enn nytte? Eller ble det brukt en type maling/lakk som andre, velkjente midler som f.eks. bremsevæske heller ikke duger på? Kan det f.eks. ha vært brukt billakk, som formodentlig vis er mer bestandig enn lakk beregnet på modellbygging? |
||
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Signaturen KAEMD nevnte et stoff for fjerning av silketrykk og lakk. Jeg har brukt det til å fjerne silketrykk og det gikk meget bra. Har noen prøvd det på lakk?
|
||
SOHo
|
||
EirikS
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror det er litt tidlig å si det. Jeg har brukt det samme og andre typer tidligere, og det biter på feks maling fra Valejo. |
||
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kodensfjerner, som er nesten bare isopropanol.
|
||
icefighter35
Post Options
Thanks(0)
|
|
Husker ikke helt i farta hvor jeg kjøpte lakken men er godt mulig det var noe jeg fant på mekonomen. Problemet var ikke at malinga ikke gikk i oppløsning men at den klumpa seg og ble meget klissete og vanskelig å få av slik at plastikk overflaten til slutt tok skade av fjerninga. Dette var så klart mitt første forsøk, så skal ikke påberope meg at jeg hadde noen videre peiling på hvordan man best går fram.
Tom |
||
icefighter35
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, var kjett det der. Stålull var så klart bare et siste forsøk på å redde stumpene når jeg skjønte at jeg hadde messa up bad. prøvde først med en veldig stiv negle børste, hadde på enda mer fjerner, venta litt til også oppgraderte jeg til neglene og så til slutt stålull.. |
||
EirikS
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hmm.. Du sier venta litt.
Litt som i en time som det oppgis, eller kortere? |
||
icefighter35
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja venta en time på det første strøket med fjerner, det andre strøket når frusterasjonen satte inn ble det litt mindre venting,da malinga virka som den hadde først smeltet for så å begynne å tørke igjen da jeg lot det sitte en time. Tom |
||
TorsteinS
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vallejo sine farger, ihvertfall de jeg har, er vannbaserte akrylfarger, og noen er til og med merket "non toxic". Da burde de vel være blant de som er enklest å løse opp? |
||
EirikS
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jo, forsåvidt.
De har lakk, emalje, og metallfarger i tillegg. Men du er nok inne på at slike farger om det er fra vallejo eller Revell er mye mer lettløselige enn farger ment for annen bruk. |
||
icefighter35
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gjorde ett nytt forsøk her om dagen på et parti som enda ikke var behandlet, og det viser seg at plasten blir skadet selv etter få minutter og blir "knudrete" hvis det er et nasjonalt ord. Mulig jeg er for kresen, men vil vel tro at alle forventer at man blir sittende igjen med en fullstendig glatt overflate når maling/lakk er borte.
Tom |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |