Farge på SKD 221 |
Post Reply |
Author | |
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 november 2012 at 07:24 |
På alle bilder jeg har sett av skd 221, er taket malt i (sølv)grå farge. Dette blir vel og oppgitt i Skala design sitt byggesett. På bildene av originalen går denne fargen litt ned på hytta, slik at den er synlig selv om en ser traktoren fra siden eller forfra. Men på dette bildet ser det ut som taket er rødt. Er det noen som kan bekrefte dette?
|
|
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Burde vel nevne at bildet er hentet fra njk.no : http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=11117&aut=&eng= og fotograf er Svein Sando.
|
|
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan ikke bekrefte noe, men vet iallefall at denne traktoren er noe spesiell.
Hele understellet er rødt på denne også, noe jeg ikke har sett på andre. Samt at denne traktoren har et slikt "Internt skiftemerke/nummer"
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar. Låg faktisk ikke merke til understellet før du påpekte det. Har bygget min med svart understell, så det blir vel å maskere taket, og male det sølvgrått.
|
|
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her terngs det visst litt historisk informasjon: Skiftetraktorene til NSB var fra starten på 1930-tallet malt i en rødfarge. Det varte til en gang ut på 1960-tallet, da man gikk over til å male dem grønne, slik som fargen for godstoglokene forble etter 1962 da persontogene begynte å bli røde. Det grønne perioden for skiftetraktorer varte etter også at loktyper som EL 10 og Di 2 ble røde (fra 1971 og gradvis utover), før de også ble røde igjen i nyere tid. Skd 221 ble bygget i den første røde perioden, og det er slik den avbildede traktoren fra 1969 på Oslo Ø er i. Så jeg tror ikke den fargen var noe spesiell for Skd 221, men alle traktorene av typen var slik fra starten. Men den tilhører altså perioden fra første røde periode. Det interne skiltet, stor gult skilt med et ensifret stort nummer på, var løst, og ble hengt på skiftelokene og traktorene på Oslo Ø for å vise hvilken tjeneste de gikk i den dagen. Det var mange såkalte skifteturer på Oslo Ø, og disse skiltene sa kalrt fra hvilket lok/traktor som gikk i den og den turen. Trondheim stasjon hadde også et lignende system på den tiden, men med mindre skilt og bokstaver i stedet for siffer. Men det er mulig at 1969 var siste året for den ordningen. Her et bilde av en 25e-maskin med skiftetur 7 (Sigmund Sunde ca 1960): Og Trondheim med skiftetur D (43a 95) |
|
Svein S
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er vi ikke tvil om at traktoren var rød, det er ikke det som det tas opp her. Men nemlig at denne traktoren på bilde hadde rødt tak, mens de fleste andre har tak i sølvfarge. En annen ting jeg bemerker er at underdelen er helt rød på denne, mens på mange andre er den svart. |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det jeg prøver å si, er at den traktoren jeg tok bilda av i 1969 nok har det fargeskjemaet den ble levert med på starten av 1960-tallet. Altså et mye eldre rødt skjema enn det som kom senere. Bildet fra 1971 er interessant i den forstand at det kan virke som at den traktoren aldri ble grønn, men at den hoppet over en fargevariant.
|
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå var de to første traktorene innleid fra Høka noen år, og så overtatt. Det kan hende at dette er en av disse to, og at det forklarer at understillingen er rød. Nummeret kan ikke leses på bildet.
|
|
Svein S
|
|
Therie
Viderekommen Joined: 03 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser ut for meg som det sølfargede taket er et isolasjonspåbygg. Et tynt blikktak som originalt gir mye god varme inne i hytta.....
|
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et spørsmål på "sidelinjen": Er det noen som vet hvilket loknr. som skjuler seg bak nr. 7?
|
|
Mvh
Rune H |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nummeret på "nr. 7" er ikke oppgitt noen av de stedene bildet er gjengitt, så fotografen har neppe notert det.
Ut fra tilgjengelig bildemateriale og andre data kan man dog med relativt stor sikkerhet utelukke i hvert fall 3 av de 5 lokene som fantes av denne typen i Norge. - 485 - korsbuffere og annerledes vannfylling. Dessuten overført til Trondheim 1955. - 488 - skygger over frontvinduene, korsbuffere - 489 - skygger over frontvinduene, korsbuffere, turbo plassert bak skorstein Da står vi igjen med 486 og 487 som mulige kandidater. 486 finnes det et bilde fra "ca 1960" som viser loket som varmelok på Sundland, med demonterte buffere. Jeg har ikke klart å finne noen klart identifserbare avvik mellom loket på bildet i denne tråden og 486. I NJKs materielldatabase finnes det 3 bilder av 25e-lok som er uidentifisert fordi nummeret er dekket av et turnsunummerskilt (faktisk nr. 7 på alle tre). Det ene bildet er det som er gjengitt i denne tråden, et av de andre bildene viser åpenbart det samme loket, tatt samme dag på samme sted. Det tredje uidentifiserte loket har hylsebuffere, rund dampdom og turbogeneratoren plassert mellom dom og sandkasse. Denne kombinasjonen er det ingen av de andre lokene som har, det loket må dermed være 487. Konklusjonen er at loket på bildet i denne tråden sannsynligvis er 486, og at bildet er tatt relativt kort tid før loket ble sendt til Sundland og endte som varmelok. Det var for øvrig det første loket av typen som ble utrangert (mai 1961). |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er neppe noe påbygg. Meg bekjent har taket vært like høyt hele tiden. De har imidlertid ikke takrenner eller noe annet markert skille mellom tak- og veggflater. Når man malte taket i avvikende farge har de sannsynligvis valgt å trekke takfargen ned til et skille nedenfor buen mellom vegg og tak. |
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar og detaljert redegjørelse for forskjellene mellom hvert lok (jeg forbereder bygging av 489)!
|
|
Mvh
Rune H |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |