MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - støppsel i vegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

støppsel i vegg

Post Reply Post Reply
Author
kennethmarklin View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kennethmarklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: støppsel i vegg
    Posted: 04 november 2012 at 21:20
Hei...

Eg lurer på en ting, siden eg nettopp for ca 1 år siden startet med denne flotte hobbyen så lurer eg på om noen kan fortelle meg hva som er best å gjøre.

Eg har til nå tatt ut søppelet te strømmen etter hver gang eg har kjørt og lekt med togene mine og lurer på omsette er så lurt. ? Har vurdert om det er best at det står på hele tiden men da står jo strømmen på og det er vel heller ikkje lurt ?

Har nå investert i rock sitt z21 digital center noe som var fantastisk lett å sette i sammen og meget lett å få til. Anbefales å kjøpe for alle som har lyst på denne saken der. Men minuset er jo atdet ikkje er av og på knapp på z21 enheten .......

Så kort og greit æ det lurt å dra ut stikkontakten eller bare la det stå på hele tiden ?

Eg har stilt mange dumme spørsmål her og fått kjempegode svar så håper på godt svar på dette spørsmålet også

På forhånd mange takk for svar

Hilsen Kenneth
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2012 at 23:35
Du bør nok slå av størmmen når du ikke bruker den, ja. Og ut fra hva du sier så virker det som det ikke er noen bryter slik at du må dra ut støpselet for å bryte 230-volten. 
Svein S
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2012 at 08:30
Ja, som Svein sier ta ut støpselet, men husk og å sette alle digititale lok i null (hastigheten) før du tar strømmen. Dersom ikke vil det starte opp igjen med siste innstilling som var før du tok strømmen.
Har hatt et par opplevelser med at loket ble pakket ned for en tid uten å nulle de ut.
Da er det litt irriterende å sette loket tilbake på sporet igjen uten å huske adressen
Er fort gjort når en har flere lok en det er plass til på anlegget.
Har lært, og i tillegg har jeg alle adressene i sirlig orden på eget lett tilgjengelig ark.
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2012 at 11:10
Generelt gjelder det vel for alle elektriske apparater at det sikreste er å ta ut stikket når de ikke er i bruk.
Jeg har flere trafoer tilknyttet anlegget mitt for kjørekontroll, lys, vekselmotorer osv. Alle er koblet til en skjøteledning med såkalt "padde" som også har på/av-bryter med lys. Dermed er det greit å slå av alt på en gang og når jeg forlater rommet kan jeg sjekke at alt er avslått ved å se om der er lys i bryteren.
Back to Top
kennethmarklin View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kennethmarklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2012 at 18:00
Tusen takk for alle svar og æg fekk det svaret eg håpet på

Kenneth
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2012 at 20:13
Kenneth
I tillegg til å dra ut støpselet er det en viktig ting til.
Det finnes ikke dumme spørsmål.
Når man ikke vet, så spør man, og det er jo det du gjør.
mvh
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.