Roco pensdekoder |
Post Reply |
Author | |
BM65A
Viderekommen Joined: 08 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 august 2012 at 14:11 |
Jeg har et problem med en pensedekoder, Roco 61196, og lurer på om noen her har råd. Dekoderen er ny og montert i dag. Når jeg trykker skift med Roco multimaus, kommer en høy dur fra motoren og skiftet varer i 1 sek. før den returnerer til utgangsposisjonen. Pensemotoren er i orden, for den skifter korrekt uten ulyd når jeg prøver en annen dekoder. Den fungerer også korrekt manuelt når jeg fjerner dekoderen, mens når dekoderen settes i oppstår samme problem ved manuell skifting. Når jeg prøver den defekte (?) dekoderen på en annen pens, oppstår samme problem der. Da jeg først monterte den kom det opp en kortslutningsmelding på Roco multimaus, men det er ikke problem med kortslutning nå. Spørsmålet er: er det noe jeg kan gjøre for å få skikk på dekoderen - eller må jeg skaffe en ny? |
|
bfr130
Veteran Joined: 26 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du prøvd å omprogramere den? Har hatt samme problemet flere ganger. Noen ganger holdt det å omprogramere, noen måtte jeg bytte.
|
|
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.
MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt" |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det at du først fikk opp en kortslutningsmelding, er ikke noe godt tegn.
Skulle tro etter det du beskriver at en filterkondensator er "blåst" - eller at du har en defekt utgangstransistor? Se etter om den gule, store "klossen" på dekoderen er litt brun på siden - og kanskje lukter "dyrt"? Dette er filterkondensatoren. - Mistenker den mest, etter den lyden du beskriver.
Er den "blåst", så kan den kortslutte først og siden brenne av. Da blir ikke spenningen tilstrekkelig til å legge over pensen.
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ta dekoderen med til forhandleren du kjøpte den hos. Der får du helt sikkert en ny dekoder uten problem.
|
|
BM65A
Viderekommen Joined: 08 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for kommentarene. Jeg har prøvd reprogrammering uten hjelp, og kan ikke se at noen deler av dekoderen er brunsvidd. Jeg følger rådet om å henvende meg til forhandleren!
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |