MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Strømopptak i vogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Strømopptak i vogner

 Post Reply Post Reply
Author
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Strømopptak i vogner
    Posted: 14 august 2012 at 15:34
Hei

Er det noen som har noen gode forslag til strømopptak i boggivogner?

Mvh

Stig
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 506
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2012 at 15:52
Hei!

Hvilken skala?

Mvh Heine
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2012 at 16:07

En eldgammel metode er å bruke hjulaksler med isolering bare på én side slik at selve akselen er elektrisk ledende i forhold til ett av hjulene. Ved å legge en sleper tilkoblet en ledning oppå akselen og parrer hjulene riktig, vil den ene boggien kunne gi strøm til den ene skinnen og den andre den motsatte skinnene. Fleischmann benyttet dette systemet for ca 50 år siden.

Jeg snakker her om 2-skinne-systemet, for med 3-skinnesystemet er det jo slepesko som gjelder uansett.

Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2012 at 16:33
Er det plastboggier, så har Lux Modellbau noen strømopptak som er ganske bra.
Har brukt de selv.
Det ser ikke ut til at de er nevnt på den engelske siden deres - men kun på den tyske.
Her er en link:


Edited by Kjell H. - 14 august 2012 at 16:35
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2012 at 20:33
Hei

Jeg bruker disse

http://www.hufing-tronic.de/start.htm?waggon_beleuchtungen_ho,tt,n_schleifer_und_kontakte.htm

Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2012 at 20:36
Hei

Takk for raskt svar folkens, jeg kjøer Roco H0, har " http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3636&osCsid=e4f832a06d5fbdf68c7016c9312abcee "
Prøvde med å legge ledninger i spiral runt akslene på vær boggi men det fungerer ikke optimalt (lyset blinker)

Mvh

Stig
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2012 at 20:36
Hei Stig

Strømopptakerne fra Hufing-Tronic passer spesielt godt på Roco vogner..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
trondk View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2013
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trondk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 17:34
Hei
Jeg ser dette er en gammel tråd men siden jeg har kommet over en løsning som fungerer greit for meg tenkte jeg at jeg skulle poste her uansett.
Jeg har brukt spiralfjærer på akslingene mine.
Enkelt og greit å jobbe med, lite synlig og har fungert på alle mine vogner.

 mulig man må scrolle litt ned. Det er ca midt på siden
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.