Min hagejernbane |
Post Reply ![]() |
Author | |
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 24 juli 2012 at 22:31 |
I dag var det endelig tid for å ta de første spadetakene. Jeg har
startet med den delen som skal gå fra hovedbanen og inn i kjelleren.
Sporet skal gå under en terrasse og ut i hagen via en tunnel.
![]() Jeg skal støpe en kanal som sporet går i. Og den får lokk som enkelt kan løftes av for tilgang til sporet for vedlikehold. Alle skjulte spor blir lagt med PECO. Der hvor sporet kommer inn i kjelleren er det et lagerrom med høyskap langs veggene. Her blir det oppstillingsspor oppe på skapene. Dette rommet er ganske stort, og det er mulighet for 3 oppstillingsspor på hver ca 10-12 meter. Hovedlinja i hagen skal gå en ganske god runde som blir i overkant av 100 meter. Mvh Heine |
|
![]() |
|
jsalve ![]() Viderekommen ![]() Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei! Veldig gøy å se at du er i gang. Gleder meg til å følge utviklingen og arbeidet fremover.
-Jan S.
|
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
Slik omtrent blir traseen:
![]() ![]() |
|
![]() |
|
TinyD ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Denne blir det spennende å følge med på!
![]() |
|
![]() |
|
krsven ![]() Veteran ![]() Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 287 |
Ser man det, ja. Mange år med hagejernbaneblader på sengekanten gir åpenbart resultater........Gleder meg til å ta en titt en dag - tror faktisk hele familien blir med........
|
|
krsven
|
|
![]() |
|
Dere er hjertelig velkommen hele familien, Kristian.
![]() I dag fikk vi jobbet litt på banen igjen. Jeg har laget en egen blogg her: http://www.heinepedersen.com/hagejernbane/byggeblogg.htm Et par bilder: ![]() ![]() ![]() Flere bilder og tekst på bloggen! |
|
![]() |
|
På grunn av verandabyggingen ville jeg legge sporet som kommer under denne nå for å slippe å krype under den senere. Jeg loddet sammen flere lengder om gangen for å slippe å ligge på bakken og lodde... Dette er Peco G45 (code 250) I disse radiene er det ikke nødvendig med skinnebøyer.
![]() Jeg har helloddet laskene for å sikre elektrisk kontakt. Det tar litt tid å varme opp disse tykke skinnene, så loddingen ble en tålmodighetsprøve. Dette er en 100 watt loddebolt fra Biltema. Legg merke til at skjøtene ikke sitter rett ovenfor hverandre. Jeg lot være å kappe overskytende når skinnene ble bøyd. ![]() Jeg har boret hull gjennom skinnestrengen og loddet ledningene. Endene som stakk inn kappet jeg av. ![]() Ca halvveis på denne strekningen har jeg laget ekspansjonsmuligheter. Laskene er loddet til den ene strengen slik at de alltid vil holde seg omtrent i posisjon uansett hvor mye bevegelse det vil være. ![]() ![]() Minsteradius her er omtrent 160 cm. ![]() |
|
![]() |
|
jsalve ![]() Viderekommen ![]() Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Bravooo
![]() ![]() -jan
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |