MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Erfaringer med Trix tog H0.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Erfaringer med Trix tog H0.

Post Reply Post Reply
Author
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Erfaringer med Trix tog H0.
    Posted: 19 juni 2012 at 00:25
Hva er det av erfaringer der ute om Triks H0 modeller. I henhold til skala likhet, kvaliteten på detaljer og kjøre egenskaper?
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 17:40
Trix er i dag ikke stort mer enn "likestrømsutgaven av Märklin".
Trix erstattet Hamo i så måte. Märklin har stadig lansert nye firmaprofiler for Trix - men utelatt å følge disse opp og i stedet kommet med nye.
Noe av det siste jeg så, var at Trix skulle lage tidsriktige/detaljerte modeller som kunne konkurere med andre store europeiske fabrikker - også når det gjaldt kjøreegenskaper og kompromiss/modellikhet. - Ikke noen MFX og SDS og "andre eksperiment", men det som nå er markedstandard for de andre merkene.
De skulle også egenutvilke modeller kun for Trix.
(Dette er det nærmeste jeg har lest fra Märklin om at de selv sier at modellene deres ikke når opp til dagens standard, grunnet 3-skinnesystemet?! - Man kan tolke det som man vil!)

Det er derfor stor forskjell på Trix før-og-nå. Trix var egentlig 3-skinnesystemet for likestrøm (Trix Express) der det var mulig å kjøre to tog på samme spor, uavhengig av hverandre. Seinere ble mange av disse modeller laget for 2-skinnesystemet (Trix International). Dette er "relativt grove" modeller der det er gjort mange kompromis for 3-ledersystemet.

I-og-med Trix er/var et gammelt firma, så hadde de modeller med ulik utvikling i sortementet - helt til oppkjøpet fra Märklin. Noen av modellene var blant de beste H0-modeller som er laget av storserieprodusent. Da særlig modeller som ble utviklet av Willy? Ade. I den forbindelse kan nevnes tyske T3 som først ble matchet ved Fleischmanns utgave ca. 30 år seinere.
Mange godsvogner er meget bra utført.
Trix hadde en serie med modeller som var produsert i lite antall og detaljert som messingmodeller - i dette prissegment også.
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 02:12
Ok takk for godt svar. Husker nemlig bare fra jeg var yngere at jeg ble fortalt at de var dårlig detaljert og hadde dårlige kjøre egenskaper.
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
Gubra View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gubra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 19:47
1. Martinth spør om noen har erfaring med Trix-ho.
2. Kjellh  svarer at han tror, har hørt, har sett, og siden Trix er overtatt av Märklin så er det no' dri....
3. Martinth takker for det gode svaret.

LOL
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 20:50
Jeg har nå en El 10 som hovedsakelig går bra!  Har hatt en sak met at motoren ikke gikk da jeg satte den sammen igjen etter at jeg hadde montert TB kobling.  Hovederfaringen er at dette er driftssikre lok.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2012 at 21:15
Klubben prøvekjørte et Trixstartsett i fellesskap en weekend på en klubbtur. Jeg kan konstatere at jeg er enig med Kjell H i hans beskrivelse: Som Märklin, bare uten midtlederen.

Jeg har et par godsvogner fra Trix, og disse synes jeg er fine. 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2012 at 14:14
Jeg kan ikke si annet enn jeg fryder meg over reaksjonen fra Gubra! :-)
Der oppnådde jeg litt av baktanken min - kanskje uten å være usaklig mot trådstarter?
Hva er Gudbra sine erfaringer med Trix, etter som han tydeligvis ikke liker det jeg har skrevet?
Det leter jeg forgjeves etter.
Diskuterer gjerne sak (og ikke person)!
Jeg anbefaler deg å lese forordet i (den tyske utgaven av) "Trix Neuheiten 2008" der noe av det jeg har sitert, står å lese.  Deretter kan man se på status etter det som er levert og holde dette opp mot den modellpolitikk som er annonsert. 2008 er ikke så langt tilbake i tid i MJ-verden, så modellpolitikk til et firma må nødvendigvis ha lenger tidshorisont.

Har selv en rekke Trix-modeller - både vogner og lok. Disse er også fra forskjellige epoker i Trix Mangold sin historie. Riktignok har jeg ingen egen erfaring med 3-ledersystemet Trix Express, utenom en kamerat som hadde dette for > 50 år siden.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.