En MJ-nybegynner krysser sine spor... |
Post Reply |
Author | |
Tuten
Nykommer Joined: 31 desember 2010 Status: Offline Points: 6 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 juni 2012 at 22:55 |
Jeg er i gang med mitt første anlegg og legger nå spor og setter opp pensene. Litt vanskelig å forklare problemet men jeg prøver: Jeg legger spor i det som kan beskrives som en stor oval, men med flere snirkler og sporvalg innbakt. Fra den ene svingen i "moderovalen" går det ut et sidespor som går ut til en buffer (altså ikke en hel sving som gjør at det sidesporet ikke blir en oval på ovalen...) sidesporet blir dobbelt og det andre sporet går fra bufferen og legger seg parallelt med sporet på moderovalen og så skal disse sporene og noen til møtes i et system med penser på det jeg prøver å få til som et stasjonsområdet. (en treveis pens og en toveis, så det er ikke grisesvært...)
Problemet er (på grunn av sidesporet som ikke runder og kommer tilbake, men er et "blindspor") at når sidesporet skal møte resten av opplegget i det stasjonsområdet så kræsjer polaritetene.....minus møter pluss.... Hvordan kan denne kinkige greia løses uten at jeg må legge opp anlegget helt på nytt for å ikke krysse polaritetene? Jeg bruker peco code 75 flexiskinner.
|
|
janerts
Nykommer Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 75 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heisan.
Dersom du kjører med DCC så fins det elektronikk som ordnar problemet. Lenz har en: http://www.digital-plus.de/e/digitalplus-kehrschleife.php Du isolerar begge skinnene på sidesporet ditt og koblar strømtilførselen til det gjennom modulen som eg linka til. Den vil sjekke for kortslutning som oppstår når første aksling i boggien på toget ditt kjører over isolasjonsskøyten. Når den føler kortslutning, snur den polariteten superraskt slik at det ikkje lenger er kortsluttning Jan-Rune
|
|
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fire isolerlasker og en sporvekselmotor med ledige kontaktutganger bør løse problemet ditt. Poenget er at sporvekselen med omliggende skinner skal få strøm med samme polaritet som det sporet sporvekselen ligger til.
Hvis du lager en skisse, så kan vi til og med gi deg et tips om hvordan ting skal kobles. |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Digitrax har også en rimelig løsning på dette problemet.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den gamledagse måten: http://sando.co/index.php?aut=&vis=330&nid=3&engelsk=0
|
|
Svein S
|
|
Tuten
Nykommer Joined: 31 desember 2010 Status: Offline Points: 6 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for alle tips! Her var det mye å lese på. Jeg skal legge inn en skisse når jeg har tid til å lage en kjapp en for å få tips på det tipset med sporveksleren. Jeg bruker Tortoise sporvekslermotor og har ledige utganger så det kan være et alternativ.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |