MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Fjerning av maling på resinmodell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fjerning av maling på resinmodell

Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fjerning av maling på resinmodell
    Posted: 25 mai 2012 at 15:04
Hei,

Jeg har vært uheldig å klart å flerre av malingen på en resinmodell.  Dette skjedde når maskeringen ble fjernet.  Jeg har rett og slett slurvet med å vaske resinmodellen, så heften for grunningen var heller dårlig.
Nå står jeg her med en modell som har godt med maling noen steder og null andre steder.  Først håpet jeg at en ny omgang med maling ville dekke over skadene, men den gang ei.

Så eneste måte å redde denne modellen på er å fjerne malingen helt. Da kommer spørsmålet, hvordan fjerner man maling fra en resinmodell? 

Takker for svar.

Edited by SveinR - 25 mai 2012 at 15:20
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2012 at 16:51
Her er en tråd om det samme fra i vår, kanskje du finner noen tips? Det med bremsevæske funka over all forventning for min del, og jeg har også lest om det på andre utenlandske forum:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6795&title=fjerne-maling-fra-resinbyggesett

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2012 at 22:32
Vær obs på at bremsevæske kan være forskjellige væsker.
"Gammel" bremsevæske løser lett opp maling - men jeg har hørt at det nå finnes "grønne produkt" som ikke er like aggresiv mot lakk.
Har selv brukt en 40 år gammel kanne med Lockheed-bremsevæske jeg har stående. Den er såpass aggresiv at den også løser opp plast dersom objektet blir eksponert for lenge. Prøvde den på en Lima-kåpe en gang med det resultat at alle skarpe detaljer i plasten forsvant.
Vet ikke om resin er mer "robust"?

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.