MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Dovregubben forsalges
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dovregubben forsalges

Post Reply Post Reply
Author
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dovregubben forsalges
    Posted: 09 mai 2012 at 00:33
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 09:33
Det har jo vært en god investering om prisforlangende 18.000 blir salgssummen, i forhold til anskaffelsesprisen på drøyt kr 6000, som kvitteringen viser.Smile

Edited by smholt - 09 mai 2012 at 09:43
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 15:14
Gog og god, litt bedre enn konsumprisindeks og ca 4.5% rente. Tilsvarer vel alminnelig banksparing.
Terje V.
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 19:48

Vil det si satt det Brimalm damploket som jeg kjøpte for 5 eller 6 år siden. Kan ha en mye støre verdi nå en når jeg kjøpte den? Hvor mye vil en sånt loket ligge på nå?

Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 20:00
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Gog og god, litt bedre enn konsumprisindeks og ca 4.5% rente. Tilsvarer vel alminnelig banksparing.

Jepp. Som å spare - og samtidig ha en flott modell å se på...

Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 16:58
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Jepp. Som å spare - og samtidig ha en flott modell å se på...

Men det er vel en viss risiko her. Det blir jo ikke akkurat flere MJ-samlere, heller færre etterhvert. Og når "alle" etterhvert vil realisere gullgruven sin, er det vel ikke sikkert at markedet er så bra lenger.Ouch Desverre.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 18:02
Originally posted by smholt smholt wrote:

Men det er vel en viss risiko her. Det blir jo ikke akkurat flere MJ-samlere, heller færre etterhvert. Og når "alle" etterhvert vil realisere gullgruven sin, er det vel ikke sikkert at markedet er så bra lenger.Ouch Desverre.

Det er ikke for å kverulere, men er du sikker på at antallet samlere går ned?

For meg virker det som om det selges flere messingmodeller i Norge enn noen gang. Kjøpekraften har økt enormt siden den gangen Dovregubben kom som messinglok.

Jeg vil tippe at NMJ ville solgt langt flere Dovregubber i dag enn for 24 år siden. Hadde det kommet en ny serie med "Gubber" til 10 609,- (som er 1988-prisen for en gubbe omregnet til dagens kroneverdi) hadde jeg avsikret VISA-kortet.

Edited by Håvard H - 10 mai 2012 at 18:10
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 18:38
Det er vel flere som oppdager at de heller vil plassere verdier i MJ i stedet for aksjer og bank?
"Formuen" forsvinner da som "forbruk" som man ikke betaler formueskatt for - og verdistigningen er også skattefri når objektet en gang realiseres.
Samtidig har man en mye bedre "hygge" av sparebeløpet i hverdagen som MJ enn sorte tall på en skjerm eller papir?
De siste års auksjoner hos f.eks. Collector Model har ofte overrasket meg om hva folk er villige til å betale!

Nå tror jeg imidlertid på at priser på MJ ikke "stiger inn i himmelen". Da er prisene på hva det koster å produsere tilsvarende i dag mer rettningsgivende. - Om slike modeller "tar av" prismessig, vil det alltid være en eller annen som får laget en ny, tidsmessig serie med enda flere detaljer, slik at den gamle utgaven blir utdatert.

Det som foruroliger i dette bildet, er utviklingen på digitalfronten. Det tar ikke mange år før gamle systemer blir utdatert og komponenter er ikke å oppdrive som reservedeler. De har nok en betydelig kortere levetid enn selve modellen de  er brukt i?
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 22:41
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Det er ikke for å kverulere, men er du sikker på at antallet samlere går ned?

Jeg synser vel jeg som mange andre gjør her og har ingen harde fakta om dette. Men jeg har ikke tro på at den oppvoksende generasjon har helt det samme forhold til MJ som deres besteforeldre. Tror det er andre ting de vil bruke penger på, men jeg kan jo ta feil. Ellers så er vel forholdene i Norge litt anderledes enn mange andre steder i verden, så vi har vel mer penger å bruke på dette enn en del andre. 
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 22:52

Jeg synser vel jeg som mange andre gjør her og har ingen harde fakta om dette. Men jeg har ikke tro på at den oppvoksende generasjon har helt det samme forhold til MJ som deres besteforeldre. Tror det er andre ting de vil bruke penger på, men jeg kan jo ta feil. Ellers så er vel forholdene i Norge litt anderledes enn mange andre steder i verden, så vi har vel mer penger å bruke på dette enn en del andre. 

Jeg har jo heller ikke noen harde fakta å slå i bordet med, men det virker jo som auksjonshusene får ganske store bud når MJ-samlinger går under hammeren.

Men det kan godt være at det er en "Indian summer" for MJ. Det er kanskje den siste generasjonen som er intenst opptatt av MJ som nå har nådd høydepunktet for sin kjøpekraft.
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 22:54
Det er et interessant spørsmål om MJ-interessen øker eller minker. Dersom vi ser på de få harde fakta vi har, så er vel det følgende: MJ-butikker i Norge lever videre i beste velgående og nye oppstår. NMJ har f eks vokst og utvider til Sverige. Antallet medlemmer i FREMO Norge har økt hvert eneste år.
Så er da spørsmålet om årsaken til dette er at antallet interesserte vokser, eller om det er at de som er interessert minker i antall, men får stadig mer kjøpekraft. At medlemstallet i FREMO Norge øker, skulle vel  tyde på at antallet øker. Men antallet samlere kan jo likevel minke. Kan det være at trenden i dag er en annen interesse enn å være samler?

Edited by lklende - 10 mai 2012 at 22:56
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2012 at 00:19
Uten å kunne dokumentere påstanden så er mitt intrykk at interessen har skiftet noe. Interessen for gammalt Märklin og Fleischmann virker som å bli mindre og mindre og dermed verdien på dette, mens interessen for nye troverdige modeller syns å vokse.
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2012 at 08:41
Under urolige tider som nå kan det jo også hende at mange søker nostalgisk tilbake til 50-tallet. Til et homogent samfunn preget av optimisme, stabilitet og fremtidsutsikter. Og der virkeligheten selv var lykkepillen.Smile

Edited by MJ - 11 mai 2012 at 09:39
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2012 at 09:48
Jeg har også lagt merke til at verdiutviklingen på gammelt Märklin og Fleischmann er stagnert og for en del objekter betydelig redusert.
Dette er en interessant ting å diskutere - og er sikkert litt utenfor dette tema, så jeg starter en ny tråd.
Back to Top
olaimset View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olaimset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2012 at 18:10
Hei! Er det lett å bygge om Gubben til digital? Hva med lyd dekoder?
OlaImset
Tog er topp!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.