MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Service??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Service??

Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Service??
    Posted: 06 mai 2012 at 10:47
Jeg hadde fått vakkelproblemer med en ESU LokSound M4-dekoder.
Mistenkte at det var en dårlig forbindelse mellom et av lagene på et "multi-layer-print" som ESU nå bruker, så dette er nærmest umulig å fikse selv.

Tok denne dekoderen med til Intermodellbau i Dortmund i år, der ESU er en av utstillerene. Forklarte problemet og de sjekket dekoderen på standen og mente dette var en fabrikasjonsfeil.
Så langt, alt vel!
Trodde at de da ville gi meg en ny i bytte - men dekodere hadde de slett ikke med på messen!
Vel, - neste spørsmål var om de ikke kunne sende meg en ny i posten?
Jo, det kunne de saktens om jeg betalte porto men ESU deklarerte denne delen med full verdi (ca. € 120) og ikke med null verdi som en garantidel. - Følgelig ville dette bli temmelig dyrt - ja så dyrt at det antakeligvis ville være like billig å kjøpe ny, i stedet for å bruke gyldig garanti.

Normal fremgangsmåte ville ellers ha vært å oppsøke Tollvesenet i Norge for å fylle ut eksportpapirer, sende delen til Tyskland. Når ny ankom, vil Posten ikke vite at dette er en garantiytelse og fortolle denne med gebyrer. Deretter måtte jeg event. sende inn alle papirer til Tollvesenet for å søke om å få momsen tilbake (men gebyret til Posten ettergir de ikke).

Dette er fryktelig omstendig, kostbart og tidkrevende!
Forsøkte å si dette til ESU-folket - men slik var "systemet" deres!
Fikk da det tipset at om jeg kjørte forbi Ulm, så kunne jeg bare ta en tur innom fabrikken å ordne det der.
Lykken var at etter Dortmund, så skulle vi til Bad Waldsee og Friedrichshafen og faktisk kom til å passere Ulm. Det viste seg kun å være en avstikker på et par kilometer fra ruten vår ellers.
I Ulm var servicen mye bedre. - Trolig ikke hver dag at en kunde fra Norge møter opp i egen person der?!
Fikk prompte en ny dekoder - og satt igjen med inntrykk av at de "skulle gjøre noe" med reklamasjoner fra Norge. Etter det jeg forsto, var slike reklamasjoner noe som representanten deres i Norge skulle ta seg av - bare det at ESU ikke har noen generalrepresentant i Norge (men kun en del butikker som kjøper varer fra dem).

(Forøvrig hadde ESU flyttet inn i nye lokaler i utkanten av et boligområde. De så fine ut, så det er tydelig at økonomien deres er i orden!

Edited by Kjell H. - 06 mai 2012 at 10:47
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2012 at 13:21
Å få tyskere til å sende noe slik at det er enklest mulig, nei det er komplett umulig om det er et firma man har med å gjøre når det gjelder bytter/garantireparasjoner.

For å få en slik bytte/reparasjonssak uten noen gebyrer så må man innom tollvesenet og vise frem kvittering, så får man stempel på et standardskjema.
Dette skjemaet tar jeg en kopi av, og legger originalen i pakkseddellomme på utsiden av pakken.
Kopien får jeg et stempel på fra postkontoret når jeg sender.
Originalen blir ved 99% av tilfellene stemplet under utførselsbehandling på postens godssenter og sendt til meg i brev.
Når pakken returnerer fra utlandet får jeg nytt brev med melding om ankommet ufortollet sending(eller ser når den ankommer via sporingssidene til posten), og kan faxe eller maile inn skjemaet fra utførsel.
Godssenteret kjører pakka gjennom inførselsprosedyrene sine, og pakka dukker opp på postkontoret et par dager etterpå, med 0,- i gebyrer.
Litt omstendelig fordi man må innom tollvesenet, men ellers rimelig smertefritt.

Når det gjelder reklamasjoner på varer kjøpt i Norge, så er det butikken som må håndtere slikt.
Enten ved at de overlater "problemet" til evt representant, eller om de importerer selv så må de ordne slike returer selv også.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.