MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - koblingsskjema
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

koblingsskjema

 Post Reply Post Reply
Author
TomA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 juli 2011
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: koblingsskjema
    Posted: 02 februar 2012 at 23:19
Hei, er det noen som har laget et slags koblingsskjema for stasjoner til Fremo? Skal lage en stasjon og lurer på hjelp til hvordan ting skal kobles.Smile
 
TomA
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2012 at 10:34
Det eksisterer ikke noen egne regler eller koblingsskjemaer for stasjoner. Prinsippet er fortsatt at du skal ha to ledninger inn fra strekningen i den ene enden av stasjonen, med standard plugger. Og de samme to ledningene skal fortsette ut igjen i andre enden av stasjonen.
 
Hvilken pluggtype du bruker internt på stasjonen er opp til deg. Hvilken måte du velger å styre sporveksler og signaler er opp til deg.
 
Det viktigste du må passe på under kobling er vel først og fremst at ledningskvadratet på den gjennomgående kjørestrømmen må være like stort tvers gjennom stasjonen. Om du internt går med tynnere ledning (evt. gjennom en sporfeltdetetktor) til hvert enkelt spor spiller ingen rolle, men den gjennomgående mateledningen må holde tykkelsen hele veien.
 
Og så gjelder jo Fremos generelle regler om at det ikke skal monteres 220V utstyr i modulene.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2012 at 18:14
Det er også veldig viktig med kortslutningssikring av vekslene. Det står en artikkel om dette i et tidligere MJ-blad. Noen som husker hvilket?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2012 at 19:36

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Det er også veldig viktig med kortslutningssikring av vekslene. Det står en artikkel om dette i et tidligere MJ-blad. Noen som husker hvilket?

Det står også om hvordan man gjør det her:
http://mjwiki.no/wiki/Sporveksel

Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.