Julens små prosjekter |
Post Reply |
Author | |
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 desember 2011 at 20:28 |
Hei
Det er ganske irriterende at en del modeller leveres med gule LED lys, og da er det godt å ha noe varmhvite LEDs liggende i skrinet.
Før du demonterer LEDene still inn multimeteret på motstandsmåling. Sett pluss den røde ledningen på en den ene terminalen og den svarte på den andre.
Lyser det svakt i LEDen har du riktig poloritet. Noter den retningen.
Siden LED er av typen SMD og kun er noen millimeter store så er det en del plunder å få dem av. Til dette bruker jeg et veldig tynt blikk. Dette lirker jeg under den ene terminalen på LEDen mens jeg varmet den opp med loddebolt. Ikke bend opp for mye for da kan du løsne leder på kretskortet på den terminalen du ikke holder på å lodde på.
Når du etter mye plunder har fått av de gamle LEDene er det tid for å lodde på de nye.
Finn riktig polaritet og lodd dem på igjen. Kontroller kontakten med Ohmmeteret etter hver LED og sjekk at du har full kontakt.
Her ser en resultatet :
Før :
Etter :
Kanskje ikke perfekt, men mer enn godt nok for meg Edited by jhh61no - 26 desember 2011 at 21:36 |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
janingar
Nykommer Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser da rimelig perfekt ut på bildet, i alle fall mye mer enn det gjorde på bildet før du byttet lysene. SMD komponenter er noe herk å få av ja, og kan også være plundrete å lodde på.
Et tips der til alle. Legg litt loddetinn på ene pad'en, plasser så SMD-LED'en riktig med pinsett og hold den fast. Stikk deretter loddebolten bort på pad'en og smelt tinnet igjen, det vil da også veldig raskt feste seg til LED'en. Her er kunsttykket å ikke holde loddebolten for lenge på pad'en/LED'en slik at du ikke griller denne fullstendig. |
|
Jan Ingar
Mitt galleri |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det Jan Ingar.
Når vi først roter i skrinet, så dukker det opp en del godsaker. Lys og passasjerer...
Synes ikke det er noen vits i lys i passasjervogner om en ikke har passasjerer, så da er det å gå i gang..
En passende vogn - i dette tilfelle en Piko Silberlinge
Lys etc :
Strømopptakeren passer perfekt til sporene på Rocovognene men Piko har gjort det litt annerledes.
Klipper derfor av 'vingene' og lodder dem på slik at de passer til Piko boggiene
Ferdig boggie sett fra oversiden
Når boggiene er montert så må ledningene opp til taket. Det er jo tross alt der lyset er
For at de ikke skal bli synlige prøver jeg alltid å gå opp med dem der de er minst synlige fra utsiden. så i denne vognen passet det bra å bruke toalettet. Så da borer jeg et hull ved siden at klosettet...
Siden jeg har små plugger for hånden, deler jeg ledningene her og legger inn en plugg slik at jeg kan demontere taket helt, om nødvendig.
For å redusere 'flakking' av lys monterer jeg en kondensator.
Merk da at det er forskjell på + og - både på 'lyskortet'. heldigvis godt merket
Kondensatoren har to merker, lengden på beina og den grå linjen med - tegnene
Elko ferdig loddet på 'lyskortet'. Pass på at du ikke dekker for lysdioden..
'Lyskortet' limes med dobbelsidig tape i taket.
Så limes det inn en del passasjerer og under er eksempler på det ferdige resultatet..
I dagslys
Om natten - som en ser er røde øyne helt fjernet
Edited by jhh61no - 26 desember 2011 at 21:34 |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
janingar
Nykommer Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
Pent resultat. Gir meg lyst til å forsøke å sette inn lys i de norske jernbanevognene jeg har. Skal være samme prinsipp i dem om jeg ikke tar helt feil. Det jeg lurer litt på, har du brukt et ferdig "sett" med lys beregnet på modelljernbanevogner, eller bare diverse deler? Hva er spenningen i sporet på et vanlig 2-skinne digitalt system?
Hva er størrelsen på kondensatoren? Innbiller meg at mellom 50 - 200 uF er en ganske grei verdi? |
|
Jan Ingar
Mitt galleri |
|
jhh61no
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen.
Jeg bruker ferdig sett levert fra Hufing-tronic se f.eks http://hufing-tronic.de/ for priser etc.
Kjøper du i litt store kvanta enten du trenger alle selv eller slår deg sammen med venner kan du få dem helt ned i underkant av 7 EUR pr vogn eller altså en god 50 lapp. I tillegg kommer jo frakt og evt toll.
Kondensatoren er på 470µF og er stor nok til at lysene ikke kutter raskt men er helt greie, det blir liten eller ingen flakking på lysene. Lysstyrken kan forøvrig justeres med et lite skrujern.
Det med spenning på skinnene med 2L DCC er litt vanskelig men hos meg ligger det på rundt 18 V.
|
|
Jarle H Hansen
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |