Togbane nr 2! Vakker sporplan! |
Post Reply |
Author | |
29bay
Nykommer Joined: 08 oktober 2010 Location: norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 oktober 2011 at 15:21 |
Etter mange mislykka prosjekt på og lage drømmebanen min har eg landa på noke som eg håper vil funke. Eg bruker Märklin C-skinner og vurderer digitaldrift.
Tenker å la den diagonale linjen som krysser bana til venstre gå over linja på ein bru. Håper på tilbakemeldinger iform av forbedringer og konstruktiv kritikk :)
|
|
Lars Martin
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et forsøk på konstruktivt spørsmål: Har du tenkt hvordan du vil bruke denne sporplanen? Du har en stasjon (antar jeg), ingen sidespor, men to sporvekselpar, der det ene paret går mellom de to sporene på stasjonen, og det andre går mellom det ene stasjonssporet og motsatt side av rundbanen. Bruken av disse to sporvekselparene lurer jeg litt på hva du vil med, men det avhenger selvsagt av hva slags kjørsel du tenker av banen og hva slags MJ-er du er/vil være: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3&vis=203&uv=1
|
|
Svein S
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Lars M.
Synes denne sporplanen er ser fin ut, med tanke på kompakthet på lite areal. Ser for meg hvordan terreng kunne blitt på denne, og da legger jeg de krappeste kurvene i tunnel. Blir flott om du endrer litt, sånn at du får en slak fin kurve der sporet krysser! Dette har JEG fått tips om på Vestlandsbana mi! Bare se hva disse gutta får til på liten plass! Disse har laget CentralStasjonen, og den fikk jeg oppleve på messen her i Bergen forrige helg. Meget artig lite anlegg! Så enkelt, så genialt. http://www.smallgardenrailways.com/default.html Blir spennende å følge med på hvordan denne blir! Ta deg bare god tid! Go` MJ søndag. Stin Edited by helleland - 16 oktober 2011 at 12:32 |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror du vil slite litt med å oppnå tilstrekkelig høydeforskjell til at de to sporene i bakkant klarer krysse hverandre. Ellers lurer jeg og litt på det ene vekselparet midt på krysningssporet på stasjonen? det ser ikke ut til å tjene noen hensikt?
Overkjøringen fra stasjonen til sløyfen vil jo tjene som vendesløyfe i en retning, men du vil aldri få vendt togene tilbake motsatt vei såvidt jeg ser så da bør den overkjøringen likegodt droppes.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kunne ikke dette være en løsning da. Blir mye jobb med rammeverkk, men det vil gå bra!
50mm heving/senking i krysspunkt på ca. 3 meter går meget fint! Edited by helleland - 16 oktober 2011 at 13:00 |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om du ser på målene på tegningen Stein, så ser du at det er maksimalt 1,2 meter spor fra sporvekslene til punktet sporene skal krysse seg. Da blir det en temmelig kraftig stigning. Hadde man hatt 3 meter til rådighet på hver side av krysset hadde saken vært anderledes...
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg får ca. 3.4 meter iallefall... Om punkt fra punkt er da 200mm skinner.
Men jeg kan ta feil... |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
29bay
Nykommer Joined: 08 oktober 2010 Location: norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for svar! Har no revurdert, og skal ta vekk det eine vekselparet på stasjonen og heller få til ein vendesløyfe andre veien. Men vil ikkje høydeforskjellen gå fint visst eg hever sporvekselen i svingen halve høyden, og lar sporet til venstre gå i den høgda, eller litt lavere?
|
|
Lars Martin
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jo, du må legge begge avgreningsvekslene i høyde på omtrent midt mellom der øvre og nedre spor krysser hverande. |
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ville foreslå et par-tre (side)spor som du kunne sette fra deg vogner på, for å kunne gjøre litt mer på anlegget ennn bare å kjøre tog rundt og rundt. Sporene bør gå til godshus eller bedrifter som sender eller mottar gods i vognlaster.
|
|
Svein S
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden dette er Märklin så er det vel hefteringer på lokene, og da tåler de vel 4 % stigning. Senk kryssingen til 8 cm forskjell, og legg avgreningene på midtnivå, så skal det vel gå. En annen sak er om de to avgreningene må gå over hverandre, eller hva formålet i det hele er med den konstruksjonen. Jeg tror jeg heller ville gått for to stasjoner på banen i stedet. |
|
Svein S
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eika: Jeg måler fra fra veksel der ved dobbeltspor og opp/ned til X punkt. Ferdig arbeid!
|
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men den viktige avstanden er ikke der, men fra under broa, til avgreningsvekselen og videre opp til oppå broa. Det er den avstanden som er avgjørende for å om dette blir for bratt eller ikke. Og så må man måle i forhold til begge avgreningsvekslene og vurdere den som har den korteste samlede lengden. |
|
Svein S
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener... Strekningen som fall/stigning må fordeles på er strekningen mellom de to vekslene ute på linjen. Vekslene i enden av stasjonen ("dobbeltsporet??") og avstanden derfra har ingen betydning for stigningen i overkjøringen.
Som Svein er inne på så vil det kanskje fungere med krappere stigning fordi det er märklin med hefteringer, samt at "stasjonen" er såpass kort at toglengden ikke blir spesiellt lang.
Men skal jeg være grusomt ærlig syns jeg totalt sett sporplanen er temmelig dårlig og noe man vil gå fort lei av.
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
29bay
Nykommer Joined: 08 oktober 2010 Location: norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men vil sporplanen bli bedre visst eg legger på nokre sidespor for stillestående tog? Eller burde eg lage ny sporplan som bruker plassen bedre? Er mottakelig for tips og måla på rommet står der.
|
|
Lars Martin
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er rommet 280x190cm, eller er det en del av et større rom? Hva med dører, vinduer osv? Det kan være veldig kjekt med en målsatt skisse av selve rommet inkludert alt av elementer som ikke kan flyttes eller fjernes, på den måten kan vi enklere gjøre oss opp bilder av hvordan plassen kan utnyttes.
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er viktig å vite hva du vil bruke banen til, med tanke på hva slags sporplan som best imøtekommer det ønsket. Det var derfor jeg la inn en lenke til artikkelen om å finne hva slags MJ-er man er - eller tror man er - eller vil være. De tipsene Eika og jeg har lagt inn avspeiler nok først og fremst hva vi synes er ok med en bane, men det er ikke sikkert at du vil ha det slik. Det er ikke bare en "riktig" måte å bygge en bane på. Jeg tror det er mange her som gjerne bidrar med tips, men da er det lurt å få vite litt mer om i hvilken retning du ønsker banen. |
|
Svein S
|
|
29bay
Nykommer Joined: 08 oktober 2010 Location: norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tanken var ein rundbane, med plass til ein bru eg kjøpte for mange år siden. Hadde vert kjekt å kunne kjøre 2 tog samtidig. Sidespor for lagring av vogner er også kjekt. Men eg er ein person som liker og kjøre toget rundt, og gjerne ha fleire spor og velge mellom, og mange sporvekslerer og sidespor. Legger med tegningen av rommet eg skal bygge i, og plassen i rommet eg har fått av pappa til og bygge på :) Men får ikkje til og legge ut no, men prøver etterpå
|
|
Lars Martin
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |