MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - NSB gammelgrønn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB gammelgrønn

Post Reply Post Reply
Author
Lunar View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lunar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB gammelgrønn
    Posted: 07 oktober 2011 at 12:09
Da det ser ut til å være vanskelig å oppdrive Skd 220 c i opprinnelig grønnfarge, har jeg satt meg fore å ta for meg en 220 c i nydesign og omlakkere denne.

Jeg har fått flere gode innspill, men søker også etter brukere her som har erfaring eller kunnskap om akkurat den rette grønnfargen. 220'en ble etter det jeg vet for øvrig originalt levert i en noe annen grønnfarge fra Kronstad/Levahn(klarere grønn) enn den NSB malte dem i etter hvert. (Den noe gulere 705 på El 11 etc.)

På nett har jeg truffet følgende fargekart:

RAL-kode 6014 og 6020 virker OK, men også 6005 og 6009. Dessuten nevnte noen Humbrol German green eller Bronze green (nr.75) (Det er mulig German green Humbrol-fargen ikke eksisterer lenger?) "Flaskegrønn" er også nevnt, uten at jeg finner den i RAL-kartet.

Under Tamiya (Trykk venstre side nevnte link) finner jeg 86501,AS1 og 86517,AS17.

Finnes det noen her som kjenner mere til dette? Ikke bare farvekoder, MEN produktbenevnelser etc. slik at jeg kan fremskaffe den rette lakken.

Edited by Lunar - 07 oktober 2011 at 12:37
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2011 at 12:56
Som jeg har nevnt flere ganger tidligere, så mener jeg det er tilstrekkelig at fargen ser omtrent riktig ut, og da  i den belysningen du helst vil betrakte modellen. Fargen på lok endret seg ganske fort ettersom de ble utsatt for vær og vind og ymse typer forurensing. Still opp to lok i 1:1 med presumtivt samme farge ved siden av hverandre, og sannsynligheten er stor for at de ser noe ulike ut i fargen. Det er en her som har som motto nederst på innleggene sine at det finnes et forbilde for alt i MJ. Det kan omskrives til å gjelde farger også: Det finnes alltid et fargeforbilde for alt.
Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2011 at 15:56
Tør du virkelig å omlakkere en superlinemodell....?

Edited by Pelle - 07 oktober 2011 at 15:57
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2011 at 19:54
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Hvorfor ikke? Hva er forskjellen på å omlakkere en messingmodell og en plastmodell? 
Truls Slevigen
Back to Top
Lunar View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lunar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2011 at 19:59
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Ikke jeg selv, for jeg overlater jobben til en spesialist. Men farven derimot er det jeg som må velge. Derfor håper jeg på innspill fra flere, slik at resultatet blir optimalt.

Som jeg sa ser eneste muligheten ut til å være omlakk dersom jeg skal kunne få til en grønn variant. De vokser ikke akkurat på trær desverre. Og derfor tar jeg mer enn gjerne imot flere gode innspill. Har hørt det finnes Tamiya-lakk som passer godt, men er ikke sikker på hvilken. Det er ikke akkurat lett å se resultatet ut i fra en farveprøve på en nettside.
Back to Top
Lunar View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lunar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2011 at 08:23
Ingen som har lakkert NSB-materiell grønt og har noe forslag?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2011 at 12:21
Jeg har stilt det samme spørsmålet før uten å få noe særlig hjelp. Ved å sammenligne med andre grønne modeller fra Roco og NMJ i hobbybutikken kom jeg frem til at Tamiya XF-58 Olive Green var nærmest (tilsvarer Humbrol 30). Jeg har kjøpt et glass men ikke prøvd den på modellen enda (Minitrix Di-3).

Jeg vil ikke gå ut fra de fargene som kommer frem på skjermen når du søker på nettet, da de varierer for mye med den fargen malingen virkelig har. Her spiller mange forhold inn, blant annet kalibreringen av skjermen.

Jeg bruker denne siden for å finne tilsvarende farger blant de forskjellige produsentene:

Som du ser er den fargen som dukker opp her for XF-58 en helt annen enn den som vises på siden det er lenket til lenger oppe. Malingen har en farge som ligger sånn omtrent midt imellom.

Da fargene, som det er påpekt lenger oppe, varierte etter hvilket verksted som utførte lakkeringen, leverandør av lakk og ikke minst påvirkning av sol, vær og skitt, satser jeg på XF-58 og håper at resultatet blir tilfredstillende.

Og husk at originallakken sannsynligvis ikke vil gi det riktige resultatet fordi lyset i mj-rommet er et helt annet enn ute i det fri. Og dessuten vil originallakken ha en helt annen type fargepigmenter enn de som brukes i modellmaling og derfor vil reflektere lyset på en annen måte (farger er jo reflektert lys).

Så mitt råd er: Prøv deg frem til du finner en farge som gir et tilfredstillende resultat (før du lakkerer den dyre modellen). De små malingsboksene og -glassene koster tross alt ikke mange kronene.

Petter

Edited by traiNman - 08 oktober 2011 at 12:22
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.