MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Normandie/Paris i februar
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Normandie/Paris i februar

Post Reply Post Reply
Author
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Normandie/Paris i februar
    Posted: 22 september 2011 at 15:54
Gentlemen ( - og det som måtte finnes av kvinnelige forumdeltagere!),

Skal en tur til Normandie og Paris i perioden 7-12/2 2012.  Noen som vet om noe spennende som skjer eller er fint å se på innen MJ eller 1:1-tog i disse områdene i det aktuelle tidsrommet, så hadde det vært supert å få vite det.

MVH

Morten M
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2011 at 17:12
Hvis du liker moderne passasjertog i 1:1 så anbefaler jeg å svinge innom den lille stasjonen Haute Picardie på LGV-Nord linjen og oppleve tog som dundrer forbi i 300 km/h, en opplevelse kan jeg love!
Noen av togene stopper her, slik at det er mulig å f.eks ta toget hit fra Paris og tilbake .
Det er sjelden lengre opphold mellom togene enn 5-10min, og trafikken består av TGV, Thalys og Eurostar.

Stedet på Google-maps
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2011 at 16:27
Takk skal du ha for godt forslag.  Det blir nok litt mye "knekk" på ruten Paris-Bayeux til at det kan forsvares å dra hele følget diti denne omgang; men er notért.

Andre forslag ute og går?

MVH

Morten M
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2011 at 17:36
Hei!

Nå har jeg til gode å ha vært i Normandie ennå, men etter å ha lest Antony Beevors svært gode bok "D-Day: The Battle for Normandy" står en mc-tur i de traktene på planene. - Muligens til sommeren. Jeg vet derfor ikke hvorhvidt disse er å anbefale:

For nærmere informasjon om det meste i denne regionen, anbefales en titt på denne link.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2011 at 22:03
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Nå har jeg til gode å ha vært i Normandie ennå, men etter å ha lest Antony Beevors svært gode bok "D-Day: The Battle for Normandy" står en mc-tur i de traktene på planene. - Muligens til sommeren. ............

Brukte også boken til Bevoor da jeg besøkte Normandie i fjor sommer.
Et besøk på en av invasjonstrendene og en av gravplassene for de mange som gav sitt liv er et must. Vi besøkte "American Cemetery" ved Omaha Beach og det gir absolutt mening å sette av en god stund der. Først se utover stranden og tenke seg tilbake og deretter en tur langs korsene og se på alderen på de falne. Man skylder en takk både til de som falt og de mange som fikk skader som endret deres og familienes liv, men ikke glem å tenke på de som også satt tilbake med savnet etter de falne; ektefeller, barn, foreldre og søsken.

Terje V.
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 06:25
Takk for innspill, begge to. 

http://www.chemin-fer-miniature-clecy.com/ hadde jo vært blidt i minken; men de holde stengt på den tiden vi skal dit.... Cry

Ellers har jeg vært i Normandie på et par "ekspedisjoner" før, så de mest relevante stedene/severdighetene er allerede på programmet (Eks Pegasus Bridge/Café Gondrée, "Matros-monumentet", B16 - feltflystripen som var den første benyttet av nordmenn efter landgangen samt det norske minnesmerket like i nærheten, Colevill-sur-Mer, kirkegårdene osv).

Vi blir boende to netter i Bayeux, så selv de som vil kikke på "fillerya" får den mulighet.

Men - det var dette med tog/MJ da...

MVH

Morten M
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 11:02
Hei Morten,
Skal tilbake til Normandie neste år og se på det man ikke fikk sett.

Vårt første stopp i området var en liten by "Duclair" vest for Rouen hvor invasjonsstyrkene etter harde kamper krysset Seinen. Min hovedgrunn til å besøke byen var imidlertid at mine oldeforeldre på farssiden bodde der i 10 år fra 1890-1900 hvoretter de med sine 6 barn returnerte til Kristiania. Oldefar var en av 30 nordmenn og svensker med på å montere, starte opp og lære opp franskmennene til å smi hesteskosøm. Famiilen Mustad var eiere, generasjonen foran fiskekrokene.
Fabrikken sto til bare for noen år siden. Smien er flyttet og brukes i dag av kunstnere. Hele maskineriet var laget i Norge og ble seilt op Seinen.

Ok, avdelingen for unyttig kunnskap.
Terje V.
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 20:32
Terje - av all unyttig kunnskap, var vel dette noe av det artigere å høre om!Takk for at du delte.

MM
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2011 at 05:22
Hei!

Sånn apropos Normandie, så skulle det vært interessant å vite hvor disse klassiske 'screen-shot'ene' fra dokumantarene faktisk er filmet:

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2012 at 08:48
For _svært_ god dokumentasjon kan jeg anbefale tobindsverket "D-day then and now" fra After the Battle.  Der er det opprinnelige fotos fra landgangsperioden matchet med nye bilder (vel - noen år gamle nå).  Kom ut efter 50-årsmarkeringen i -94.  Til og med et par flyvende nordmenn (Gjett hvem?!? ;-) ) i tidsriktig Piper L-4J Cub er avbildet på Omaha Beach 3/6-94.  Denne dagen var siste mulighet før luftrommet ble stengt for all sivil trafikk grunnet deltagelse av en hel skokk med dignitærer ved minnemarkeringene og bød på et par litt ekstraordinære opplevelser; men det hører jo ikke hjemme her på et forum for MJ!

MVH

MM

PS Som gleder seg infernalsk til avreise imorgen! :-)  Riktignok til et land i "unntakstilstand" grunnet opptil flere minusgrader; men sålenge vi unngår nedbør i form av sne, så skal vi nok klare oss.  Aner meg at brøyteberedskap og dekk ikke er helt på topp...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.