MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - G12
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

G12

Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: G12
    Posted: 14 september 2011 at 06:00
Hei!

I forbindelse med en nylig publisert salgsannonse, ble jeg samtidig oppmerksom på at "G12"-lokomotivene fra tid til annen gjentatte ganger dukker opp som tema i forskjellige diskusjonstråder her, og ennå tidligere hos nmjf.

Enten man vil ha Sydvarangers varianter, eller ønsker å modellere "GM-Gruppens" G12, er modellen fra Frateschi Trens ett rimelig og godt alternativ. Men siden Frateschi Trens' variant er en "oppskalert" smalsporsmodell, er størrelsesforholdet på modellen 1:78.8, og således ikke helt "H0".

Dersom man vil ha den i størrelsesproporsjonen 1:87, fantes det for mange år siden en messingmodell på det skandinaviske markedet, men det er så lenge siden at jeg tviler på at det er lett å få tak i denne modellen lenger. Ved en ren tilfeldighet kom jeg over dette produktet i natt, noe som antakelig vis vil gi en rimelig og skalariktig modell dersom man finner ett egnet drivverk.

Shapeways er for undertegnede ett helt ukjent firma, og jeg vet ikke hvordan de driver, siden det tydeligvis er andre som tegner 3D-modellene. Er det noen andre her på forumet som har erfaringer med dette firmaet?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2011 at 09:16
Shapeways kan du lese mer om i MJ-bladet som kommer om ikke lenge!

Kort sagt så er de et firma som printer i 3D med flere forskjellige teknologier. Om du har tegnet noe i 3D kan du laste filen opp til dem, og bestille ønsket antall eksemplarer i ønsket materiale/teknologi. Du kan også gjøre filen offentlig, slik at andre kan bestille eksemplarer - da kan du sette et påslag i pris som går til deg, i tillegg til det Shapeways skal ha for printingen.

Det er blant annet en kar som har en grei inntekt av å tilby spesialdesignede tilbehør til Lego minifigurer gjennom Shapeways.

Det finnes flere andre tilsvarende firmaer, men det er vel få som er like strømlinjeformede som Shapeways foreløpig.
Truls Slevigen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2011 at 09:36
Jeg har prøvd Shapeways, men synes andre tilbydere har bedre/høyere kvalitet en det Shapeways tilbyr.
Men nå skal det sies at det er ikke bare å lakkere modellen og sette den på sporet, det kreves litt bearbeiding av modellen og enkelte detaljer blir ikke bra.  Men som et basis modell som man jobber videre på, er 3D printing utmerket.
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2011 at 10:15
Shapeways har en BM 87 i sitt sortiment også.

Vet ikke hvem "her på berget" som har tegnet denne, men den rendrede tegningen ser ut til å ha riktig form. Imidlertid ser den samtidig noe grov ut i noen detaljer, og det er ikke visst noen nagler (som det skal være vanvittig mange av og små).

Er det noen som har bestilt et eksemplar?
Kanskje det er dette vi får se i neste episode av MJ-bladetShocked
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2011 at 10:43
Det er nok ikke noen her på berget, men en brite som heter Jack Royle som har tegnet BM87. Hvorfor aner jeg ikke, det andre han har laget er for det meste britisk 00.
Truls Slevigen
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2011 at 14:02
Jeg har den BM87 overdelen liggende. Jeg syns den ser fin ut men man må nok på med fin sandpapir for å få til en jevn overflatte. Kanskje buede overflater er vanskelig å få til bra med en 3D-skriver?

Ellers er materialet porøst og jeg lurer på hva andre anbefaller for å få overflaten pen
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2011 at 14:50
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Jeg har den BM87 overdelen liggende. Jeg syns den ser fin ut men man må nok på med fin sandpapir for å få til en jevn overflatte. Kanskje buede overflater er vanskelig å få til bra med en 3D-skriver?

Ellers er materialet porøst og jeg lurer på hva andre anbefaller for å få overflaten pen

Materialet som brukes i de forskjellige 3D-printerne er av forskjellig kvalitet og styrke. Hvor tynne lag printeren bygger opp har også veldig mye å si på det ferdige resultatet, for alle buer består egentlig av tynne lag som stegvis reduseres (= en trapp).

At du vil gå på med fint sandpapir tyder på at det ikke er nagler på modellen, noe som gjør det enklere å bearbeide den. Fint sandpapir og pusseduk/-svamp på de buede flatene gjør susen. Gå over med spraysparkel (tynt lag!), la tørke skikkelig og ny runde med pussing. Gjenta hvis nødvendig, men husk at spraysparkelen vil "gro/begrave" detaljene.

Når du tror det er bra nok, går du over med et tynt lag med grå primer (f.eks Tamiya).
Skjøre detaljer kan forsterkes med lynlim, gjerne fra baksiden hvis materialet er nok porøst, men tørk av overskudd med en Q-tips e.l.

Lykke til.
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2011 at 15:17
3D-modeller med 3Dprinter bygges opp som Asgeir nevner lagvis. I buede flater betyr det at lagene danner ytterkant av buen. Om du pusser på flaten for å jevne buen betyr det at du endrer dimensjonen på buen og reduserer modellens størrelse. Om man vil beholde dimensjonen så må man sparkle i trappene i avkantingen og pusse til man igjen finner "trappenesen" i lagene på modellen. Asgeir nevner spraysparkel, men da fyller man på både i trinnene og på trappenesen og er vrient å få slipt ned til rett flate igjen. Min erfaring er at dette ikke er helt enkelt og i mj-sammenheng er 3D-printing fortsatt detaljmessig lite tilfredsstillende i mindre skaler enn skala 1:45.

Jeg vil slå et slag for 3D fresing. I fresing fjerner man materialet og kan få ganske jevne buer uten avtrapping.

Edited by TeVe - 16 september 2011 at 22:05
Terje V.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2011 at 22:23
Hei!

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Har du muligheter for å legge ut noen bilder av denne overdelen?
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2011 at 01:00
Hei!

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

og det er ikke visst noen nagler (som det skal være vanvittig mange av og små)

Nagleteller, Asgeir????? Wink
Jeg er for så vidt enig i at dersom forbildet har nagler, bør modellen også ha det (selv om antallet ikke er veldig viktig). I så måte kan jo dette produktet komme til nytte.
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.