Lima El 14 digitalisering |
Post Reply |
Author | |||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 august 2011 at 23:14 |
||
Jeg bygger om en gammel Lima El14 med ny Faulhaber og digitaldrift.
Jeg ønsker å få til lysene slik at jeg kan kjøre (tilnærmet) forbilledlig: dimme topplyskaster, inge lys bak i togmodus, hvite lys nede i begge ender i skiftemodus og hvite foran og oppe framme og røde bak nede i løskomodus. Jeg har en dekoder med hovedlys fora, lys bak pluss 2 aux-utganger (ESU). De to AUX'ene kan jeg trekke max 250 mA ut samlet. Planen er å bruke aux'ene til å styre transistorer med (ja/nei dioder) for å slå av/på lys og lyskobinasjoner. Utfordringen er retningslysene; kan jeg hente polaritet fra motorforsyningen og bruke den inn på transistorer (ja/nei diode) for å styre hvilken siden av loket lysene brukes på? Det går noe strøm gjennom en transistor, men svært lite. Vil dette evt påvirke motor i særlig grad? Motoforsyningen er såvidt jeg forstår pulsing, men vil dette bli synlig i såfall? |
|||
Terje
|
|||
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Bruker du en Esu har du 6 utganger.
Aux 3+4 er de du må forsterke. De andre utgangen tåler lyspærer veldig godt. Men det gjør ikke plasten i modellen. Enkleste er å bruke 21 pin Esu + 21 pin adapterkortet. Da trengs ingen ting å bygges/forsterkes, såfremt du skal mate en vognstamme med lys. Du har fjernlys, hvitt lys og rødt som skal lyse litt forskjellig. Alle utganger kan mappes til forskjelige F knapper, også fler F for å få riktig kombinasjon. Du må bare ha en sentral som klarer nok funktioner. Normalt programere jeg noe sånn: f0 fjernlys -retningstyrt f1 hvitt lys - retningstyrt f2 rødt lys - retningstyrt f3 Rangeringshastighet f4 deaktivere akslerasjon/brems f5 hvitt lys begge ender - rangering f6 rødt lys begge ender - hensatt lok Er det en lyddekoder setter jeg motor og horn på f1+f2 Ønsker du fortsatt å bygge om dekoderen. For å vite retning på loket bruker du en utgang som du definere til det. Den tar ingen f. knapp Se manual Hilsen Nils
|
|||
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes. Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program. |
|||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Sånn for å gjøre forvirringen komplett
På el14 finnes ikke automatisk lysskift, alle lys betjenes av fører med egne brytere. Vanligvis, det finnes bestandig individuelle unntak, kjøres lokene rundt med to hvite lys tent i begge ender samtidig. Det er de to nedre lampene. Hvorfor man ikke slukker de bakre lampene kan man jo spørre seg. Mest sannsynlig er det praktiske hensyn som tilsier det. Man slipper å tenke på å tenne dem ved endebytte. Hovedlyskasteren oppe er dimbar og skal kun brukes i lokets kjøreretning. De to røde lampene er sluttsignaler og brukes kun ved løslokkjøring. MVH Dag Cato |
|||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Slik?
Petter
|
|||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jupp
|
|||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
For å kunne si ja takk til begge deler kan det jo det hele mappes noe sånt: f0 Fjernlys -retningstyrt f1 Hvitt lys - retningstyrt f2 Rødt lys - retningstyrt f3 Rangeringshastighet f4 Deaktivere akslerasjon/brems f5 Hvitt lys begge ender - rangering f6 Rødt lys begge ender - hensatt lok f7 Fjernlys ende 1 f8 Fjernlys ende 2 f9 Hvitt lys ende 1 f10 Hvitt lys ende2 f11 Rødt lys ende 1 f12 Rødt lys ende 2 Bare kreativiteten stopper oss |
|||
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes. Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program. |
|||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Strålende!Da blir det individuell tilpassing og en 21-pinner dekoder. Bildet var et godt eksempel.
Har hatt en del grubling på ulike løsninger.
|
|||
Terje
|
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har bygget om en del slike lok selv, men har ulik erfaring med hvite dioder. På nyere reviderte lok er topplyskasteren delt inn med to pærer som lyser blåhvitt. På eldre lok er det en stor varmhvit pære. Så er det størrelsen på diodene nede som skal være små nok og gulhvite. Det eneste som er greit er vel de røde diodene. Har noen erfaringer å dele på hvilke dioder som egner seg?
|
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har vurdert de to versjonene i topplanternen og har valgt en litt eldre versjon med bare en stor lyskaster. Jeg har sett noen sylindriske LED (http://www.dccsupplies.com/shop/index.php?cPath=22_260_26_145) som jeg tenkte å prøve i topplanternen. I de små nedre lyktene vil jeg først prøve med fiberoptikk.
Jeg har ikke så mye erfaring med skarpe vinkler ("knekk") på fiberoptikk og bruker dette som et læreprosjekt. Har kikket litt på ulike byggeblogger om hvordan lys og fibre er ordnet i lok'ene. Dioder og fibre skulle kanskje bli en egen tråd?
|
|||
Terje
|
|||
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Her var det ikke mye info om diodene Denne kan passe, lyser i lyspære hvit. Og mye LD200-XIW-20D-LL Hilsen Nils
|
|||
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes. Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program. |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Her er et forslag til hvordan man ved hjelp av to transistorer (en NPN og en PNP), fire dioder og et par ekstra motstander kan få det til med kun 4 funksjonsutganger (de to vanlige retningsavhengige + 2 stk AUX.) Man trenger heller ikke funksjonsmapping. Jeg har ikke testet kretsen ennå. Om lys er aktivert, vil det lyse hvitt eller rødt bakover avhengig av om AUX2 er på aller av. Topplanternen i kjøreretningen er på hvis både AUX1 og tilhørende nedre hvite lys er på. (Jeg har ikke greid å finne noe bilde av et elektrisk NSB-lok der topplanternen har vært på samtidig som de nedre har vært av, selv om det ikke stred mot sikkerhetsreglementet i "gamle dager".) Seriemotstandene til lysdiodene må sikkert justeres noe for å få passe sterkt lys. Edited by TorsteinS - 19 oktober 2011 at 01:06 |
|||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Basert på figuren din, får jeg da (?):
Tog mod. FW Tog mod.REV Headl. ON Headl. OFF Rearl. OFF Rearl. ON AUX2 OFF AUX2 OFF AUX1 slår i begge tilfeller topplanterne av/på. Litt elektronikkbasisspørsmål: Må du trekke ned styrestrømmen for Nog P diode med motstand eller er ikke det nødvendig? Ser du har lagt inn 10k motstand
|
|||
Terje
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
AUX2 skal kun være av når du vil ha rødt lys bakover (løslok). Ellers skal AUX2 være på (lav), og gir da hvitt lys også bakover, ved å trekke strøm gjennom diodene D2 og D4.
Stemmer, men bare dersom også den tilhørende retningsavhengige utgangen (HEADLIGHT / REAR_LIGHT) er på. Kanskje denne oversikten kan være oppklarende: HEADLIGHT på, resten av: Hvitt nedre lys i ende 1, rødt i ende 2.
REAR_LIGHT på, resten av: Hvitt nedre lys i ende 2, rødt i ende 1.
HEADLIGHT og AUX1 på, resten av: Hvitt øvre og nedre lys i ende 1, rødt i ende 2.
REAR_LIGHT og AUX1 på, resten av: Hvitt øvre og nedre lys i ende 2, rødt i ende 1.
AUX2 på,
AUX1 av, resten likegyldig: Hvitt nedre lys i begge ender.AUX2, AUX1 og HEADLIGHT på: Hvitt nedre lys i begge ender og øvre lys i ende 1. AUX2, AUX1 og REAR_LIGHT på: Hvitt nedre lys i begge ender og øvre lys i ende 2. HEADLIGHT, REAR_LIGHT og AUX2 av: Intet lys. "På" betyr at dekoderen trekker utgangen til en lav spenning. "Av" betyr at dekoderen ikke driver utgangen, og derfor ikke trekker strøm.
Det er ikke noe som heter "N og P diode". Antar at du sikter til transistorene. Q1 er en PNP-transistor, mens Q2 er en NPN-transistor. R8 er helt nødvendig, den begrenser strømmen i basis på Q1. R7 tror jeg man kan klare seg uten. Når AUX2 er av, vil Q2 da få basis-strøm enten via R1+LED1+LED2+D2 eller R2+LED3+LED4+D4. Det vil da gå en svak strøm i to hvite lysdioder som egentlig skal være av, men neppe nok til å gi synlig lys. Det gir et ekstra spenningsfall, slik at R5 og R6 må være mindre enn om R7 var der.
AUX1 på (lav) slår Q1 på, slik at den kan drive LED5 eller LED6. AUX2 på (lav) slår Q2 av, slik at den ikke kan gi strøm til LED7-LED10. For ordens skyld: Man kan bruke nesten en hvilken som helst småsignal NPN- og PNP-transistor, de som er i skjemaet ble brukt fordi de allerede fantes i biblioteket til tegneverktøyet. For Q2 kan f.eks. BC557 være mer praktisk enn BC857, da sistnevnte er en liten overflatemontert type, mens BC557 har "ordentlige" ben som er enklere å lodde. |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da har jeg sjekket at kretsen virker. Det stemte at R7 kan sløyfes. Da jeg nappet den ut, ble det litt svakere lys i de røde lysdiodene, og det fikser man som sagt ved å redusere verdien på motstandene R5 og R6. Ellers kan det nevnes at for å få stor nok forskjell i lysstyrken mellom topplanternen og de hvite markeringslysene, så bør R1 og R2 være enda større relativt til R3 og R4 enn angitt i skjemaet. |
|||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det var ikke verst! Da har jeg en krets jeg kan bruke en 8-pinner.
Er det mulig å åpne/lukke transitor med polariteten fra motorpolen eller vil det bli rot ifht pulsingen mot motoren?
|
|||
Terje
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Skjønner ikke helt hva du spør om. Hva er det du vil oppnå? Hva mener du egentlig med "motorpolen"? En Lima-motor har såvidt jeg vet 3 poler. Enkelte andre (Roco?) har 5 poler, som kan gi bedre kjøreegenskaper. Begge typene har 2 elektriske tilkoblinger. Det finnes også andre motorer med andre poltall og flere tilkoblinger, men de er ikke så utbredt i MJ. SKal du styre noe som avhenger av rotasjonen til motoren? Eller med polariteten til en eller annen elektrisk tilkobling? |
|||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Beklager at jeg er litt uklar. Motoren har en + og en - pol og når dekoderen kjører revers så må vel + og neg byttes på motoren. For å åpne eller lukke transistor så må det gå en strøm gjennom åpne/lukkeporten på transistoren til blå + common for lysene.. For å slippe å bruke en AUX strøm til å åpne/lukke transistoren så lurte jeg på å hente denne fra motortilkoblingen. Avhengig av hvilken retning motoren går og avhengig av hvilken motorpol jeg har hektet på så vil det da være en strøm eller ikke gjennom åpne/lukkeporten i transistoren til blå + common for lysene. Jeg har desverre ikke noe tegneprogram, dette er det beste jeg klarer verbalt som ukyndig elektrofusker
|
|||
Terje
|
|||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Med referanse til din tegniong: Hvis jeg erstatter AUX1 med motor - inn på D1 så vil den bli aktivert?
Tar jeg motor + istedetfor AUX1 inn D1 så vil det ikke gå strøm. Sånn er det jeg prøver å få det til.
|
|||
Terje
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Nei, det der kommer nok ikke til å funke uten en masse ekstra leamikk. Kanskje det kan funke når motoren går på full fart. Ellers vil begge utgangene til motoren veksle hurtig mellom negativ og positiv. Det er også en viss fare for at motoren genererer støyspenninger som kan skade kretsen eller dekoderen. |
|||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk skal du ha, nå slipper jeg å rote mer i den retningen. Og takk for at du tar deg bry med å forklare
|
|||
Terje
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
På NMJs websider er det faktisk et bilde av en El 11 som har topplanternen på og markeringslysene av: http://shop.nmj.no/images/86_101_nsb_el_11_slide.jpg Siden den er grønn, snakker vi om "livet i oldtiden". Det er såpass få relevante bilder fra før 1970 på nett, at det er vrient å si om dette var vanlig lysbruk den gangen, eller et unntak. |
|||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
||
Nei, dette var definitivt ikke vanlig lysbruk i "gamle dager". Regelfesting av det såkalte "trekantlyset" (1 eller flere øvre lamper og 2 nedre lamper) kom i 1989. Før dette var regelen at det skulle vises "1 stor lampe og/eller 2 mindre lamper som viser hvitt lys framover i kjøreretningen". Lenger tilbake i tid var det beskrevet som "1 stor øvre og/eller 2 mindre nedre lamper...(osv)". Regelen med 1 stor og/eller 2 mindre lamper skriver seg fra damploktiden, da lampeutstyret på de enkelte lokene kunne være nokså varierende. De fleste damplokene hadde tre lamper, men en del lok hadde bare en lampe, det var da som oftest en lyskaster. Andre lok hadde bare signallamper. Etterhvert som ellok, diesellok og motorvogner kom fikk de fleste av disse enhetlig belysning med to signallamper nede og en stor lyskaster oppe. Regelen som tillot flere lyskombinasjoner ("og/eller") ble beholdt, blant annet fordi man da slapp å stoppe og bytte lyspære i tilfelle en skulle brenne ut underveis. Det normale på ellok og diesellok var også dengang at man kjørte med de nedre lampene tent hele tiden, og at den øvre ble tent og slukket etter behov. Strengt tatt skal ikke signallampene i bakre ende av loket være tent når man kjører i tog med vogner tilkoblet, signaler skal (riktignok med ett bestemt unntak) ikke vises "inni toget". Av praktiske årsaker tente man vanligvis signallampene i begge ender av loket ved tjenestens begynnelse. Før 1972 var dessuten forlamper bare regelfestet som nattsignal. Man tente vanligvis ikke lampene foran på loket om dagen, selv om det forekom. En rask kikk på mine egne bilder fra en tilfeldig valgt dag på Hamar i 1971 viser ingen lok eller motorvogner med tente forlamper. Bildene fra en annen tilfeldig valgt dag på Drammensbanen viser bare ett lok med bare de nedre lampene tent. Jeg vet ikke når og hvor bildet av 2104 er tatt, men siden loket er grønt er det i alle fall tatt før 1970, og den gangen kjørte man normalt uten lys på lokene om dagen. Sannsynligvis har toget kjørt på en strekning med tunnel(er) hvor lokføreren har tent hovedlampen, og så har den bare blitt stående på.
|
|||
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei! Skikkelig trådløft... Er det noen som har laget denne kretsen med SMD? Jeg sliter med at både røde og hvite lys bakover lyser dersom spenningen kryper over et visst nivå. Ved lavere spenninger fungerer det som tiltenkt. Jeg antar det skyldes at de tenner ved så små strømmer og at det kan fikses med å justere på motstandene. Om noen har motstandsverdier for SMD blir jeg veldig glad...
|
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Man skal ha lys i begge ender, vet lokfører i Trondheim klager på førere som ikke har disse tent på Di4. Ender med at de skifter i Bodø, med lys i den ene enden. |
|||
A matter of life and death
|
|||
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det skyldes at Q2 får basestrøm gjennom de hvite lysdiodene LED1-LED4 når AUX2 er av. Dette løses ved å erstatte forbindelsen mellom basis på Q2 og AUX2 med en signaldiode (1N4148), katoden til AUX2. R7 må på plass. |
|||
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk for tipset! Det skal jeg prøve ut i løpet av helga! Skjønte såpass at R7 sannsynligvis hadde en misjon i mitt tilfelle, så den har jeg beholdt. Den dioden hadde jeg aldri kommet på. Vet ærlig talt ikke helt om jeg skjønner den heller. Er det for å "matche" D1/D3 og dermed redusere/fjerne basestrøm på Q2?.
StenR Edited by StenR - 01 mai 2015 at 08:39 |
|||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Strengt tatt skal man ikke ha lys i begge ender på lokomotiv ved kjøring i tog. Med ett bestemt unntak (kjøring av hjelpelok) skal det ikke vise signaler "inni" toget. Korrekt signalføring når det er vogner tilkoblet et lokomotiv som kjøres i tog er derfor at alle lamper bak på lokomotivet er slukket. Ved kjøring som løslokomotiv skal det vises to røde lys bak. Av praktiske årsaker kjøres det allikevel vanligvis med signallampene (de nedre lampene) tent i begge ender, da slipper man å huske på å tenne disse når man skal skifte. Det er jo heller ikke noe stort sikkerhetsmessig problem at det vises hvitt lys mot vognene bak på lokomotiv. Så da blir spørsmålet om man ønsker å utstyre sin modell slik at den viser korrekte signal er etter regelverket, eller slik det faktisk praktiseres. |
|||
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(1)
|
||
Dioden gjør at Q2 ikke kan få basestrøm fra LED1-LED2-D2 og LED3-LED4-D4 når AUX2 er av. Dermed forblir LED1-LED4 slukket. |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Problemet som StenR beskriver og Per Hilton forklarer, blir mer alvorlig om på-strømmen i LED1-LED4 er en del større enn i de røde lysdiodene, og det er brukt en transistor (Q2) med relativt lav strømforsterkning. Husk at LED1-LED4 (markeringslys) skal lyse vesentlig svakere enn topplyskasterne (LED5-LED6) - derfor tror jeg R1 og R2 bør økes en del i forhold til skjemaet. Når en installerer lysdiodene, skal en også passe på å legge noe mellom markeringslysene og de røde lysdiodene for å stoppe strølys. |
|||
StenR
Medlem i MJF Joined: 19 oktober 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 341 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kan bekrefte at dioden gjorde susen! Tror til og med jeg skjønte hvorfor det virker. Så da er det å pjukle på plass førerrom og SMD-dioder, så er evighetsprosjektet ett steg nærmere å bli ferdig. Angrer litt på at jeg ikke gikk for vanlige LED og optikk. De SMDene er små og loddingene skjøre!
Takk for hjelpa! StenR
|
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |