MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Litt starthjelp?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Litt starthjelp?

Post Reply Post Reply
Author
Storm View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Storm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Litt starthjelp?
    Posted: 31 august 2011 at 02:15
Hei.

Vet ikke helt om dette er riktige stedet å poste det her på, men jeg prøver alikevel.
Jeg har lenge gått rundt med tanken på å begynne med MJ, men det er først nå jeg har tid til å starte med det. Og derfor så lurer jeg littt på om noen her har noen tips til et startsett som ikke koster en hel månedslønning? Tror ikke "sjefen" blir så veldig fornøyd om jeg blåser hele lønninga på MJ akkurat nå. Og jeg har desverre ikke så vedig mye plass å bygge på for tiden, så kan ikke ha noe som er altfor stort..

Jeg har sett litt rundt på nett etter slike sett og jeg finner dem med forskjellige sportyper og noen er digitale, mens andre er analoge.. Hva er forskjellen på digitalt og analogt?

Og et siste spørsmål fra meg: Vet noen her om det finnes noen forhandlere i området rundt Hamar?

På forhånd takk!
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2011 at 04:50
Hei Erik

Velkommen til hobbyen. Du sier intet om hvilken skala du ønsker å begynne med, heller ikke hvilket strømsystem (veksel- eller likestrøm). Om du ønsker bredest mulig tilbud av modeller, mulighet for norske forbilder og lavest mulig kostnad, er min anbefaling H0 skala og likestrøm. Om mest mulig plass er et viktig kriterium, er N eller Z skala et valg, men på bekostning av bredde av modeller (særlig norske forbilder). Er driftssikkerhet viktig, kan H0 vekselstrøm være et alternativ, men tilbudet er begrenset (Märklin med noe rullende matiell fra andre leverandører) og det blir dyrere totalt sett enn likestrøm; etter min mening. Det er dog mange MJ entusiaster i Norge som sverger til Märklin.

Om du velger H0 likestrøm, finnes det mange startsett, både digitale og analoge. Digitalt er dyrere i lengden, men du får mye for pengene i et digitalt startsett. Digitalt er mye enklere enn et analogt system, etterhvert som du bygger ut og ønsker å kjøre fler tog samtidig. Mitt råd er derfor et digitalt startsett, f eks fra Roco.   Et analogt system leverer spenning via skinnene til lokomotivet og farten reguleres ved å endre strømmen (vri på transformator rattet). I et digitalt system har hvert lokomotiv en unik digital adresse. Det står strøm på sporet hele tiden, men bare det lokomotivet som du har valgt adressen til beveger seg når fartsregulatoren beveges. Dette betyr ar flere lok kan kjøres med hver sin kontroller uten at sporet må deles i seksjoner. Utvides den digitale styringen til sporveksler og signaler mm, blir det færre ledninger og enklere oversikt i styringen av anlegget, men det blir dyrere.

Norske butikker med netthandel har startsett fra 1600 til 4000 kr. Litt kjedelig med bare ovale baner og de må nok utvides raskt med noen sporveksler og ekstra skinner.

Edited by Morten Jacobsen - 31 august 2011 at 05:23
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2011 at 05:07
Så vidt jeg vet finnes det ikke noen MJ butikk i Hamar området, men det finnes noen forhandlere med begrenset tilbud i nærområdet, blant annet LAAR som importerer DIgitrax digitalstyring (ikke startsett med skinner, lok og vogner).

Her er for øvrig Forhandlerlisten fra mjf.no. http://www.mjf.no/forhandlere.asp

Den er ikke helt oppdatert, men god nok for ditt formål. Noen av forhandlerne har også nettbutikker der det er mulig å finne startsett, f eks Alvalia modelljernbane, Amundsen hobby, Lokstallen hobby, Norsk modelljernbane, Togbutikken og Vestfold modelljernbaneimport. I tillegg finnes det mange spesialbutikker på nett.

Lykke til

Morten
P t i USA
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2011 at 06:18
Hei Erik, og velkommen til forumetSmile

Hvis du er fra Hamarområdet vil jeg absolutt anbefale deg å ta en tur på Jernbanemuseet nå til helga. Der er det MJ-messe med mange forskjellige utstillere og flere anlegg, så der vil du helt sikkert få masse inspirasjon og svar på alt du måtte lure på, og mer til!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Storm View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Storm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2011 at 16:02
Hei igjen. og tusen takk for god info! Ser ut til at H0 skala og likestrøm er tingen for min del her. Ser for meg at jeg i første omgang kan starte med ca 3000,-. Det er vel mulig å få til noe basic for de pengene håper jeg? :)

Jeg har også notert meg at det er opplegg på jernbanemuseet til helga, så det blir tur dit :)
Har jo tross alt bare vært der 3 ganger i år, så en tur til skader ikke. Er det bare utstilling av MJ der, eller er det også utsalg? Er egentlig litt skeptisk til håndtering av post her til lands, så vil for min del være fordel om jeg kan dra og kjøpe det selv ;)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2011 at 16:34
Sjekk denne tråden her, der står det litt mer info om hvem som stiller ut. Flere utstillere med salg, kanskje det blir noen messetilbud også..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2011 at 21:13
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Så vidt jeg vet finnes det ikke noen MJ butikk i Hamar området, men det finnes noen forhandlere med begrenset tilbud i nærområdet, blant annet LAAR som importerer DIgitrax digitalstyring (ikke startsett med skinner, lok og vogner).

Her er for øvrig Forhandlerlisten fra mjf.no. http://www.mjf.no/forhandlere.asp

Den er ikke helt oppdatert, men god nok for ditt formål. Noen av forhandlerne har også nettbutikker der det er mulig å finne startsett, f eks Alvalia modelljernbane, Amundsen hobby, Lokstallen hobby, Norsk modelljernbane, Togbutikken og Vestfold modelljernbaneimport. I tillegg finnes det mange spesialbutikker på nett.

Lykke til

Morten
P t i USA
Kanskje greit å rydde opp i den linken hvis det er noe poeng å la den ligge som en del av mjf.no. Den har vært mangelfull så lenge jeg kan huske.
A matter of life and death
Back to Top
Storm View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Storm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2011 at 13:54
Da ser jeg frem til en tur på jernbanemuseet i morgen ;-)
Skal vel ikke se helt bort ifra at jeg kommer hjem med et lite sett :)
Back to Top
Storm View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Storm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 12:48
Da ble det så jeg kom hjem med et sett. :)
Endte opp med Märklin i H0 skala :)
Men det har dukket opp et lite problem her. Etter å ha kjørt toget i ca en halvtime, så er det som om toget mister litt strøm innimellom.. Toget går hakkete og lysene blinker. Er det noen som har en løsning på dette?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.