MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan for trafikkspill - Ønsker innspill
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan for trafikkspill - Ønsker innspill

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan for trafikkspill - Ønsker innspill
    Posted: 29 august 2011 at 19:19
Jeg sitter og jobber med sporplanen til anlegget mitt. Har ikke begynt med de konkrete detaljene ennå, men jobber mer ut fra et skjematisk overordnet perspektiv.

Jeg har plass til 4 stasjoner, pluss en eller flere skyggestasjoner (staging). Imidlertid har jeg flere ulike måter å koble disse sammen på, og jeg har derfor laget tre mulige alternativer:



Alternativ 1 er punkt til sløyfe med en forgrening til endestasjon.

Alternativ 2 er punkt til punkt med en forgrening til endestasjon, her har jeg også et par muligheter for rundbanekjøring når jeg bare har lyst til å slappe av og se på togene kjøre.

Alternativ 3 er også punkt til punkt med rundbanemulighet, men her er endestasjonen plassert bakerst for litt lengre kjørestrekning.

Sporleggingen i staging og på stasjonene jeg har tegnet inn er kun ment som eksempler, bortsett fra endestasjonen som allerede er bygget. Den har også fergetilknytning for videre transport av gods, selv om selve toglinja slutter.

Jeg er usikker på hvilken av disse tre som vil gi mest mulig trafikk og variasjon (ruteplaner osv), så derfor håper jeg at noen av FREMO-folkene og andre som har erfaring i planlegging og gjennomføring av trafikkspill kan komme med litt tilbakemeldinger og innspill her.

Svein


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2011 at 12:16
Hei!
 
Har du tenkt å lage ett anlegg du enkelt kan drive trafikkspill på alene, eller hvor mange 'operatører' ser du for deg å sysselsette ved hver kjøresesjon?
4 stasjoner krever flere deltakende dersom man skal kunne avvikle trafikkspillet passe 'komfortabelt', med mindre man sikter på svært realistisk norsk togavvikling med kun noen få tog daglig.
 
Jeg er ikke overbevist om at selv om man har plass til X-antall stasjoner, eller ekstremt mye spor, at man skal 'fylle opp' anleggsplassen sin med alt det. Jeg ville kanskje heller erstattet noen av stasjonene med 'strekninger i landskap' mellom stasjonene istedet. - Less is more!
Modelljernbane er å inngå kompromisser, og siden jernbaner er relativt lange saker, tror jeg det største kompromisset man inngår er nettopp lengden mellom ekspedisjonsstedene.
 
Av alternativene dine, er det alternativ nr. 2 jeg allikevell finner mer tiltalende, for den later til å fremstille en hovedlinje som faktisk går mellom to steder (skyggestasjonene), samtidig som den har en sidebane med egen forgreningsstasjon til hovedbanen hvor utveksling av vogner er mulig. Den tillater også kontinuerlig drift, dersom du bare skulle få lyst til å se på tog som kjører.
 
Alternativ 3 fremstår for meg som å være en del av en sidebane, alene.
 
Ett spørsmål; hvorfor har du tegnet inn så mange vendeskiver?
Jeg finner disse naturlig på steder hvor toget snur, som på endestasjoner og forgreningsstasjoner. Har du planer om å snu tog på 'undervegsstasjonene'?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2011 at 18:12
Hei Roger,

Det jeg hadde i tankene da jeg satte meg ned og begynte på disse skissene var å kunne invitere til en kjørekveld for inntil 4-5 personer (der er det jo selvfølgelig plassen som avgjør hvor mange som faktisk kan bevege seg komfortabelt, så det må bare testes ut), men samtidig vil jeg kunne betjene anlegget alene siden det også blir mitt hjemmeanlegg.

Siden plassen er såpass begrenset måtte jeg ty til et kompromiss når det gjaldt kjørelengden. Jeg er helt enig i at det er lekkert å se togene kjøre gjennom lange frie strekker mellom stasjonene, men jeg har valgt å legge vekt på aktivitetene som skjer ved stasjonene, så operatørene skal ha noe å gjøre, annet enn å bare stå passive og se på. Jeg vil likevel prøve å ha minst halvannen til to toglengder mellom stasjonene, slik at de ikke ligger rett etter hverandre. Det er også mulig at jeg kan kutte bort en av stasjonene og få litt mer landskap uten at "tapet" bli for stort, der må jeg bare prøve meg fram litt mens jeg tegner. Uansett har jeg tenkt at det skal bli enkle stasjoner uten for mange spor, og mye landskap rundt, siden anlegget skal gjenspeile landlige omgivelser

Med så korte avstander blir det vanskelig å kjøre "etter klokka" og en rutetabell med faste tider, så jeg regner med det blir en form for sekvensiell kjøring både når jeg er alene og når det er kjørekveld.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bygge en rolig sidebane (alternativ 3), men leste flere steder på nettet (bl.a her på forumet) at slike sidebaner kan være en utfordring, spesielt med tanke på trafikkmengden, slik at det rett og slett kan bli kjedelig å betjene de siste stasjonene. Av den grunn la jeg inn muligheten for gjennomgående tog, slik at jeg kan oppnå en kurant trafikkmengde begge veier gjennom hele anlegget.

For å ta alternativ to som eksempel, så ser jeg for meg en sesjon hvor det er totalt 4 gjennomgående godstog (to i hver retning) pluss ett passasjertog i hver retning. Rundbanen gjør at passasjertogene kan kjøres flere ganger under en sesjon. Samtidig går det et lokalt godstog (kipp- eller blandet) mellom forgreningsstasjonen og endestasjonen, og fergeforbindelsen ved endestasjonen muliggjør videre forbindelser ut av anlegget derfra (løse kassetter som staging).

De gjennomgående godstogene kan enten betjene stasjonene etter hvert som de passeres, eller de kan sette ut og plukke opp vogner på en liten banegård sentralt på anlegget. Derfra kan lokaltog betjene de ulike stasjonene frem og tilbake, derfor alle svingskivene. Ikke sikkert det er nødvendig med så mange skiver, avhengig av hvordan jeg legger opp trafikken kan det hende jeg klarer meg med de på endestasjonen og forgreningsstasjonen. Jeg har som sagt alt for liten erfaring med trafikkspill og kjøring generelt, dette er bare tanker jeg har gjort meg mens jeg har lest om og studert ulike anlegg på nettet.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2011 at 18:40
Har du vurdert to-etasjes anlegg?
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2011 at 19:24
Det var faktisk det første jeg begynte å planlegge, jeg skjønte ganske fort at jeg ville få problemer med å få plass til alt jeg ønsker på en etasje. Imidlertid dukket det opp endel elementer under planleggingen som jeg ikke klarte å løse på en tilfredsstillende måte, og det virket som at jeg kanskje kom til å bite over litt for mye på en gang.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2011 at 19:58
Det går an å tenke at en etasje over kan være en utvidelsesmulighet for framtiden. Men da må det planlegges for det slik at man har et sted man kommer seg opp på et høyere nivå uten å måtte bygge om store deler av anlegget. 
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2011 at 21:47
Jeg har to rom til rådighet. Tanken var å ha selve anlegget i det største rommet, mens det mindre rommet ved siden av blir arbeidsrom med plass til skyggestasjoner og skrue mellom etasjene. Hvis jeg går tilbake til flere etasjer kommer jeg nok til å holde meg langs veggene for å få bedre plass midt i rommet, den planen jeg har jobbet med nå har i tillegg en halvøy som deler rommet i to på langs med ca 80cm å bevege seg i på hver side.

Å fjerne veggen mellom rommene er uaktuelt siden det er en bærende (tror jeg) betongvegg, men noen hull til sporgjennomføring skal gå greit.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2011 at 08:53
Her er en tegning jeg laget i dag tidlig basert på noen tanker jeg gjorde meg i går kveld. Sorry for den grove skissen, men jeg måtte bare få det ned på papir før jeg glemte det. Håper dere klarer å se hva den skal forestille:



Denne har vel mest til felles med alternativ 3 på den skjematiske tegninga jeg postet tidligere, altså en ren sidebane som ender i en fergeforbindelse. På skissen har jeg ikke tegnet inn rundbanemuligheten, men med litt finurlig sporlegging ved helixen skal det være mulig å få til rundbanekjøring separat for begge nivåene.

Det er heller ikke tegnet inn noen forgreningsstasjon, men denne kan evt være den øvre stasjonen i midten, med spor ut og opp til høyre gjennom veggen til det andre rommet. De to stasjonene midt i rommet ligger rett over hverandre, men siden de skal betjenes fra hver sin side tror jeg det skal gå greit.

På øvre nivå langs veggen har jeg latt sporet som leder til helixen gå i friluft nedenfor stasjonen. Mulig dette blir litt for trangt og kan virke urealistisk, men jeg ville prøve å redusere tiden toget er ute av syne mest mulig.

Hvordan ser det ut, kan dette være noe å jobbe med videre..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2011 at 10:15
Blir spennende dette! Men helt of topic: GRATTIS med ett-år-eldre dagen, Svein!Måtte du få pakke med noe MJ greier oppi! Tongue

Beer



Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2011 at 10:49
Takk for det Stein!Beer Vi skal til Hamar nå etterpå, og blir liggende på hotell der i helga mens det er MJ-messe (hvis verkstedet får ut fingern og blir ferdig med bilen min da, ellers må vi låne en...). Kanskje vi finner noe spennende der som madammen kjøper til meg...WinkBig smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2011 at 12:21
Hei
Planskissen din fikk meg til å tenke på et annet flott anlegg, riktignok amerikansk, men kanskje du kan få noen ideer her:
 
 
OlavM
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2011 at 12:45
Hei Olav,

Artig sammentreff, det der er faktisk en av inspirasjonskildene mine!Smile I utgangspunktet hadde jeg også tenkt å ha en halvøy med 180 graders kurve, men rommet mitt er dessverre litt for smalt når jeg bruker minsteradius på 600mm. Har alltid hatt sans for den sporplanen der, og spesielt den doble helixen i hjørnet som forbinder alle nivåene. Landskapsbildene på den siden er jo også suverene, og kan fint brukes som utgangspunkt for mitt eget anlegg selv om forbildet er amerikansk.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.