MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Peco veksel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Peco veksel

Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Peco veksel
    Posted: 02 august 2011 at 23:32
Er det noen som vet målene på stor radius kurve veksel fra peco??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2011 at 23:43
Den står oppgitt med 1524 mm på ytterkurven og 762 på innerkurven

Edited by jevistad - 02 august 2011 at 23:45
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2011 at 23:44
Glemte å spørre om hvor mange grader kurven er?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2011 at 08:55
Er det Code 75 kurveveksel du tenker på? De to radiene som er oppgitt har ikke jeg fått til å stemme, i tegneprogrammet mitt (XtrkCad) har jeg funnet ut at det er bedre å ta utgangspunkt i radier på hhv 760mm og 1805mm når vekslene skal settes inn som en del av en sirkel. Da må det settes inn en kort rett skinnebit (hhv 16 og 30mm) i tungeenden av vekselen, men da ligger også sporene dønn på linje.

Nå skal det sies at det frarådes å stole blindt på slike tegneprogrammer, da målene på spovekslene i programmet ikke alltid stemmer overens med virkeligheten, men mine erfaringer med XtrkCad er veldig bra i så måte. På det forrige anlegget mitt kunne jeg skrive ut sporplanen og legge skinnene rett oppå uten at det ble merbare avvik, og der er det brukt både kurveveksler, rette medium veksler og single- og doubleslip ("Engelskmann"?).

Kurvene er forresten hhv 9 og 20,25 grader.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2011 at 13:42
Det er noe pussig med målene Peco oppgir på sine veksler i katalogen. Et eksempel:
SL-E188/189, lang veksel, er oppgitt til en vinkel på 12°, lengde 258 mm, nominell radius 1524 mm.

Men dersom du regner ut en 12° kurve med segmentlengde 258 mm vil du finne at faktisk radius er 1231 mm. En tilsvarende kurve med den oppgitte radius ville være 319 mm lang, mye lenger enn vekselen er i virkeligheten. Jeg har også funnet at ved tegning av sporplaner vil en veksel med kurve ca. 1200 mm passe godt med (modell-)virkeligheten.

Noe er feil et sted. Jeg forsøkte for noen år seiden å spørre Peco, men fikke et relativt intetsigende svar. Har noen av dere en løsning?

Hilsen Halvor
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2011 at 11:52
I dette innlegget forklarer jeg hva vi har funnet ut i TMJK om store Peco-veksler. Jeg mistenker dem for å ha gjort noe av det samme med kurvevekslene, slik som det antydes over her. 

De store, rette har ingen radius, det er en slag overgangskurve, og den fortsetter hele avvikssporet gjennom. Avviksvinkelen vil altså endre seg, nedover, jo nærmere man kommer skinnekrysset.

Nøkkeltall for de late:
Nominell radius er 1183 mm, men det er en snedig overgangskurve utren spesiell radius. 
Skinnekrysset har en vinkel på 8,3 grader. 
Klipping av sporet nærmere skinnekrysset kan gi avviksvinkler ned til 9,7 grader. Dvs 1:5,85 
Avviket er 12 grader, ved kurvens slutt. 

Edited by Henning L - 04 august 2011 at 11:55
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.