Peco veksel |
Post Reply |
Author | |
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 august 2011 at 23:32 |
Er det noen som vet målene på stor radius kurve veksel fra peco??
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den står oppgitt med 1524 mm på ytterkurven og 762 på innerkurven
Edited by jevistad - 02 august 2011 at 23:45 |
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Glemte å spørre om hvor mange grader kurven er?
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det Code 75 kurveveksel du tenker på? De to radiene som er oppgitt har ikke jeg fått til å stemme, i tegneprogrammet mitt (XtrkCad) har jeg funnet ut at det er bedre å ta utgangspunkt i radier på hhv 760mm og 1805mm når vekslene skal settes inn som en del av en sirkel. Da må det settes inn en kort rett skinnebit (hhv 16 og 30mm) i tungeenden av vekselen, men da ligger også sporene dønn på linje.
Nå skal det sies at det frarådes å stole blindt på slike tegneprogrammer, da målene på spovekslene i programmet ikke alltid stemmer overens med virkeligheten, men mine erfaringer med XtrkCad er veldig bra i så måte. På det forrige anlegget mitt kunne jeg skrive ut sporplanen og legge skinnene rett oppå uten at det ble merbare avvik, og der er det brukt både kurveveksler, rette medium veksler og single- og doubleslip ("Engelskmann"?). Kurvene er forresten hhv 9 og 20,25 grader. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er noe pussig med målene Peco oppgir på sine veksler i katalogen. Et eksempel:
SL-E188/189, lang veksel, er oppgitt til en vinkel på 12°, lengde 258 mm, nominell radius 1524 mm.
Men dersom du regner ut en 12° kurve med segmentlengde 258 mm vil du finne at faktisk radius er 1231 mm. En tilsvarende kurve med den oppgitte radius ville være 319 mm lang, mye lenger enn vekselen er i virkeligheten. Jeg har også funnet at ved tegning av sporplaner vil en veksel med kurve ca. 1200 mm passe godt med (modell-)virkeligheten.
Noe er feil et sted. Jeg forsøkte for noen år seiden å spørre Peco, men fikke et relativt intetsigende svar. Har noen av dere en løsning?
Hilsen Halvor
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
I dette innlegget forklarer jeg hva vi har funnet ut i TMJK om store Peco-veksler. Jeg mistenker dem for å ha gjort noe av det samme med kurvevekslene, slik som det antydes over her. De store, rette har ingen radius, det er en slag overgangskurve, og den fortsetter hele avvikssporet gjennom. Avviksvinkelen vil altså endre seg, nedover, jo nærmere man kommer skinnekrysset. Nøkkeltall for de late: Nominell radius er 1183 mm, men det er en snedig overgangskurve utren spesiell radius. Skinnekrysset har en vinkel på 8,3 grader. Klipping av sporet nærmere skinnekrysset kan gi avviksvinkler ned til 9,7 grader. Dvs 1:5,85 Avviket er 12 grader, ved kurvens slutt. Edited by Henning L - 04 august 2011 at 11:55 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |