MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner....
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner....

Post Reply Post Reply
Author
Dalenstasjon View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dalenstasjon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynner....
    Posted: 11 juli 2011 at 23:09
Hei.

Jeg er ny på forumet her å ønsker å få svar på noen spørsmål...

Jeg har akkurat kjøpt meg hus med god plass, å har begynt å lage modelljernbane:D

Jeg har kjøt ett startsett til å begynne med å siden kjøpt en masse skinner å diverse til å komme i gang. Men så har det seg sånn at jeg klarte å kjøpe feil startsett. Jeg kjøpte analogt tog, noe jeg angrer litt på. Så jeg kommer til å bestille meg digitalt tog. Jeg har planer om 3 tog på banen min. Jeg spør derfor sånn som at hvordan blir slike digitale tog drevet?? Jeg vet det er med fjernkontroll, men hvordan er det med strøm? Står det strøm på hele tiden da eller?? Trenger jeg bare en strømledning på skinnen??( med tanke på penser å sånn)  ?
Hat foresten kjøpt flexiskinner å overgangslasker så alt av skinner jeg har bør passe overens(Pico sett)

Tommy
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2011 at 07:58
Hei Tommy, og velkommen!Smile

Med analog kjøring justerer du hastigheten på loket ved å variere spenningen til skinnene med trafoen som fulgte med startsettet. Ved digital kjøring ligger det full spenning på skinnene hele tiden, og du kontrollerer lokene individuelt ved hjelp av signaler som tolkes av dekodere montert inni hvert lok.

Det er ingenting i veien med å starte analogt, for siden å gå over til digitalt. Hvis det elektriske er koblet riktig på anlegget er det i utgangspunktet bare å bytte ut den analoge trafoen din med en digital kjørekontroll (pluss lok med digitaldekoder da selvfølgelig). Imidlertid er digitalstyring mer ømfintlig for spenningstap enn analog kjøring, derfor kan det være greit å ha flere tilførselsledninger koblet til rundt omkring på anlegget for å sikre jevn og stabil strømforsyning. Dette kan du i og for seg legge opp allerede mens du kjører analogt, det er litt mer arbeid men lønner seg i lengden.

Det er også godt mulig at det analoge loket ditt har en plugg for senere montering av dekoder, slik at du ikke trenger å bytte det ut. Den analoge trafoen din kan f.eks brukes til å forsyne lamper o.l. på anlegget (som ikke er koblet til skinnene), dermed er heller ikke den helt ubrukelig selv etter at du har gått over til digitalt.

Ellers er det en hel del folk her inne med masse ekspertise på mange felt, så det er bare å spørre hvis du lurer på noe.Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok.
Back to Top
Dalenstasjon View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dalenstasjon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2011 at 11:06
Takker for svar:D  Men hvordan skal jeg legge opp flere ledninger til skinnene? Er det foreksempel bare å strekke noe kabler(kjøpt på biltema foreksempel?) fra den egentlige kobligen til skinna til andre punkter på banen å lodde de på?

Tommy
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2011 at 11:48
Nå vet ikke jeg hvor stort anlegget ditt blir, men en vanlig løsning er å strekke et par grovere "bussledninger" på undersiden av anlegget, langsmed skinnene, og koble tynnere og korte tilførselsledninger til disse som føres opp og til skinnene. På et lite anlegg er det kanskje ikke nødvendig med så mange tilførselsledninger, men litt avhengig av hvilke sporveksler du har og hvordan du planlegger isoleringer mellom ulike sporavsnitt, må du uansett sørge for at hvert sporavsnitt får sin egen tilførsel.

Det har vært diskutert mange ganger om bussledningene skal kobles sammen i den andre enden (slik at de danner en lukket sløyfe), eller om dette kan forstyrre signalene, så det vil jeg ikke gå inn på. Det du kan gjøre er å terminere bussledningene uten å koble de sammen, og koble til digitalsentralen omtrent midt på bussen (slik at det i praksis går en buss i hver retning. Dette vil være en bedre løsning enn å koble til sentralen i enden av bussen (kortere buss betyr mindre spenningsfall).

NB: IKKE koble sammen de to bussledningene, da vil du få kortslutning. Den ene bussledningen går til den ene skinna (f.eks den ytre skinna hvis du har en rundbane) og den andre bussledningen til den andre skinna. Her kan det være greit å fargekode de to ledningene, og bruke samme farge gjennomgående over hele anlegget slik at du unngår å koble tilførselsledningene til feil buss.

Dette er vel det grunnleggende når det gjelder kabling som du trenger å tenke på i starten. Når det gjelder mer avanserte koblinger som blokkstrekker, signalstyring osv overlater jeg det til andre som har mye mer peiling enn meg.Wink

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2011 at 11:53
Eksempel på en slik "buss" på anlegget mitt. Den svarte og den røde ledningene går langs hele undersiden av anlegget, og så tar jeg strøm fra denne og opp til skinnene der det trengs.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2011 at 12:11
Originally posted by Dalenstasjon Dalenstasjon wrote:

Takker for svar:D  Men hvordan skal jeg legge opp flere ledninger til skinnene? Er det foreksempel bare å strekke noe kabler(kjøpt på biltema foreksempel?) fra den egentlige kobligen til skinna til andre punkter på banen å lodde de på?

Tommy

Ja, du kan lodde på ledninger fortrinnsvis under skinnefoten slik at den blir usynlig. Det holder med tynn ledning (0,14 kvadrat) akkurat der du lodder den på skinnen, men la den være ganske kort og så tilkoblet det andre nevner som ledningsbusen, som bør være tykkere (0,75 - 1,5 kvadrat), som du f.eks. kan få hos Biltema, ja.

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.