MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Boggi flatvogn for smalspor (skala 1:19)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Boggi flatvogn for smalspor (skala 1:19)

Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Boggi flatvogn for smalspor (skala 1:19)
    Posted: 08 mai 2011 at 21:29

Her er noen bilder av mitt siste byggeprosjekt for hagejernbanen. En boggi flatvogn for smalspor (32 mm sporvidde og skala 1:19).

Vognen er scratchbygget av 3 mm finér, tynne 13x6 mm lister og rørepinner for kaffe - slik man finner på bl.a. bensinstasjoner. Boggiene og koblingene er ferdigvare fra Brandbright Ltd.

Vognen skal males godsvogngrå og med sorte rammebjelker og boggier. Er det forresten noen som har gode tips for hvordan lage hvite påskrifter. Dekaler for denne skalaen finnes vel knapt, men til gjengjeld er jo det litt størrelse på vognen. Wink

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2011 at 21:01
Hei Kjell.
Dekaler er på lager til det nydelige prosjektet ditt - og vogna triller bra - fikk jo kjørt seg litt i går!

Kristian
krsven
Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2011 at 15:27
Hei Kjell,

Denne var bare nydelig !!

Har forsøkt meg på litt  ombygging og modifisering jeg  og. Brukte ispinner til å lage lemmer. Ga litt mere liv, og vogna så mere sliten og velbrukt ut.

Hilsen Tom
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2011 at 17:27

Takk for tilbakemeldingen Tom.

Akkurat nå bygger jeg mest på hagejernbanen ute, så vogna er ikke prioritert. Wink

Siden bildet over ble tatt har jeg laget messing hjørnebeslag, noen holdere i messing til staker på siden, og ringer til å feste kjetting i. Oppdatering og flere bilder kommer bare det blir mere innevær. Smile

hilsen KjellAn

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2011 at 10:09

Oppdatering.

Vogna har nå fått holdere for staker i messing og ringer for feste av kjetting rundt hele. I tillegg har jeg satt på forhøyet endebjelke med forsterkning. Nå mangler bare rammeforsterkningene under de langsgående rammebjelkene.

Og da er vogna snart klar for maleverkstedet.  Smile

hilsen KjellAn

Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2011 at 12:43
Flotte saker Kjell. Gleder meg til å se når den ruller ut av malerverkstedet.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 18:35

Da var To1-vogna ferdig malt. Da mangler det bare noen dekaler. Regner med å handle de ganske snart.

I tillegg har vogna fått rammeforsterkning slik at den skal tåle noen kilo belastning. Det er greit med litt tyngde på vogna. Da gjør det ikke så mye om det ligger litt barnåler i sporet. 

To1 ferdig malt - men det ser ut som den allerede har blitt utsatt for tidens tann ...

hilsen KjellAn

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.