El 12 |
Post Reply ![]() |
Author | |
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 17 april 2011 at 09:25 |
Etter det jeg har forstått kommer Roco med svenske Dm - dobbeltloket som trakk malmvognene til Narvik. Dm er nesten identisk med det norske El 12. Med stor lykt oppe og eikehjul. Derfor lurer jeg på om noen har hørt nyss om Roco vil starte den NSB-grønne lakksprøyten og produsere de få dekalene som trenges for å produsere den norske varianten...
El. 12 var et elektrisk lokomotiv som ble brukt på Ofotbanen for å trekke tog med jernmalm. På 1950-tallet var det såpass mye malmtrafikk at man måtte ha svært lange og tunge tog, og kraftige lokomotiv til å trekke dem. De gamle El. 3 og El. 4 lokomotivene ble koblet sammen, men man trengte da flere lokomotiv. Det svenske Statens Järnvägar hadde alt bestilt tolv såkalte Dm-lokomotiver i desember 1952, og NSB fulgte etter og kjøpte samme lokomotivtype og kalte dem for El. 12. De første seks lokomotivseksjonene ble levert i 1954 og NSB bestilte to lokomotiv til som ble levert i 1957. De åtte seksjonene fikk numrene 12 2113 til 12 2120. Lokomotivene har førerhus i bare en ende, og ble kjørt parvis eller i grupper på tre. De første El. 12 ble tatt ut av tjeneste mellom 1989 og 1990, de siste ble utrangert i 1992. To sett er bevart, 12 2113 + 12 2115 er gitt til Malmbanans Vänner mens 12 2119 + 12 2120 er overtatt av Ofotens museum. (Wikipedia) |
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1632 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
EL 12 ligger i skisseblokka hos Roco, men den dukker nok ikke opp blant høstnyhetene i år hvertfall.
Om den kommer så vil det bli sammen med matchende malmvogner.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Vet du noe om SJ Dm med eikehjul og stor lykt fra Roco? Er den kommet? Kommer den snart. Kommer den sammen med malmvogner eller lar den seg kjøpe i løst? Med en slik Dm er det vel bare snakk om lakk- og dekaljobb..?
|
|
![]() |
|
Arne Lie ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Hei
Det ble gjort en rekke endringer på EL 12 ift søsterlokene over årene de gikk i trafikk. Forskjellene var nok minst på leveransetidspunktet. Kanskje en spesialist her inne kan konkretisere de viktigste forskjellene for oss. ![]() mvh Arne L
|
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
![]() |
|
einars ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 05 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
NMJ har hatt EL 12 i grønn 2delt utgave. Roco har hatt den svenske Dm i 3delt blå utgave. Går du inn
på NMJs sider, og videre der det står Museum, vil du finne oversikt over det som de selv og andre fabrikanter har produsert av skandinaviske modeller. Jeg kjøpte tidligere i år et hefte i A4format om Dm3, med masse bilder, veldig fin sak. Teksten er på tysk.
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Malmbanelokene har hittil vært en stor success for Roco etter det jeg har hørt.
Jeg har forstått at Roco jobber med en svensk Dm i leveranseutførelse. De ville først gjøre ferdig Da-serien som har samme hjul og detaljer felles med Dm. Kjøpegruppen i Skandinavia er omtrent den samme for Da og Dm, så de lanserer nok ikke modellene samtidig? - Først når Da er sluttsolgt (og om det går bra), kan vi vente en Dm. El 12 vil nok kanskje komme deretter - om salget er godt?
Imidlertid er ikke et Dm-lok like imponerende som Dm3 eller IORE. Hovedsalget for Roco er ikke i Skandinavia og mange på Kontinetet har kjøpt IORE og Dm3 nettopp på grunn av størrelsen (som en "europeisk Big-Boy"). Det er litt usikkert om en Dm vil ha like stor appell?
Nå har heller ikke Roco noen passende malmvogner til de gamle versjonene. Uad- og Uadp-vognene er for moderne, så jeg vet at de ser samtidig på en Mas-utgave. Denne finnes/fantes fra UGJ i flere versjoner. - Kanskje noe "grov" men dette er en modell som er minst 25 år gammel.
Ellers har Fomras i Japan laget en utmerket modell av en tidlig Dm3. Sluttopplaget ble solgt på "billigsalg" for noen år siden. Jeg slo til da! Dette er en modell som i motsetning til Roco enkelt lar seg "dele opp" og settes sammen som Dm (uten midtseksjon) da hver del er et helt separat lok. Edited by Kjell H. - 18 april 2011 at 00:31 |
|
![]() |
|
Terje Storjord ![]() Veteran ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Utviklingsmillionene til Rocos Dm3 og IORE ble for en stor del betalt av LKAB. Gruvekonsernet skaffet seg god PR, fikk oppover til Kiruna en toglast med østerriske MJ-entusiaster, MJ-bladene skrev side opp og ned. LKAB tok unna en stor del av opplaget som gaver til sine forretningsforbindelser. Det er derfor ikke tilfeldig at Roco Dm3 kom i en teknisk sen utførelse, som forbilderiktig kunne utstyres med den skrikende påskriften "I trafik for LKAB". Dette var like etter LKAB vha nye EU-regler hadde ranet til seg malmtrafikken på bekostning av NSB og SJ og laget sitt eget selskap. Klart da at de ville lage sine "egne" lok som modeller og ikke NSB og SJ sine. Svenske MJ-enstusiaster klaget på at det ikke var leveransutførelsen som kom, den ville blitt mer etterspurt.
LKAB har liten/ingen interesse av å susbsisdiere modeller med SJ og NSB påskrifter, og direktøren som sjøl drev med modelljernbane og brukte millionert til LKAB-markedsførimng vha MJ. han er forlengst ute av LKAB Jeh har ondt for å tro at det kommer en El 12 på en stund, noen i NSB eller SJ må spytte i kassa |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Nå er vel det meste av "utviklingen" av en tidlig Dm/El 12 ferdig, Terje?
Spesielt frontene må jo modifiseres men her har jo Roco kommet med Da som har disse detaljer. Da er det ikke så store kostnader som skal til for en ny variant?
Jeg har tidligere hørt om det "samrøret" som var mellom LKAB og Roco. Det trodde jeg vesentlig var IORE og Uadp og ikke Dm3? Sjefen i Roco er også borte og "bak lås og slå" (Magdefrau) - men jeg mener at Dm3 kom ut etter han forsvant?
Dessuten - hvilken nytte har LKAB i å kjøre en toglast MJ-entusiaster fra Østerrike til Kiruna?? - Er dette potensielle kjøpere av jernmalm? Dette blir for dumt - selv for en direktør med MJ-interesse.
Video av denne turen gikk hver uke i lang tid på tyske BahnTV (som tilhørte DB) - med GM-gruppen, Ofotbanen og annet som i dag er historie.
- Skulle LKAB ha en IORE eller Dm3 til å "gi bort" til foretningsforbidelser, måtte det vel være mye enklere/billigere å lage en "dummy-modell"? - Selv Roco lager slike.
Heljan laget en slik dummy av X2000 til SJ for mange år siden. Edited by Kjell H. - 18 april 2011 at 00:35 |
|
![]() |
|
Terje Storjord ![]() Veteran ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Hva som var dumt eller ikke dumt i LKABs markedsføring skal jeg ikke mene for mye om. Men det meste av tyske og østerriske jernbaneblad - dem er det mange av - hadde journalister med på turen og skrev lange artikler om LKAB og malmbanen. En viss PR-verdi vil jeg tro
LKAB betalte i hvert fall deler av utviklingskostnadene gjennom å forhåndsbestille et stort antall av lokomotivene. Så mange at trolig verken IORE eller Dm3 ville rullet i dag uten LKABs medvirkning. Og jo, dette skjedde i i Magdefraus tid som toppsjef. Jeg hadde sjøl gleden av å hilse på ham i Kiruna under Dm3-lanseringen. Hyggelig kar. Ikke dum ;-) |
|
![]() |
|
Det jeg hørte av en medarbeider fra Roco som jeg traff i Danmark under et arrangement der, var at satsingen på Malmbanan hadde vært en gedigen succsess for Roco. Da må de nok ha solgt bra på det åpne markedet også? Det vitner stadige nyopplag av IORE og Uadp-vogner om. Den siste malmvognen er kommet etter Magdefrau. Det er mulig at LKAB kan ha sponset denne tidlig men selve forbildet er jo omkonstruert før modellen kom og ble derved flere år forsinket, så dette er en modell som må være temmelig nyutviklet? Jeg fikk høre at Roco nå betrakter Norden som ett marked. Dette er like stort som de andre store europeiske marked (som Sveits, Be-Ne-Lux, Frankrike, Italia) der Roco vil satse. Man betrakter Norden som et meget kjøpekraftig marked, selv om MJ ikke er særlig utbredt der. Jeg fikk forståelsen av at det ville prøve å lansere et par formnyheter i hvert hovedmarked hvert år. Mest aktuelt var modeller som hadde samtrafikk mellom landene. Dette gjør at jeg i motsetning til deg, tror at Roco har Dm/El12-prosjektet klar i skuffen. De har som sagt ferdig drivverk fra Dm3, hjul og fronter fra Da - og da er det ikke så mye som mangler. At LKAB har sponset utviklingen av Dm3, skulle ikke være noe hinder - snarere tvert om? |
|
![]() |
|
Fikk nettopp vite at Finn Moe hadde sendt tegninger av norsk El 12 nedover til Roco. Men nå er vi over på ryktebørsen. Måtte det være sant!!!
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Men har ikke nmj og roco avsluttet samarbeidet? det skulle jo komme et svensk startsett fra dem og. Ikke skyt meg om jeg tar feil nå
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Misforstå meg riktig, ingen annen ny modell på markedet vil glede meg
mer enn NSB El 12 / SJ Dm i leveranseutførelser. Jeg kjøper p.t. bare
materiell som har vært i regulær drift Ofotbanen.
Ryktene om at Dm / El12 er rett rundt hjørnet har gått helt siden Dm3 kom på markedet, uten at det har vært mer enn rykter. Alene derfor er jeg skeptisk. IORE og Uad-vogner i nye opplag handler også om å presse mest mulig ut av formverktøy som allerede er betalt. IORE har f.eks vært på markedet veldig billig veldig ofte. Malmvognene selger jamt og trutt, fordi det skal mange til for å få til et helt malmtog med forskjellige nummer på alle vognene :-) I mellomtiden, for å holde drømmen & ryktene vedlike, et bilde av NMJs flotte El 12 modell. ![]() PS. Den har gått jevnt og trutt på et lite publikumsanlegg på Museum Nord - Narvik (ex Ofoten Museum) i ti år nå, uten annet vedlikehold enn rens og smøring av hjul/drivverk. Skulle tro det var Märklin ;-) Edited by Terje Storjord - 18 april 2011 at 22:15 |
|
![]() |
|
Etter det jeg kjenner til, har Roco laget 5 versjoner/opplag av IORE. De laget en "spesialversjon" (V1) av det første loket (101 + 102) som ikke har vært i åpent salg - bortsett fra hos Tåg och Hobby i Luleå (og til en "fantasipris" for 4 dekaler i tillegg).
Det er vel denne modellen som var bestilt av LKAB?
Litt seinere kom samme loket i åpent salg men uten sidelogoer (V2). Deretter er 3 andre loknummer laget med noen års mellomrom (V3, V4 og V5).
Alle disse utgaver, skulle vel vitne om godt salg - og til gode priser for Roco? Jeg tror ikke at det hadde kommet så mange opplag om store deler av partiet skulle gå på "billigsalg"?!
Det er neppe LKAB som ligger bak mer enn en av utgavene?
Jeg finner det også noe merkelig at LKAB skulle stå bak Dm3 (om ikke forklaringen ligger i personlig interesse hos en av direktørene der?). UGJ hadde gode kåper til Dm3 og mange svenske småserieprodusenter laget understell. Derfor kunne LKAB like godt kjøpt dette for å gi til sine kunder? Dessuten ville vel det mest logiske å gi ut MTAB-versjonen først i "de korrekte fargene" framfor å gi ut et lok i SJ-farger med kun en liten logo - dersom LKAB var sponsor og kunde?
Det er også merkelig at LKAB skulle reklamere med et gammelt lok som snart skulle utrangeres?
Her tror jeg at vi ikke vet hele sannheten.
|
|
![]() |
|
Arne Syverstad ![]() Viderekommen ![]() Joined: 08 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Hei
For den som vil bygge EL 12 selv så finns lokkasser og etsede chassirammer å kjøpe
Etsmodeller har chassi http://www.etsmodeller.se/dm
De skaffer også hjul, girboks og motor.
Lokstallet har umalte kasser med vinduer http://www.lokstall1.se/Lok_bussar.htm
Disse er til Dm2 men er et bra utgangspunt for EL 12
Sett igang å bygg
Hilsen
Arne
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |