MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - NMJ El 13.2121 grønn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ El 13.2121 grønn

Post Reply Post Reply
Author
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ El 13.2121 grønn
    Posted: 08 april 2011 at 13:27
Så kom endelig NSB's arbeidshest El.13 også i grønn versjon fra NMJ. Umiddelbart synes jeg kanskje grønnfargen var ørlite for lys olivengrønn. Den øverste hovedlyktringen er nå blitt forbilderiktig svart, slik det fremgår på bildene både hos NJK og Jernbane.net. Bufferbjelken sitter også bedre på denne versjonen enn på den forrige 13.2134. Hullene for speil og krok var bedre tilpasset løsdelene,mens det fremdeles var i trangeste laget for bremslangene der jeg boret opp hullene ørlite for lettere tilpasning. Plogene måtte pusses ned litt i festetappene,mens stigtrinnene gikk enkelt på plass. Alt festes med en mikrodråpe superlim fra spissen på en knappenål.

Fundamentet for grafene måtte vris litt for å stå rett. Litt raklete og skjeve fremstår de også som.Det som umiddelbart slår knockout på Limas gamle er jo selvsagt boggiesidene som er detaljerte og flotte så det rekker. Og at førerplassen har innredning. For ikke å snakke om at alle glassruter flukter vognsidene bedre enn Limas. Eikehjulene blir NMJ alene om ettersom HobbyTrade ikke har annonsert at de vil ha eikehjul på sin grønning.

Min modell gikk fint også på sakte gange. Forskjellen fra original Lima er jo gigantisk,men de fleste som fortsatt har Lima El 13 i stallen har vel byttet til Faulhaber. Som vanlig lyser lyktene dårlig ved analog drift før du får opp hastigheten. Men analog drift er vel snart Jurassic Park for de fleste. Men Moe & co. tør vel ikke levere ferdig med dekoder for å unngå å passere den magiske 2000-lappen.

Husk at den grønne varianten kun har 2 1000-voltskontakter. I motsetning til den rødes fire. På min modell var disse klemt litt inn, men de var lette å dra ut igjen med litt forsiktig maktutfoldelse. Husk å ha de sittende på rett side. Mulig er det rett å påføre en liten rød gnist på hvit bunn på hver av dem. Det gjelder også Roco-teakvognene.

Alt i alt en flott plastmodell til en grei pris. Nå gleder vi oss til Skd 224 Finn! Håper andre her har flere fagmessige kommentarer til modellen utover min ringe kunnskap.

Edited by Mikael Järn - 08 april 2011 at 13:30
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2011 at 18:14
Heisann

Jeg fikk sett på El.13 2121 hos alvalia idag og utifra det jeg kunne se så ble jeg MEGET skuffet.
Merk at dette er førsteintrykket. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal kjøpe denne modellen.
Det var MEGET tydelig forskjell på grønnfargen mellom topp og "bunn/rammen". Rammen var mørkere og virket klarlakket. Flere av delene på taket var ikke satt fast. (Slurv??)
Det var og det samme mellom den Brune nye modellen til NMJ. Fargeforskjell mellom rammen og kassen. Noe som undrer meg om NMJ går for de lette løsninger eller ikke sjekker modellene før de blir sendt ut. Dette er noe jeg selv ikke ville lagt ut for salg hadde jeg mottatt denne modellen. NMJ er noe vi vet leverer kvalitet , men her begynenr jeg virkelig å lure.

Det skal merkes at jeg sitter med den første El.13 som NMJ kom med og vil si at det er STOR foskjell mellom modellene.

Selv kommer jeg nå til å vente til Hobbytrade kommer med modellene sine.

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2011 at 19:09
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Heisann  
Det var MEGET tydelig forskjell på grønnfargen mellom topp og "bunn/rammen". Rammen var mørkere og virket klarlakket. Flere av delene på taket var ikke satt fast. (Slurv??)
Det var og det samme mellom den Brune nye modellen til NMJ. Fargeforskjell mellom rammen og kassen.   

Hei Ørjan,

Skal det ikke være fargeforskjell på kassen og rammen da, grønn kasse og sort ramme?

For meg ser det ut som om modellen er i grønn plast, ikke lakkert?

Arne Smile
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2011 at 19:17
Arne.

Det er prototype bildet..... Og her er et til.....Wink

Det jeg mente var rammen i front på det bildet du la ved her som er svart. Den skal være grønn.
Grønnfargen på den og Kassen er det stoooor forskjell på den modellen som er levert. Dette virker som er en hastesak og ikke kvalitets sikret. Jeg har ikke sett igjennom de andre modellene.... Men hvis de alle er slik er det en skikkelig nedtur.Shocked

Edited by Ørjan - 11 april 2011 at 19:54
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2011 at 19:49
Nå har ikke moderatoravdelingen noe ønske om å ødelegge debatter, men det påpekes bare sånn litt stille og forsiktig at vi har visse regler for "lån" av fotografier tatt av andre, og selv om jeg vil tro NMJ ser det som positivt å få vist frem bilder av modellene sine så bør ikke bildene deres sprette opp her uten at noen har spurt dem om lov førstWink

..Og etter den skjenneprekenen så regner jeg med at noen erstatter bildet i innlegget over med en link eller en tilatelse fra NMJ før jeg kommer tilbake for å lese videre i denne tråden ved neste besøk.Wink

Mvh

Eirik
-forsiktig modererende 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2011 at 19:55
Jeg går utifra at speilene er lik farge som resten av loket, og ikke lys grønne som på prototypen?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2011 at 19:55
Oppps... Fixa...
Stian.

Jeg kom aldri så langt. Skuffelsen ble for storShocked 
Men som jeg skrev var det førsteintrykket som slo meg ut... Var ikke noe jeg hadde forventet...

Edited by Ørjan - 11 april 2011 at 19:57
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2011 at 20:19
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Arne.

Det jeg mente var rammen i front på det bildet du la ved her som er svart. Den skal være grønn.
Grønnfargen på den og Kassen er det stoooor forskjell på den modellen som er levert. Dette virker som er en hastesak og ikke kvalitets sikret. Jeg har ikke sett igjennom de andre modellene.... Men hvis de alle er slik er det en skikkelig nedtur.Shocked

...ahh, det forklarer hvorfor forskjell også. Ikke ta det så tungt Ørjan. Kjøp modellen du, og stikk innom i døra så skal vi fort ordne det slik at "plastlooken" og de gjennomsiktige speila blir matta ned med smuss og sjid. Wink

Arne

Edited by aha - 11 april 2011 at 20:37
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2011 at 15:56
Noen andre som kan svare på om speilene er oliven grønne og ikke i gjennomsiktig grønn plast?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2011 at 16:07
Min har olivengrønne speil, dvs samme som kåpen.

Kai
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2011 at 21:23
Jeg ser at mitt grønne lok er utstyrt med ATC-boks under. Det er vel epokemessig ikke korrekt?
Den er heldigvis bare å nappe av.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2011 at 21:45
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg ser at mitt grønne lok er utstyrt med ATC-boks under. Det er vel epokemessig ikke korrekt?
Den er heldigvis bare å nappe av.

Hvilken boks er det? Forklar gjerne! For øvrig takk til alle dine fine innlegg. Du er et oppkomme av kunnskap, ikke minst på elektronikkens område.Clap
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2011 at 21:55
Takker og bukker!

ATC-boksen er en sort, rektangulær boks som er festet under ene lufttanken midt under loket.
Den inneholder (på originalen) antenner for kontakt med balisene som ligger i sporet. Slike ble vel ikke montert før på 80-tallet? ATCen skal "passe på" at man overholder signaler og hastighetsbestemmelser.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,082 seconds.