Farge koder til EL16 |
Post Reply |
Author | |
Ludvig
Medlem i MJF Joined: 29 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 februar 2011 at 16:49 |
Er det noen som hvet farge kodene til EL16 Bergensekspressen? |
|
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Alle fargekodene til nsb, cargonet, ofotbanen m.fl ligger et sted her på forumet. Søk så finner du det.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Post Options
Thanks(0)
|
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
|
Ludvig
Medlem i MJF Joined: 29 august 2010 Location: norge Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
bare å finne et sted å få kjøpt de fargene nå ;)
|
|
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skriv ut ral-kodene fra wikien og gå til nærmeste fargehandel! Be om en fargeprøve så får du kanskje mindre enn en liter. Helt vanlig (jotun) Vannbasert veggmaling (må tynnes ut kraftig med vann). Gule striper, tall og nsb-logo får du kjøpt som dekaler fra f.eks WWW.messingmodeller.no
|
|
|
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Sitert fra wikien: NSB Rødbrun gammeldesign = NCS 5050-Y80R
|
|
|
|
Ludvig
Post Options
Thanks(0)
|
betsemte meg for å male den til nydessign; er NSB rødsørt (NCS 8702-Y91R) den fargen som er brukt på siden av loket?
|
|
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
skal du fjerne gml designen?
Ville heller kjøpt et nytt lok fra nmj feks for 1300,- |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eller et brukt på QXL, der det for øyeblikket ligger 3 stk. i nydesign for salg. Det første mener jeg riktignok er overpriset, og siden det heller ikke er bud på noen av de andre, kan det tyde på at startprisen er satt litt høyt også for dem. (Det gikk et for 800 kr. for ikke så lenge siden.) Det i gammeldesign får du solgt hvis prisen er riktig og tilstanden er god. Jeg er selv på jakt etter et El 16 i gammeldesign. Det ligger et ute på QXL, men siden startprisen er like høy som et nytt (riktignok i nydesign) fra NMJ, og jeg ikke trenger digital-dekoder, venter jeg til jeg finner et bedre tilbud. Edited by TorsteinS - 25 februar 2011 at 13:16 |
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
På eBay er det ofte lok i gammeldesign til hyggelige priser. Husk at den første generasjonen ikke har plass for dekoder!
|
|
|
|
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jo da. Bestill boksen under loket, og få den på de nye lokene. Der er det plass til dekoder og den passer rett på de gamle. Har selv byttet på flere lok.
|
|
Arne Heggeseth
|
Ludvig
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg skal male den om fordi den hadde fått en god del riper i stripene (noen striper var borte også...). og det jeg finner ingen som selger dekaler for gammeldesign+at det er lettere å fikse den om til nydesign. men er NSB rødsørt (NCS 8702-Y91R) den fargen som er brukt på siden av loket?
beklager for dette, men hvis DU har noen tips gjerne si ifra ;) (om gammeldesignen) |
|
|
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du sjekket hos Electrade i Sandefjord? Jeg mener de har dekaler og striper til gammeldesignet på sine nettsider.
|
|
SOHo
|
|
Ludvig
Post Options
Thanks(0)
|
en ting jeg ikke skjønner er: hvis det er så mange som vil ha EL16 i gammeldesign, hvorfor kjøper dere ikke bare nydesignen og maler den om?
|
|
|
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Gammeldesignen er annerledes enn de med nyere design, dessuten er det vanskelig å male dem...
|
|
|
|
Ludvig
Post Options
Thanks(0)
|
det er også den ene grunden til at jeg skal male den om, loket har fått riper og sånt på malingen... ...så den måtte males på nytt
|
|
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er det vel ikke så mange andre enn undertegnede som er på utkikk etter El 16 i gammeldesign, og jeg har ikke vært det særlig lenge. Så jeg kan godt vente litt på et brukbart tilbud, fremfor å male om et eksemplar i nydesign, som også medfører ekstra utgifter til dekaler, samt risiko for å ødelegge noe. Det på QXL jeg refererte til, ble ikke solgt, så det er neppe så mange om beinet. |
|
TorsteinS
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis selgeren er i utlandet, er det ikke sikkert at prisen blir så hyggelig når en tar med moms (inkl. moms på frakt) og fortollingsgebyr. |
|
Ludvig
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager å si det folken, men nydesign it is... men er NSB rødsørt (NCS 8702-Y91R) den fargen som er brukt på siden av loket? |
|
|
|
ArneGH
Post Options
Thanks(0)
|
Det stemmer. Brukte selv en halvblank utgave. Ble veldig godt fornøyd.
|
|
Arne Heggeseth
|
Ludvig
Post Options
Thanks(0)
|
Takk :D
til helgen skal malingen begynne.... hva annbefales; å male det svarte eller røde først?
|
|
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
hel laker loket rødt, før du maskerer hele loket med skikkelig maskeringstape! så lakker du det svarte feltet
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Ludvig
Post Options
Thanks(0)
|
har skikkelig maskeringstape fra tamya ;)
|
|
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det anbefales som regel å male de lyseste fargene først så fremt det er mulig.
Petter
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et tips jeg leste om for ei stund sia... Etter at du har maskert for å lakkere det svarte, ta først et strøk til med rødt rundt kanten av tapen, så unngår du at det svarte trekker inn under tapen og lager en stygg overgang.
Svein A
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Ludvig
Post Options
Thanks(0)
|
takk for tipsene.. ...skal legge ut bilder ettethvert av hvordan det går ;)
|
|
|
|
Ludvig
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen.. har ennda ikke fått malt loket pga. jeg ikke har hatt trykk luft til air sprayen, men i dag har jeg fiksa det :) hva er forholdet mellom malingen (jotun som kan vanntynnes) og vannet? vil ikke gjøre noe feil før jeg setter i gang i kveld ;)
|
|
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |