Hjelp til sporplanlegging |
Post Reply |
Author | ||
Petter
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 januar 2011 at 19:41 |
|
Av og til blir man litt tom i hodet for ideer. Eller kanskje omvendt, en har for mange ideer som en ønsker å sette ut i livet. Etter å ha balet med forskjellige sporopplegg og baner, er nå alt revet, og klart for ny giv. Problemet er som vanlig, hva skal bygges.
Rommet er relativt stort, så mulighetene er mange. Jeg har ingen spesielle preferanser, men ønsker en relativt stor hovedstasjon. Tidsepoke, geografisk forbilde osv. er i denne fasen mindre
interessant. Bildet viser ytre mål som er tilgjengelig.
Mvh
Petter
Mvh
Petter |
||
hutsi
Viderekommen Joined: 25 november 2008 Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
hva med en hyllebane i 1 meters høyde og bredde ca 60 cm.
du kan la banen slynge seg gjennom landskap ala bergensbanen noen steder og sørlandsbanen andre steder |
||
Magne
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 81 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har rommet noen dører eller vinduer? Eller kommer man inn i rommet gjennom gulv eller tak?
Hva mer enn en stor hovedstasjon ønskes? Havn? By? Industri? Rundbane for kontinuerlig/automatisk kjøring? Punkt til punkt bane? Mye skinner-mye tog, eller lengre strekk med enkeltspor og slake kurver der toget kan gli gjennom natur, over bruer osv?
|
||
Magne
|
||
Petter
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På tegningen er det yttergrensene som er lagt inn. Ingen dører eller vinduer å ta hensyn til. Det er mer rom i rommet enn det tegningen viser. Betyr at det kan lages hyllebane langs hele yttergrensen hvis ønskelig. Så en sirkelbane er mulig.
Når det gjelder hva slags type trafikk osv. så er det her det stopper opp for meg. Vil så mye, derfor trenger jeg noen mer konkrete forslag, eller kanskje mer konsepter, med skisser til konkrete løsninger.
Foreløpig har jeg bare tenkt at jeg vil ha en stor hovedstasjon, kanskje delt opp i terminaler. Denne ser jeg for meg representere regionssenteret, og som sådan være mottaker og avsender av passasjerer og gods. Eller kanskje jeg ikke burde ha en stor hovedstasjon.
Mvh
Petter
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kan uansett være greit å vise hvor stort rommet er, og hvor du har tenkt deg denne fasongen plassert i rommet siden jeg forstår det slik at du kan gå rundt hele denne. Godt mulig andre klarer å se løsninger og romutnyttelser du ikke har tenkt på...
Svein
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Petter
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den manglende delen i rektangelet er okkupert av hylleseksjon, dør/inngang, arbeidsbord etc. Jeg kan ikke gå rundt, men inni. Jeg har tegnet opp ytterveggene/yttergrensene. En kan derfor se for seg en rundbane (hylle) rundt det hele hvis en vil, eller noe mindre.
Eller kanskej et E-anlegg, eller et U-anlegg. Eller et stort bord i midten som en kan gå rundt. Mulighetene er mange, og det er kanskje det som er problemet mitt. Trenger noen nye øyne og ideer på dette.
Forøvrig, ikke tenk på dette med en stor hovedstasjon så mye. Det er et ønske, men ingen nødvendighet.
Mvh
Petter
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
OK, så rommet er egentlig et rektangel på 396x538cm, og du har fjernet det ene hjørnet fra tegningen pga døra og noen møbler? Er det noen spes grunn til at du ikke kan/vil ha f.eks en hyllebane på et høyere plan over arbeidsbenken, og evt erstatte hylleseksjonen med en lavere en som får plass under banen? Forbi døra kan du f.eks ha en løs seksjon som kan vippes opp eller løftes vekk når døra skal åpnes, evt kan du snu døra og la den åpne ut av rommet hvis dette er mulig.
Jeg bare nevner dette fordi du oftest vil få lengre kjørestrekning og mulighet for større kurver hvis du bygger anlegget som et hylleanlegg langs veggene. Et stort frittstående anlegg midt i rommet krever mye mer plass enn selve anleggsstørrelsen dersom du ønsker å bevege deg rundt det, det krever at du kan stå og gå oppå anlegget hvis du ikke rekker inn til midten, og er i det hele en relativt upraktisk løsning. Tidligere var det vanlig med slike "spaghetti"-anlegg (med spor på kryss og tvers oppå ei diger plate), mens trenden nå er mer lineære anlegg (lengre og smalere). Et slikt lineært anlegg kan også bygges i seksjoner som kan løftes ut og arbeides med på et annet og bedre egnet sted. Når det gjelder rundbane vs punkt-til-punkt er faktisk rommet ditt stort nok til at du kan ta en Ole Brumm og si "Ja takk, begge deler". Hvis du ser for deg en rundbane langs veggene rundt hele rommet, med en halvøy som stikker ut i rommet fra den ene kortveggen, vil du få ganske lang kjørestrekning som kan kjøres både som rundbane og punkt-til-punkt. I tillegg kan du ha skyggestasjoner (staging på engelsk) langs veggene, skjult bak bakgrunnskulissene. I din situasjon lurer jeg på om såkalt X-factor staging kan være et alternativ. Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som betyr? |
||
Svein S
|
||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du finner en beskrivelse av X-factor staging på Byron Henderson sine sider:
Kai
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Godt mulig det finnes et norsk ord for det også, i farta kom jeg bare på det engelske. Man har to skyggestasjoner (buttspor) hvor vekseltungene peker mot hverandre. Mellom disse grener hovedsporet til rundbanen ut i hver sin retning (omtrent som en "X"), hvilket gjør det mulig å kjøre fra den ene skyggestasjonen og rundt banen (flere ganger om ønskelig) før man returnerer til den andre skyggestasjonen. Så kan man bakke toget tilbake til den første skyggestasjonen, og dermed ha et nytt tog klart med loket i front (kanskje spes gunstig når man har persontog eller andre faste togstammer som ikke behøver å brytes opp og endres mellom øktene). Skyggestasjonene kan plasseres i bakkant av anlegget, inn mot veggen, og stjeler dermed ikke plass i lengderetningen fra resten av anlegget. Anlegget vil bli litt bredere der skyggestasjonene er plassert, eller man kan gjøre den synlige delen av anlegget litt smalere akkurat her. Hvordan man løser sporleggingen mellom skyggestasjonene er opp til den enkelte. I sin simpleste form kan man bruke en del av rundbanen (slik at skyggestasjonene i prinsippet grener ut fra denne i hver sin retning), men hvis det vil forstyrre øvrig kjøring kan man ha et dedikert spor parallellt med rundbanesporet mellom skyggestasjonene. For syns skyld kan man evt også legge denne korte sporbiten i tunnel, slik at avgreningene ikke er synlige. Svein Edit: takk for det Kai, jeg glemte å sette inn linken Edited by Svein_A - 22 januar 2011 at 10:28 |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |