Boggidetaljer på Di3 |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 januar 2011 at 09:27 |
|
Jeg sitter her med min Di3.602 (Heljan helgrønn) i biter, har tatt av kåpa for å montere vindusgitter. Jeg tenkte ikke noe på hvilken vei kåpa skal sitte før jeg begynte å studere boggiene og la merke til noen ulikheter, og har noen spørsmål i den forbindelse:
Den midtre akselopplagringen på hver boggi har noen "bokser" på utsiden, bortsett fra på høyre side i ende 2. Dette stemmer med alle bildene jeg nå har studert av Di3, og jeg lurer på om dette er en ren tilfeldighet eller om det er noen spes grunn til dette? Videre har jeg på bildene lagt merke til at "stemplene" (bremsesylindre?) over hver akselopplagring er montert i bestemte retninger. Det ytterste stempelet peker ut mot enden av loket, mens de to andre er vendt den andre veien. På min Heljanmodell ser jeg at begge boggiene har stemplene montert likt (venste stempel peker til venstre mens de andre to peker mot høyre, sett fra høyre side av modellen. Er dette rett og slett en glipp fra Heljan, slik at jeg bør snu den fremre boggien 180 grader? Har også et spørsmål om de kontaktene som sitter ytterst på bufferbjelkene. Er dette noe som ble montert senere og som jeg bør file vekk, eller skal jeg la de være? Til slutt hadde jeg tenkt å montere skjørter i hver ende i stedet for ploger, siden disse kom senere. Har jeg forstått rett da? Takker på forhånd for alle svar! Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nohabene fikk 3 bokser(på 70 tallet) på boggier(disse er gule på nydesign) På 70 tallet fikk de også eletrisk oppvarming og dampvarmen ble fjernet fra alle loka. I stedet fikk de denne 1000v kontakten på bufferbjelken. Når de hadde dampvarme hang det en ekstra kabel i mellom bufferene i fronten på lokene.
602 hadde den første tiden skjørt. Edited by Wickerman - 15 januar 2011 at 11:59 |
||
A matter of life and death
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott, takk for svar! Fant akkurat igjen et bilde av 612 fra leveransen i 1958 som bekrefter det du sier, så da bør jeg egentlig fjerne både kontakter og bokser. Det er heller ikke montert vindusgitter eller de stigene på sidene ser jeg, men siden det er et leveransefoto er jeg litt usikker på om jeg skal fjerne de også.
Ser ut som det er endel jobb med å snu den ene boggien, er det noen andre som har gjort dette på sine modeller? Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ehh... Duh..! Sidene er jo løse, er det mulig..! Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kan jo lønne seg å plukke av akslene og stramme opp kontaktblekkene når du først er under der, de har en tendens til å være for slakke. Edited by jevistad - 15 januar 2011 at 18:54 |
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå har jeg allerede byttet om på boggisidene, tenkte ikke på å sjekke det samtidig. Loket krypkjører veldig bra, men jeg ser nå at jeg burde stramme de litt ja, takk for tipset! Hvordan kan jeg på best mulig måte få av hjulene uten å risikere å ødelegge noe, sitter hjulene såpass hardt at jeg bør bruke en liten avdrager?
Svein Edit: Fant det ut nå, tenkte ikke på å åpne girkassa! Edited by Svein_A - 15 januar 2011 at 20:14 |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
hev
Medlem i MJF Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei.
Når du bytter boggisidene, har jeg erfart at boggien kan henge seg opp i kulissestyringsarrangementet. Studerer du toppen av boggisedene, ser du at den ene siden bygger litt mer opp i høyden enn den andre siden. Jeg har slipt denne siden ned, slik at toppen på boggisidene ser likedan ut. Da går kurvene som en drøm.
Hvis du ønsker en "riktig" grønn Di3, så er nok nr 602 et dårlig alternativ. Dette liket gikk nemlig i demo design frem til 1960, da ble loket malt grønt med hvite striper på sidene. De lok som har vært helgrønne var 603-621.
Stiger på snutene kom i ca 1962. Da åfte kun på en e siden av snutene. 2 stiger ca 1963-64. Ploger i endene kom også ca 1962. Da vanligvis kun i ene enden (normalt ende 1).
Lykke til med ombyggingen.
|
||
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for infoen Hans Egil, da skal jeg se om jeg får fjernet stigene også mens jeg holder på. Boksene utenpå akselopplagringen var enkle å vippe løs, og det ble heldigvis veldig lite limrester igjen som må files vekk.
Skal se over boggisidene etter det du nevner, men har ikke merket noen problemer ennå. Sjekket sporvidden samtidig som jeg hadde akslene løse, de var litt trange. Fikk utvidet de en liten smule og testkjørte på nytt uten problemer. Det var jo en liten "bummer" det du sier om 602 da, jeg hadde liksom forestilt meg at den ble malt helgrønn etter innkjøpet i 1957. Vel vel, jeg må uansett benytte meg av litt "modeler's license" for at alt materiellet mitt skal passe sammen, så den glippen der får passere i stillhet... Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Di3.602 gikk på 50 talllet uten vindugitter. Grunnet til at de fikk gitter var at de ikke skulle knuses ved ras osv. Seinere gikk de panserglas i ende nr 1 (DI3.630 i begge ender på 80 tallet) Loket gikk på 50 tallet uten gitter, uten stige på snuta og bak døra opp til taket. Men noen Di3 lok gikk i grønn design med og uten stiger på snuta,. Loket ble lakkert grønnn og i 1968 hadde 602 fått gammel design med gitter,sandbokser, og stige på nuta, samt håndtak på snuta. Men hadde fremdeles 4 dører.
Boggien på NMJ/Heljan er filt litt i overkant inn mot plogen. Hvis det ikke er gjort fra produsent, risikerer du at loket bare sporer av slik som med min Di3.623 når boggien butter i underkanten av loket.
Men har du boka Di3 en loklegende finner du igjen flere gamle bilder av Di3. Edited by Wickerman - 15 januar 2011 at 23:28 |
||
A matter of life and death
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har dessverre ikke den boka ennå, har bare Di3 NoHAB - et siste driftsår. Skulle antakelig fått tak i den andre boka og gjort noen flere undersøkelser før jeg satte igang, det begynner å balle på seg med endringer nå.
Jeg hadde egentlig bare tenkt å gjøre noen små endringer for at loket skulle bli litt mer slik det var helt i starten, på slutten av 50-tallet, men skjønner jo nå at modellen i utgangspunktet er helt feil. Jeg kan jo endre nr til 603 for at fargen skal stemme, men jeg har allerede limt fast hornene og boret hull til gitterne i den ene enden. Regner med at heller ikke 603 hadde gitter i starten, så jeg får se om jeg kan få tettet igjen de på et vis uten at det blir for stygt. Omlakkering av hele loket er ikke et alternativ slik ståa er nå. Uansett, masse fin info som kommer fram i denne tråden, og det takker jeg dere for! Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
hev
Medlem i MJF Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Gitter fikk de første Di3 allerede ca 1958, så det er helt ok å ha gitter før 1960. Samt ingen ploger eller stiger på snutene. Stige til taket hadde alle lokene kun i ende 1. Untatt 602, som først fikk denne etter 1968.
Alle lok hadde tyfon mellom vinduene når lokene var grønne, untatt 602, som hadde tyfonen oppe på taket i denne perioden.
Edited by hev - 16 januar 2011 at 23:58 |
||
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Hans Egil,
Hvis det du sier nå stemmer blir jeg veldig glad, da er jeg ikke så langt ute på bærtur likevel..! Hvis jeg endrer nr til 603, fjerner stiger og 1000V-kontakter, og monterer skjørt og gitter, vil det vel ikke bli så gæærnt, eller..? Dekaler til Di3 skal vel være kurant å få tak i... Svein |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Svein - Det forekommer meg at du vil ha en spesifikk di3 (603?) i det utseendet det faktisk hadde på et gitt tidspunkt. Slike "datainnsamlinger" er ganske interessante - forsøk derfor gjerne samme spørsmål på forumene på www.jernbane.net, og på www.njk.no - der er det en masse ekspertise med dokumentasjon, ofte helt ned til den spesifikke enhet på et gitt tidspunkt. Jeg vet ikke om dette gjelder akkurat di3.603, men jeg vil si at det er forsøket verd!
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da sniker jeg inn ett spørsmål jeg og roco sin di3 643 er jo med stiger og allt montert. hvilken epoke tilsvarer dette på ekte? |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Loket så slik ut i 1966. Finnes 2 bilder av loket fra Hamar. Edited by Wickerman - 16 januar 2011 at 21:45 |
||
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har ikke sett noen Di3 bilder fra 50 tallet med gitter. Men det finnes ikke så mange bilder fra 50 tallet heller. 602 fikk tyfonen plassert tilbake på taket når den fikk nydesign. Tyfoen på 602 har forøverig stått på 3 plasser(alt ellet tidsepoke) 603,605 og 625(sikker flere også) fikk plasseringen på taket rett over vinduene som 602 når de hadde nydesign. Mens øvrige lok fikk plassert den lenger inn på taket ved viftene i ende nr 1. Det finne med Di3 lokene at ingen var like, siden de ble bygget om, og alle lok ble ikke bygget helt om på samme måte.
|
||
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det finnes flere leveransebilder av Di3.603 tatt 25 april 1957. Den ble satt i prøvedrift på Nordlansbanen samme vår(bilde fra majavantn 31 mai 57) Men uten gitter. Etter at NSB fikk levert 606-615 frem til 1 juli 1958 så kunne Bergensbanen få 5 Di3 lok. De lokene som gikk på Bergensbanen, iallefall 603 hadde fått gitter, men står ikke noe årstall på bilde. Men som det skrives lenger opp i denne tråden fikk de stige osv på begynelsen av 60 tallet. Så bilde av 603 på Bergensbanen er nok tatt rundt 1960 +/-
Men jeg vet det finnes flere av den eldre garde som blant annet har kjørt DI3 lok og nok vet en god del mer. Du finner de på NJK forumet. Siden de ikke driver med mj så vill du nok ikke finne de samme personene på dette forumet. Så NJK og Jernbane.net er best til spørsmål i 1/1. Om Di3 ville jeg spurt kara på NJKs forum siden noen av NJK medlemene tidligere har kjørt DI3 lok.
|
||
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
[QUOTE=Svein_A]Hei Hans Egil,
Hvis det du sier nå stemmer blir jeg veldig glad, da er jeg ikke så langt ute på bærtur likevel..! Hvis jeg endrer nr til 603, fjerner stiger og 1000V-kontakter, og monterer skjørt og gitter, vil det vel ikke bli så gæærnt, eller..? Dekaler til Di3 skal vel være kurant å få tak i... Svein [/QUOTE] Romerike modellservice solgte dekaler til Di3, kjøpte min på NMJ for å bygge om noen Di3 lok. Men dette er noen år siden(etter at Nmj/Heljans di3 kom) nå så det spørs om de har flere igjen. |
||
A matter of life and death
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for flotte tilbakemeldinger alle sammen! Jeg skal forhøre meg litt rundt på de andre forumene. Jeg er egentlig ikke så nøye på hvilket nr loket har, men jeg hadde håpet å få til en noenlunde korrekt helgrønn modell uten å måtte foreta alt for dyptgripende og omfattende endringer.
Jeg sjekket litt rundt ang dekaler til grønn Di3 i går, og Electrade har de listet opp i webshopen sin. Imidlertid syns jeg 89kr i frakt for et lite ark med dekaler er litt i overkant, så jeg har sendt de en mail.
Svein
Edit: Flott service og kjapt svar fra Electrade, da er dekalene bestilt!
Edited by Svein_A - 17 januar 2011 at 10:46 |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
lattesweden
Nykommer Joined: 17 januar 2011 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hej!
Jag heter Anders Lattermann, är svensk modellbyggare och medlem i Stockholms modelljärnvägsklubb. Jag ska bo i Oslo det kommande året och försöker lära mig lite mer om norska lok och vagnar. Jag har ett Roco di3 lok med nummer 643 (Roco nr 63965), det är grönt med NSB märke i fronten. Min fråga är om någon här kan hjälpa mig att tidsbestämma när den här modellen i Rocos utförande fanns i verkligheten? Tack för hjälpen! MVH / Anders |
||
asbjotve
Medlem i MJF Joined: 15 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg vil tro det hadde grønn utførelse på 60-70-tallet. På http://www.jernbane.net kan man se bilder av loket i rød utførelse i 1980. Loket er pr. idag ifølge samme side i bruk i Kosovo.
|
||
HAIr
Nykommer Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
643 ble levert i desember 1960 i følge NJKs materielldatabase. Da var det grønt med hvite striper, fargesettingen jeg mener ble brukt på alle Di3-lok med en lengde på 18900 mm. Gammeldesignet gjorde sitt stille inntog på tidlig 60-tall (1962?), men i Ståle Næss' Di3-bok ser man at 643 fortsatt var grønt i 1966. Det er kanskje naturlig at man malte om de eldste lokene først. Konklusjonen blir vel at loket med sikkerhet hører hjemme på 60-tallet.
Edited by HAIr - 18 januar 2011 at 11:28 |
||
lattesweden
Nykommer Joined: 17 januar 2011 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hej igen!
Tack för alla svar! Jag hittade en bild på Roco loket som jag har: http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=661&osCsid=4d2d2093dca3047f0edf0eef8e5229a0 MVH / Anders |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis du ser første side i denne tråden skrev jeg at det finnes det 2 bilder av loket slik Roco modellen ser ut, tatt på Hamar 1966. Som Hair skriver 2 bilder i DI3 boka en loklegende av loket på Hamar med dagtoget på Dovrebanen, og som løslok.
Di3.643 ble levert til NSB 9 desember 1960 i grønndesign, men fikk gitter,ploger, stiger osv montert på seinere(slik roco modellen viser 1966) Edited by Wickerman - 18 januar 2011 at 15:51 |
||
A matter of life and death
|
||
lattesweden
Nykommer Joined: 17 januar 2011 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hej!
Jag missade att ni redan diskuterat Roco loket. Tack för förtydligandet! Det kommer nya di3 lok från Roco i år också. Dels ett lok som vad jag förstår är i princip likadant som det som Roco gett ut tidigare men troligen med ett annat driftsnummer. Rocos artikelnummer blir: 62950/68950. Sedan kommer också Roco med ett di3 lok med NSB/GM märkning (62952/68952). Om jag förstår rätt så är det korrekt märkt från 1957 då NSB köpte demonstratorn fram till 1960 då loket blev målat som de andra gröna loken? Bilder på de nya loken finns här: http://www.modellrallaren.se/?p=4098 Märklin har också gett ut flera di3 lok. Bland annat just demonstratorn men med Nohab märkning i fronten (Märklin 37665, bild finns här: http://www.saebonet.com/svein/Tog/images/NSB/37665.jpg). Ett sådant lok håller jag på och bygger om till 2-räls med Faulhaber motor och ljuddekoder. Detta eftersom Stockholms Modelljärnvägsklubb har året 1955 i svenska Bergslagen som tema och loket såg ut så då och rullade runt i Sverige i testsyfte - det passar därför in på den banan. Tidigare har jag inte intresserat mig så mycket för vad som hände med di3 loken efter 1955 men eftersom jag alltså ska arbeta i Oslo detta år så försöker jag nu lära mig mer om di3 och norska lok och vagnar i allmänhet. Därför alla frågor! Tack för hjälpen! MVH / Anders Lattermann |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Roco skriver selv på sine nettsider av Di3.602 er epoke 5, dvs dagens versjon selv med avikende boggier. Men jeg vet ikke om det er endelig versjon eller prototype. Eller om Roco har skrevet feil i teksten. Nyasen i fargen på stripene skal også være forskjelling på 50 og 2000 tallets versjon av loket. DI3.602 hadde på 60 tallet DSB(1954),NSB(1955) og GM logo(1957) i front. Marklin modellen viser slik når den blant annet var på prøvetur i Tyrkia(jugoslavia & Hellas) i 1957. Ved prøvekjøring i Norge hadde den stor NSB logo. Di3.602 var en tur i Norge i 1954 da med Dansk vingehjul i front. Loket ble lakkert helgrønn i 1960 (uten stripe), og i 1968 hadde loket fått gammel design.
Di3.643 roco kom med tidligere var grønn med hvit stripe langs siden (slik som på bilde på nettsidene til roco. Så årets utgave er nok den samme bare med et annet nr tenker jeg. Lokene 602,622,623,641,642 og 643 er 18900mm lange, mens øverige DI3 lok er 18600mm så vill jeg tru Roco kommer med en av de lengste utgavene av loket slik at lengden stemmer.
Ellers så har Di3.623 gått i sverige med Gm-logo i 1958, loket ble levert NSB i august 1960. 623 skulle egentlig til finland, men VR avbestile lokene og NSB kjøpte loket i stedet. Loket var også en tur i Budapest i mai 1960 med liten Nohab + Gm logo i front.
Skal man ha en i nydesign er jeg redd man må bygge om en.
|
||
A matter of life and death
|
||
lattesweden
Nykommer Joined: 17 januar 2011 Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hej!
Jag lever i uppfattningen att Märklins modell stämmer med hur 602 loket såg ut 1955 då det bland annat gick i Sverige och på Europa turné. Jag har baserat mina uppgifter på denna sida: http://www.gbg.bonet.se/s-type/demonstrators.html Samt denna: http://www.gbg.bonet.se/s-type/norway.html Se bilden i mitten på loket framför ett svenskt tåg i Trollhättan 1955. Om uppgifterna verkligen stämmer är alltid svårt att säga. MVH / Anders |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du finner mange av disse bilde i boka en Di3 en loklegende. Trur nok Marklins stemmer nogenlunde bra med Di3.602 fra 1955. bare synd de bruker støpeformer fra 1960 tallet.
|
||
A matter of life and death
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva var disse "boksene" på boggiene til? Er det disse som kalles "sandbokser" litt lenger ned i tråden, eller stod sandboksene et annet sted? |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |