El.14 |
Post Reply |
Author | |
T43
Viderekommen Joined: 22 april 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 desember 2010 at 23:59 |
Hej,
Någon som vet vilken hjuldiameter El.14-loken har?
|
|
Peter
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du mener i 1:1 er svaret 1270 mm
|
|
Svein S
|
|
T43
Viderekommen Joined: 22 april 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
1:1 är helt Ok Tänker bygga ny drivning till mina Lima El.14 och letar efter lämpliga hjul, då passar ju Roco's El16 eller Rc hjul perfekt Tusen tack för hjälpen! |
|
Peter
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan også kjøpe Faulhaber drivverk til El 14 som monteres på eksisterende understell fra Lima-loket. NMJ har disse i butikken her >
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
T43
Post Options
Thanks(0)
|
Tack Pelle för det tipset!
Men allra helst skulle jag vilja ha drivning på alla axlar eller i varje fall fyra. Jag har sökt efter en passande drivning från bla. Roco, tittade lite extra på RENFE 250-loket, men det hade 2mm längre axelavstånd än Lima loket. El.14 har 40mm och Roco-loket 42mm.
Kanske finns något annat lok att ta drivning ifrån?
|
|
Peter
|
|
T43
Post Options
Thanks(0)
|
Och ni som har byggt om Lima's El.14 får gärna visa bilder från era byggen
Här är min ombyggda El.14 från en gammal Lima till CargoNet.
|
|
Peter
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelig!
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Profft arbeide!
Men hvor korrekt er aksel- og boggiavstander på Lima loket?
Jeg tenker å bruke Roco Ae 6/6 understell til mine ombyggingsprosjekt, og ser helt klart at det heller ikke er riktig (spesiellt akselavstanden), men jeg synes ikke Lima's overbeviser helt heller, uten at jeg har kontrollmålt.
El 14.2188 i Paradis i 2005
Men så spørs det om det er bryet verdt, for jeg har vel på følelsen at en av MJ-produsentene har denne på programmet om noen få år. Edited by jevistad - 01 januar 2011 at 20:11 |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er da alltid gøy å se på en modell og tenke at du laget den selv
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er overraskende store forskjeller på de lokene. Jeg kjøpte en slik Ae 6/6 etter å ha hørt at det skulle passe. Edited by Claes Lislerud - 01 januar 2011 at 20:53 |
|
Modellhilsen
Claes |
|
T43
Post Options
Thanks(0)
|
Tack alla för beröm Det värmer att få positiva reaktioner på det man bygger själv.
Vore ju väldigt skoj om någon MJ-producent ville göra El.14 i modell igen, kan man gissa på HobbyTrade?
Bogggien till mitt lok har jag gjort själv. Fräst ur aluminium och mässing, sedan har jag använt
hjul, kugg, och snäcka från Roco's Rc-lok + ett kugghjul mellan varje axel för att få drivning på alla axlar. Motor och kardaner kommer från Roco's BR215.
Boggieaxelavståndet på Lima-boggien är 20+20mm, lite för kort, skall vara 21.26mm, och boggiecentrum är 97mm, skall vara 97,7mm. Roco's Ae6/6 har längre axelavstånd i boggien, nämligen 24,5+24,5 som då blir för lång, och boggiecentrum är 100mm, också för långt.
Av alla lok som jag har tittat på som kan ha en passande drivboggie, så är det Roco's modell av RENFE 250, 62418 eller 62420, det skall ha axelavstånd 21+21mm. Jag har inte mätt själv på det loket , men jag har fått de måtten av Modell Digital i Malmö, vilket boggicentrumavstånd det loket har vet jag inte.
|
|
Peter
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |