MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Kontursag
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kontursag

Post Reply Post Reply
Author
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kontursag
    Posted: 26 november 2010 at 17:46
Noen som har erfaring med denne http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134192787?
Lurer på å kjøpe en slik, så derfor måtte jeg forhøre meg om noen vet hvordan kvaliteten er på denne.
Eirik
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2010 at 22:18
Jeg har brukt kontursager og ser ikke så mye bruk for de i mj verden. 

Jeg har modell gjærings boks og sag....

Så hva skal du bruke den til? Det er vanskelig og sage rett, den er laget for skarpe kurver. Det er en motorisert løvsag.

En sag som jeg gjerne skulle ha hatt, er en båndsag. 

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2010 at 22:31
Jeg hadde tenkt å bruke den til å utforme de vanskligste stedene på et FREMO endestykke.
Der kommer man ikke så godt til med en båndsag, så da tenkte jeg på en slik.
Eirik
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2010 at 23:00
Jo, mye bedre med båndsag! Du må bare ha det rette bladet. Kontursagen er ikke laget for 12 mm finer. Maks er 4-5 mm treverk!

Hilsen en som har jobbet hos en møbelsnekker.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2010 at 23:01

Jeg bruker en vanlig stikksag med fint blad til parkett. Det pleier å holde til de aller fleste trearbeidene innen MJ - i hvert fall til fremo-moduler og generelt rammeverk.

Men, siden det snart er jul så er det jo lov å ønske seg noe nytt verktøy ... Wink

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2010 at 23:11
Jeg ville bare høre hva dere mente.
Takk for alle gode svar. Smile
Eirik
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2010 at 12:42
Enig med alt det som sies med at det er mye bedre med båndsag. Mine erfaringer fra bygging av ca 50-70 kasser for moduler, kort oppsummert:

-  Alt som skal være rett: Bordsirkelssag
-  Alt som skal "kurves": Båndsag om det er mulig å få emnet inn i saga
-  Modifikasjoner på monterte kasser (terrengprofiler o.l.): Stikksag 

Når det gjelder endestykker vil jeg i utgangspunktet anbefale å kjøpe ferdige, og som et godt alternativ få lånt (eller kjøpe et enkelt) for å bruke som mal, og så kopiere vha kopifres.

Såvidt jeg kan huske har vi bare laget et endestykke fra "skrætsj" (dvs ta ut mål fra tegningene på nettet, målsette på plate, sage ut), og det var det danske privatbaneendestykket. Det er en relativt enkel variant, men alikevel vil jeg gjette at en kan frese ut minst 10 kopier på den tiden det tar å lage et med måling/sagingWink

Med Helsing
for MJBV Sandnes

Terje O
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2010 at 14:08
Jeg skal bruke en mal som Togbutikken selger. Så jeg skal ikke måle og tegne.
Må se hva jeg gjør.
Men takk for godt svar.
Eirik
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.