Problemer med Lok |
Post Reply |
Author | |
Lok123
Nykommer Joined: 29 juli 2010 Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 november 2010 at 13:27 |
Hei.
Har to eldre lok som jeg sliter litt med - kanskje noen har noen gode tips.
Lok 1.
Märklin Damp 3802 HAMO som er ombygd til 3-rails (eller hva det nå heter).
Men hjulene er fremdeles HAMO-type.
Virker som om den er litt ustabil så spørsmålet er om det lønner seg å bytte hjulene for bedre strømopptak - etter rettere sagt bedre jording.
Har også mange steder kuttet i skinna for tilbakemeldingsfunksjon slik at drt mange steder kun er jord på en side.
Lok 2.
Er en Märklin Diesel BR 216 fra startsett 29845. Er digital og blir styrt fra en Ibox (og pc). Når det er spenning på skinna og loket står stille (altså null) på Iboxen så suser/knitrer motoren. Akkurat som om det stå litt spenning på, men ikke nok til å flytte loket.
Gode tips mottas med takk.
Mvh Kris
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når det gjelder strømopptak på Hamo-loket, bør en nok sikre seg at flest mulig hjul er virksomme.
Jeg antar det sitter en sleper av bronseblekk el på (flere av) hjulene, og du bør først sjekke at disse ligger an alle sammen. Dersom eksisterende slepere er i orden og det fremdeles er dårlig strømopptak, og ikke alle (drifts-)hjulene har slikt opptak, bør det ettermonteres på de manglende. Dig.systemet er jo laget slik at det ligger en konstant spenning på skinnene og dekoderen i loket 'slipper fram' strøm til motoren i slikt monn som kjørekontrollen gir beskjed om For meg betyr en 'knitring' som oftest at det er en delvis kortslutning, at det slår 'lyn' utilsiktet over fra en strømførende enhet til en med motsatt polaritet. Jeg ville sjekke om lyden blir borte når kåpa av av, en ledning kan fx ha kommet i klem. Det er ikke kommet noe bortpå dekoderen som kan være strømførende? |
|
Bjørn Egil
|
|
Lok123
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Bjørn Egil. Takk for tipsene. Når det gjelder HAMO-loket så er det slepere på hjulene på kullvogna (eller hva det nå heter), men problemet mitt er at spordedeksjon ikke fungerer så bra da hovedhjulene på lok'et er HAMO type. Skal vel innrømme at jeg bør først ta å rense hjul og slepere - kanskje det løser noe . . .
Ang Diesel-lok'et så er det samme brumming/knitring selv med kåpa av. Har også sjekket om det er noe bøss eller løse deler, men finner ingenting.
Men da jeg reduserte maxhastigheten vha potensiometeret sluttet knitringen. Da gikk ikke lok'en så fort, men det var bedre enn den irriterende lyden. Det er vel kanskje en dårlig decoder som sitter i den.
Mvh Kris
|
|
Lok123
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. Er det noen som vet om det er forskjellig bredde på 'likestrømshjul' vs 'vekselstrømshjul' ? Gjelder Märklin H0.Mvh Kris
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Ta en kikk på NEM normene fra Morop. NEM 340 viser vitale mål for hjulsatser for Märklin-spor. NEM 310 viser målene for likestrøm-hjulsatsene. Sjekk avstanden mellom innsiden av hjulene: Märklin skal være 14,0 mm. Likestrøm skal være 14,4 mm. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Lok123
Post Options
Thanks(0)
|
Hei KjellAn. Leser i en annen tråd at det er "bare" å klemme sammen hjulgangene så reduseres bredden med 0,3-0,4 mm. Mener du at det skal gå ???
Hadde tenkt å kjøpe nye hjul for også få bedre strømopptak (jord), men da sparer jeg de pengene.
Kan man også klemme sammen drivhjulene på samme måte ?
Fint med noen råd før jeg ødelegger alle hjulene.
Og så hadde jeg tenkt å rense og smøre hjul og motor i en Märklin HAMO 3802 Borsig Damplok, men sliter litt med å få av kåpa. Har ikke klart å oppdrive brukerveiledning/bjosjyre på nettet. Kanskje noen kan tipse meg før jeg ødelegger noe ?
Mvh Kris.
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen info om 3802 har jeg ikke direkte, men jeg går ut i fra at utførelsen er som for "søsteren" i Märklin #37023. I så tilfelle vil du kunne finne info her http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/37023_betrieb.pdf (du må kopiere adressen selv siden det ikke går å lage klikkbar link dit ..)
|
|
Bjørn Egil
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du er avhengig av spordetektering ved at hjulene kortslutter de 2 skinnestrengene, så bør du nok bytte til Märklin-hjul. Når det gjelder strømopptak på lok så er det litt forskjellig praksis av hvordan dette skjer på forskjellige modeller. Som regel går det greit å lodde sammen høyre og venstre side av strømopptakene for å få best mulig kontakt med "jord".
|
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |