MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Det norske undervannsbåtvåpenet er 100 år
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Det norske undervannsbåtvåpenet er 100 år

Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Det norske undervannsbåtvåpenet er 100 år
    Posted: 13 mai 2009 at 21:08
28 november er det hundre år siden den første norske undervannsbåten (UVB), KNM Kobben (A1) kommando.  Det norske UVB våpenet er således 100 år i år.  Jeg har lang tjeneste i våpenet og hjertet banker for norske undervannbåter.  Når jeg i tillegg har interesse for modelljernbane, var det ikke vanskelig å åpne lommeboken da jeg kom over dette settet med vogner på Strømmen i dag:

Ubåten er riktignok en tysk miniversjon fra WWII som aldri har vært i norsk tjeneste, men den passer godt på en jernbanevogn.  Torpedoene har imidlertid vært i bruk i Norge i flere 10år etter krigen.

Jeg har norske forbilder og kjøper mest det som kan passe til FREMO på 50-60 tallet, men nå kunne jeg altså ikke dy meg.

Mer informasjon om det norske UVB våpenet og Ubåtjubileet finnes her:

Edited by Morten Jacobsen - 13 mai 2009 at 21:09
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2009 at 00:56
Veldig fine og uvanlige modeller!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2010 at 19:59
Hei!

Den egner seg kanskje ikke som vognlast, men i fremtiden kan man forvente KNM ULA i, nesten H0, 1:75 skala fra Miniatyrskip.no. Prisen var også litt mer overkommelig enn KNM OSLO fra samme produsent.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2010 at 09:52
Dette er jo unektelig interessante vognlaster!
De minner meg om Hamburg på 60-tallet og tidlig 70-tall.

Jeg synes å dra kjensel på den samme ubåten og torpedoene fra Fleischmann´s "Sonderserie" 86 4850 "Vom Wasser auf die Schiene" - eller "havnetogsettet" som de ga ut for noen år siden? Det hadde også tilleggsvogner i settet 86 5850 som var minst like fine!
Jeg tror nok Fleischmann hadde mer korrekte vogntyper for disse lastene (epokemessig) - og de var så fine "at jeg bare måtte kjøpe dem".
Nå er settene forlengst utsolgt og er samleobjekter.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,045 seconds.