Det norske undervannsbåtvåpenet er 100 år |
Post Reply |
Author | |
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 mai 2009 at 21:08 |
28 november er det hundre år siden den første norske undervannsbåten (UVB), KNM Kobben (A1) kommando. Det norske UVB våpenet er således 100 år i år. Jeg har lang tjeneste i våpenet og hjertet banker for norske undervannbåter. Når jeg i tillegg har interesse for modelljernbane, var det ikke vanskelig å åpne lommeboken da jeg kom over dette settet med vogner på Strømmen i dag:
Ubåten er riktignok en tysk miniversjon fra WWII som aldri har vært i norsk tjeneste, men den passer godt på en jernbanevogn. Torpedoene har imidlertid vært i bruk i Norge i flere 10år etter krigen.
Jeg har norske forbilder og kjøper mest det som kan passe til FREMO på 50-60 tallet, men nå kunne jeg altså ikke dy meg.
Mer informasjon om det norske UVB våpenet og Ubåtjubileet finnes her:
Edited by Morten Jacobsen - 13 mai 2009 at 21:09 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig fine og uvanlige modeller!
|
|
ace@samlerforumet.net
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Den egner seg kanskje ikke som vognlast, men i fremtiden kan man forvente KNM ULA i, nesten H0, 1:75 skala fra Miniatyrskip.no. Prisen var også litt mer overkommelig enn KNM OSLO fra samme produsent.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er jo unektelig interessante vognlaster!
De minner meg om Hamburg på 60-tallet og tidlig 70-tall.
Jeg synes å dra kjensel på den samme ubåten og torpedoene fra Fleischmann´s "Sonderserie" 86 4850 "Vom Wasser auf die Schiene" - eller "havnetogsettet" som de ga ut for noen år siden? Det hadde også tilleggsvogner i settet 86 5850 som var minst like fine!
Jeg tror nok Fleischmann hadde mer korrekte vogntyper for disse lastene (epokemessig) - og de var så fine "at jeg bare måtte kjøpe dem".
Nå er settene forlengst utsolgt og er samleobjekter.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |