Div. laster til Os- og Kbps-vogner |
Post Reply |
Author | |
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 oktober 2010 at 22:18 |
Mens noen er på arbeid så sitter jeg her med en skadet fot og er sykemeldt. Her i Bodø driver vi jo med fremo moduler og av og til så har vi kjøring med tidtabell og fraktkort. Til det må man jo ha litt laster. Så lasten min idag har vært å lage en ny last til en Os vogn. DuHa lager jo noen flotte laster men jeg synes noen av de er litt dyre. Jeg har tidligere lagd meg en rørlast av sugerør og fyrstikker. Den skal få en ny utgave. Når jeg lagde den lasten så skar jeg av selve bøyedelen av sugerøret. Så tenkte jeg, disse må jo kunne brukes til noe annet. Dem har vært lagret til idag. Fram med en pappskive. Skar til den etter bunnen på Os-vogna. Så startet jeg å lime på sugerørbiter, avkapp fra plastplater, biter av ramma til en messingmodell, små tannhjul, biter av q-tips, brusflaskekork, strips og masse annet. Lakkerte hele greia sort og har nå smusset den med pastellkritt. Neste trinn nå er å dusje over matt klarlakk. Det kan godt hende at jeg må gå over med kritt etterpå. Jeg får se hvordan det blir. Enkel sak som alle kan få til!!! Det som er lurt er jo at ingen last blir lik! Edit: endret emne og bildeadresse. Edited by Claes Lislerud - 27 oktober 2010 at 22:35 |
|
Modellhilsen
Claes |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tøft!
Hvis du klipper stakene av vogna også så får du en Es-vogn.
I følge godsvognoversikten i PS 81, hadde NSB 70 slike pr 1/1-1995
Litrakode 519 5 ombygget fra Os i 1993/94 for skarpjernstransport til Mo i Rana.
Es i Paradis, Stavanger i 1994, Foto: Einar Undal.
Jeg har gjort dette med en vogn og også gjort et forsøk på å omlittrert den med diskutabelt resultat.
Men hvis det er interesse for det kan vi kanskje få laget noen ordentlige dekaler særlig med tanke på å få unike nr. for FREMO-bruk?
Os (og Kbps) vognene er etter min mening de beste vognene til NMJ, og er jo relativt rimelige.
Enklere ombyggingsprosjekt skal man vel lete lenge etter
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
og når kommer Kbps/Os med en brakke på? må jo ha internvogn!
og forøvrig! flott arbeid til dere begge! |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Igår og idag har det blitt mere laster til mine Os og Kbps vogner. En Kbps har også blitt noe konvertert til stasjonsvogn. Edit: endret bildeadresse. Edited by Claes Lislerud - 27 oktober 2010 at 22:36 |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
Nye laster lagde idag. Fryktelig produksjon her i huset nå. Etter å blitt tilsendt en link med bilder fra Roy Olsen (Rool) med mange flotte bilder fra slutten av 80-tallet og mye fra Rjukanbanen, så fant jeg ut at jeg kunne prøve å lage en last med ammoniumnitrat fra Rjukan. http://trips.rool.no/pictures/RO-19910605-36s.jpg Artig at de hadde røde presenninger med NSB logo på. Det har jeg ikke sett før. Her er i hvertfall min versjon. Til denne brukte jeg et stykke med Jackofoam som jeg skar til og lagde "sekker" av. La på Kleenex og malte opp. Enkle laster å lage disse her og jeg er veldig fornøyd. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |