MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Div. laster til Os- og Kbps-vogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Div. laster til Os- og Kbps-vogner

Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Div. laster til Os- og Kbps-vogner
    Posted: 25 oktober 2010 at 22:18

Mens noen er på arbeid så sitter jeg her med en skadet fot og er sykemeldt. 
Siden man ikke er sengeliggende så kan man jo utnytte tiden med å gjøre noe fornuftig i steden.

Her i Bodø driver vi jo med fremo moduler og av og til så har vi kjøring med tidtabell og fraktkort. Til det må man jo ha litt laster. Så lasten min idag har vært å lage en ny last til en Os vogn. DuHa lager jo noen flotte laster men jeg synes noen av de er litt dyre. Jeg har tidligere lagd meg en rørlast av sugerør og fyrstikker. Den skal få en ny utgave. Når jeg lagde den lasten så skar jeg av selve bøyedelen av sugerøret. Så tenkte jeg, disse må jo kunne brukes til noe annet. Dem har vært lagret til idag. 

Fram med en pappskive. Skar til den etter bunnen på Os-vogna. Så startet jeg å lime på sugerørbiter, avkapp fra plastplater, biter av ramma til en messingmodell, små tannhjul, biter av q-tips, brusflaskekork, strips og masse annet.

Lakkerte hele greia sort og har nå smusset den med pastellkritt. Neste trinn nå er å dusje over matt klarlakk. Det kan godt hende at jeg må gå over med kritt etterpå. Jeg får se hvordan det blir.

Enkel sak som alle kan få til!!! Det som er lurt er jo at ingen last blir lik!

Edit: endret emne og bildeadresse.

Edited by Claes Lislerud - 27 oktober 2010 at 22:35
Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 23:11
Tøft!

Hvis du klipper stakene av vogna også så får du en Es-vogn.Smile
I følge godsvognoversikten i PS 81, hadde NSB 70 slike pr 1/1-1995
Litrakode 519 5 ombygget fra Os i 1993/94 for skarpjernstransport til Mo i Rana.
Es i Paradis, Stavanger i 1994, Foto: Einar Undal.

Jeg har gjort dette med en vogn og også gjort et forsøk på å omlittrert den med diskutabelt resultat.
Men hvis det er interesse for det kan vi kanskje få laget noen ordentlige dekaler særlig med tanke på å få unike nr. for FREMO-bruk?
Os (og Kbps) vognene er etter min mening de beste vognene til NMJ, og er jo relativt rimelige.
Enklere ombyggingsprosjekt skal man vel lete lenge etterLOL
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 23:32
og når kommer Kbps/Os med en brakke på? må jo ha internvogn!Smile

og forøvrig! flott arbeid til dere begge!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2010 at 11:41
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Hvis du klipper stakene av vogna også så får du en Es-vogn.Smile
I følge godsvognoversikten i PS 81, hadde NSB 70 slike pr 1/1-1995
Litrakode 519 5 ombygget fra Os i 1993/94 for skarpjernstransport til Mo i Rana.

Jeg har gjort dette med en vogn og også gjort et forsøk på å omlittrert den med diskutabelt resultat.
Men hvis det er interesse for det kan vi kanskje få laget noen ordentlige dekaler særlig med tanke på å få unike nr. for FREMO-bruk?
Os (og Kbps) vognene er etter min mening de beste vognene til NMJ, og er jo relativt rimelige.
Enklere ombyggingsprosjekt skal man vel lete lenge etterLOL
Det der er ikke en dum Idè!! Er med på den med Unike nr. til Fremo bruk. Kanskje eg skal gjøre det der til helgen. Te Messa på Voll.Clap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2010 at 18:44
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Det der er ikke en dum Idè!! Er med på den med Unike nr. til Fremo bruk. Kanskje eg skal gjøre det der til helgen. Te Messa på Voll.Clap
Greier du å lage dekaler så fort?
Back to Top
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2010 at 17:10

Igår og idag har det blitt mere laster til mine Os og Kbps vogner.

En Kbps har også blitt noe konvertert til stasjonsvogn.

Edit: endret bildeadresse.

Edited by Claes Lislerud - 27 oktober 2010 at 22:36
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2010 at 23:32

Nye laster lagde idag. Fryktelig produksjon her i huset nå. Tongue

Etter å blitt tilsendt en link med bilder fra Roy Olsen (Rool) med mange flotte bilder fra slutten av 80-tallet og mye fra Rjukanbanen, så fant jeg ut at jeg kunne prøve å lage en last med ammoniumnitrat fra Rjukan.

http://trips.rool.no/pictures/RO-19910605-36s.jpg

Artig at de hadde røde presenninger med NSB logo på. Det har jeg ikke sett før.

Her er i hvertfall min versjon. 

Til denne brukte jeg et stykke med Jackofoam som jeg skar til og lagde "sekker" av. La på Kleenex og malte opp. 

Enkle laster å lage disse her og jeg er veldig fornøyd. Smile

Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.