Malmvogn litra Tx..? fra Hjerkinn |
Post Reply |
Author | |
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 oktober 2010 at 23:28 |
Jeg leter etter dokumentasjon på de vognene som gikk i transporten av kobberkis fra Hjerkinn og Tverrfjellet gruve. Jeg har funnet dette bildet fra lastestasjonen på Hjerkinn:
Mener litra er Tx...
Det var aktivitet her fram til 1993, og jeg har sett vognene bla inn til Trondheim med El14
Noen som kan hjelpe med oppklaring?
Gode forslag til utgangspunkt for en modell?
Lykke til!
mvh
TerjeS
|
|
Terje
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ta en titt i MJ bladet nr 1 - 2005, som handler om modeller av godstog 5702, "Kisen", i 1/87. Vognene hadde forøvrig litra "Taoos". Denne hadde passet bra i malmtogene på TMJK ...
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
vært vist bilder av kisen på njk forumet tidligere trukket av en EL14 maskin. Gikk blant annet Hjerkinn-Sarpsborg.
Edited by Wickerman - 12 oktober 2010 at 14:45 |
|
A matter of life and death
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det siste må man kalle et understatement.
|
|
Svein S
|
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har tittet på vognen det linkes til øverst, og mener at de vognene som gikk til Borregaard i Sarpsborg så litt annerledes ut. Men jeg mener ut fra minner, og minnene kan jo være dårlige.
|
|
SOHo
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det tror jeg du har rett i. Den avbildede typen er noe nyere, og ble antagelig mest brukt nord for Hjerkinn. Selve "kisen" gikk imidlertid mellom Hjerkinn og Sarpsborg fra 1968 til slutten i 1993(?). Her er et bilde av den typiske "kisen" med El 14 og standardvogner for denne transporten i alle år. Edited by ses - 12 oktober 2010 at 22:05 |
|
Svein S
|
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, der har vi vognene som kom inn til Sarpsborg stasjon over Østre linje hver ettermiddag (-70 og første del av - 80 tallet ihvertfall).
|
|
SOHo
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har omsider funnet MJ-bladet 1/2005 i haugen. Har også sjekket med Folldal gruver historielag om de hadde noe mer på transport av kis fra hjerkin med NSB.
Per Bjørnland som hadde artikkelen i MJ 1/2005 nevner at han i forberedelsesfasen til arbeidet sitt at det var to typoer Taoos som gikk i denne ttransporten: "Den andre typen som også gikk som malmvogn var noe mer utfordrende i bjelkeprofilene og derfor vanskeligere å lage".
Fra Folldal fikk jeg vite at svovelkisen fra Hjerkinn i nyere tid gikk til Borregård. Kobberkis (til Tyskland) og zink kis (til Odda) gikk til Trondheim og utskipingsanlegget i fagervika. Fagervika ble også brukt av Killingsdal og Folldal gruver. Gruva på Hjerkinn var i flere år tonnasjemessig NSB sin største kunde.
Har også sett litt på malmtransport på Meråkerbanen. Funnet denne artikkelen med noen bilder om transporten ned til Muruvika. Noe for Trondheim?
Med litt bearbeiding kan kanskje Piko #54323 skape en illusjon av et kistog
Terje
|
|
Terje
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |