MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Ny Marklin Mobile Station
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny Marklin Mobile Station

Post Reply Post Reply
Author
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny Marklin Mobile Station
    Posted: 23 september 2010 at 19:40

Jeg har i kveld gått til anskaffelse av en ny mobile station da den forrige fikk nok en kveld, og begravde seg selv. Marklin har utviklet en ny verisjon av Mobile Station, som ikke har fått altfor mye skryt i siste verisjon av "Tåg".

Samme det, en kjørecomputer trenger jeg til mitt lille rundbaneanlegg.. Har vel en 13 - 15 likestrømslok som har blitt bygget om til vekselstrøm, og med den nye computeren er det mulig å endre lokadresser på lokene. - BINGO Marklin!

Dette prøver jeg meg på, fungerer kjempefint selvom det er litt småforvirrende.. Så etter å ha endret lokadressen på f. eks Di. 3 623 fra 3 til 23 fungerer denne fint. Så legger jeg på Di. 4 651, nå begynner feilmeldingene å komme.. Loket har lik adresse med NoHABen, selvom den ikke har det. Begge lok kjører på samme adresse og greier..

Noen flere som har gått til anskaffelse / erfaring med denne nye kjørecomputeren som kan dele sine opplevelser?
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2010 at 20:12
Har to stykk. Litt merkelig fenomen: Den logger inn mfx decoder en gang i mellom som jeg ikke har! Som et fjerde lok. Har kun tre lok.... kan jo være noe støy som den misforstår. Det skjer når lokene er lengst vekk på banen (tror jeg).

Hittil er det vesentlig guttene som kjører,  jeg har nesten ikke kjørt med det enda. så jeg har ikke fått forsket på det enda og nå har det gått greit noen dager.

Edited by Amatøren - 23 september 2010 at 20:13
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2010 at 20:17
Hei, jeg sliter med det samme problemet, jeg har montert inn ESU dekodere i 3 lokomotiver, får ikke til å endre adresser. Så begynte jeg å sjekke litt rundt på nettet og fant noe som heter ESU LokProgrammer. Den kan i kjøpes hos Alvalia Modelljernbane, se på linken Digital & elektrisk deretter Programering/PC. Det kan være løsningen, den skal jeg gå til anskaffelse av. Jeg får prate litt med forhandleren på Modellmessen i Horten til helgen.
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2010 at 20:22
Originally posted by 2mjo 2mjo wrote:

Så begynte jeg å sjekke litt rundt på nettet og fant noe som heter ESU LokProgrammer.

Det er kanskje forklaringen på hvorfor jeg ikke får programmert Thomas loket. Det ser ut til å være uorginal dekoder med mod. motstand ser det ut til (brukt lok), samt at det kjører motsatt vi av de pilen angir.

Husker nå at en har nevnt det med lokprogrammerer her eller på et annet forum. Den trengtes for programmering av ESU decodere.
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2010 at 21:46
Når du sier
Originally posted by Mr. Karlsen Mr. Karlsen wrote:

Dette prøver jeg meg på, fungerer kjempefint selvom det er litt småforvirrende.. Så etter å ha endret lokadressen på f. eks Di. 3 623 fra 3 til 23 fungerer denne fint. Så legger jeg på Di. 4 651, nå begynner feilmeldingene å komme.. Loket har lik adresse med NoHABen, selvom den ikke har det. Begge lok kjører på samme adresse og greier..
må jeg bare spørre:
- Du passer vel på at det kun står ett lok på sporet, dvs det loket du ska programmere..?
Bjørn Egil
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2010 at 23:22
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Når du sier

må jeg bare spørre:
- Du passer vel på at det kun står ett lok på sporet, dvs det loket du ska programmere..?

Hihi, det er en klassisk programmerertabbe, jeg gjorde det en gang med 10 lokomotiver på sporet så alle fikk samme adresse Confused
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2010 at 22:38
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Når du sier

må jeg bare spørre:

Joa, naturligsvis.. Ser ut til at jeg har fått til detta ikveld etter mye fikling, bruksavisningen som fulgte med var ikke en av de beste jeg har lest.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.