DC til AC |
Post Reply ![]() |
Author | |
2mjo ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 24 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 15 september 2010 at 17:42 |
Er det mulig å kjøpe et DC lokomotiv og en decoder(f.eks.ESU Lokpilot) å montere den inn i lokomotivet, og montere en slepesko under, sette det på AC skinner å kjøre? Eller må motor også byttes?
![]() |
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ER meg kjent at man må gjøre noe inne i loket. men jeg har ikke peiling på AC materiell da..... men er nok ikke bare å plugge på dessverre
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lykke til. ![]() |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
2mjo ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 24 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for svarene, vet ikke hva 3R er, men vi kjører Märklin digitalt. Vi har montert inn dekoder og ny magnet i et gammelt Märklin 89 lok(det som følger med startsett), så dersom det er like greit som det, og selvfølgelig følge oppskriften til Kjell for konvertering fra DC til AC skal det gå greit. Atter en gang takk for svaret.
![]() |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tipper at 3R er en forkortelse for det engelske "3 rail", altså 3 skinner, hvilket vel igjen kommer fra den gangen Märklin faktisk hadde 3 skinner, nemlig en virkelig skinne i midten i stedet for punktkontaktene som de har hatt de siste 50-60 årene.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei
Jeg synes det er mer riktig å bruke betegnelsene 2R og 3R for å skille mellom vanlig to-skinne-drift med strømopptak fra hver skinnestreng, og mellom Märklin-systemet som Svein riktig sier at opprinnelig hadde 3 skinner hvor strømopptaket skjer gjennom de to kjøreskinnene og en tredje skinne i midten for returstrømmen. De siste årene (fra 60-tallet) har Märklin små punktkontakter i stedet for en tredje skinne i midten. Enkelte kaller jo dette også for tannstang-drift. ![]() Videre synes jeg det er mer riktig å bruke begrepene 2R og 3R i stedet for DC (likestrøm) og AC (vekselstrøm). Ved digital drift er all strømforsyning nærmest for vekselstrøm å regne - med firkantpulser i stedet for ordinær vekselstrømpulser (sinuskurver). |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men er dette en benevning du har funnet på selv, eller brukes den ute i den store verden, for eksempel?
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
2R- og 3R-benevningene er ganske vanlige på andre utenlandske forum for modelljernbane:
marklin-users.net forum Stinsen Forum Svenskt MJ Forum |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
Terje Storjord ![]() Veteran ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Svenskene bruker ofte "räls" for skinner, på engelsk "rails", så på svensk og engelsk blir 2R og 3R intuitive begreper.
På våre hjemlige forum synes jeg to-skinnedrift og tre-skinnedrift gir god mening og er lette å bruke. De beskriver systemet for strømopptak og kun det. DC og AC er rene engelske forkortelser. De er sammen med norske likestrøm og vekselstrømsdrift meningsløse når man kjører digitalt. Ingenting av dette har jeg funnet på selv ![]() |
|
![]() |
|
2mjo ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 24 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei, nytt spørsmål ang. spenning/strøm: jeg har en Märklin trafo, den kan brukes til forskjellige ting bl.a. lys, det jeg lurer på er hva må til for ikke å ødelegge en ledlyspære på 2,2 volt og 30mA?
|
|
![]() |
|
smholt ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Avhengig av spenningen du tilfører, kan du eventuellt bruke andre verdier.
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis 2,2 volt betyr at det er et spenningsfall på 2,2volt over LED-en, og den er angitt til 30 mA, kan seriemotstanden beregenes sånn omtrentlig ved å bruke Ohms lov, U=RI , anvendt på dette tilfellet: (U-2,2)=R x 0,03 der U er den ytre spenningen du bruker (antagelig 16 volt i dette tilfellet) og R er den søkte størrelsen på seriemotstanden.
Hvis vi løser ligningen med hensyn på R, blir det R = 13,8/0,03 = 460. Å starte med et 1k motstand som foreslått virker derfor sunt og konservativt (særlig pga vekselspenningen), så kan du evt. prøve deg med en noe lavere verdi dersom den lyser svakt. Edited by ses - 27 september 2010 at 22:59 |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
2mjo ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 24 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei
Takk for utfylende godt svar. Vi gjør noen forsøk, så skal vi komme tilbake med et resultat. |
|
![]() |
|
janingar ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Med fare for å kapre tråden :D
Jeg har nettopp anskaffet meg et Heljan Di3 621 Nydesign :) Dette er et DC-lok og er ikke digital. Jeg kjører enda med Märklin analogt, og lurer på om det er noen enkel måte å midlertidlig konvertere det til AC med analog drift? Grunnen til at jeg ville ha DC-lok er fordi jeg planlegger å konvertere til det på sikt, men enn så lenge nøyer jeg meg med å kjøpe litt matriell i ny og ne. Ville vært flott om jeg kunne bruke det enn så lenge :) |
|
Jan Ingar
Mitt galleri |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er ikke lenger Märklin´s AC-drift fullt bakoverkompatibel. I realiteten har Märklin "i det stille" gått over til DC (for å fortsatt tilfredstille EU´s leketøysdirektiv), slik at nå "hakker" de opp denne likestrømmen for å forsyne gamle lok (for å si det enkelt).
Har du en "blå, gammel trafo" er det ikke å anbefale sammen med moderne dekodere som også kan virke som omskiftere. Da bør du finne en "gammeldags" dekoder eller omskifterrelé som er beregnet for slike trafoer. Den eneste type jeg kjenner til som er fortsatt på markedet, er Uhlenbrock´s AnDi. Den finnes i 2 utgaver, enten for "gamle" Märklin allstrømsmotorer - eller for likestrømsmotorer.
- Ellers synes jeg det er ryddig å betegne "system Märklin" som 3-skinnesystem og DC-som 2-skinnesystem. "AC og DC" vil bare skape misforståelser i dag med den mengde strømsystemer som er på markedet.
|
|
![]() |
|
janingar ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for svar
![]() |
|
Jan Ingar
Mitt galleri |
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vil sterkt anbefale at du IKKE bruker den blå trafoen til kjørestrøm til nye lok med elektronisk omskifter eller dekoder. De gamle blå Märklin-trafoene er bygget for 220volt og ikke 230-240volt som er vanlig i dag. Når den gamle blå trafoen får 230-240volt og du skifter retning på loket med omskifterpulsen på trafoen, så ryker den elektroniske omskifteren eller dekoderen pga den nye altfor høye omskifterpulsen. Kjøp deg heller en ny hvit Märklintrafo for kjørestrøm til skinnene dine. Den gamle blå trafoen kan du bruke til f.eks. lys, signaler og sporvekselmotorer. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettspenningen kan variere - 15% og + 20% transient, ut fra nominell spenning.
Det at trafoene er påstemplet 220V har i denne forbindelse lite å si.
Årsaken er vel heller at dette er en spole (viklingen i trafoen) som det går strøm gjennom når man sender ut en omskifterpuls. Strømmen kan ikke plutselig gå til null da det er lagret "magnetisk energi" i trafoen. Derfor , avhengig av hvor i perioden strømmen brytes, vil man få en høyere spenning - helt til at denne blir en gnist som "hopper over" i omskifterbryteren i trafoen. En slik spenningspuls har liten effekt men kan ha høy spenning. Det er denne spenningen som får elektronikken til å bryte sammen.
Dette er litt forenklet forklart om hvorfor "gamle trafoer" ikke går sammen med moderne elektronikk når det gjelder AC-drift. Edited by Kjell H. - 04 mars 2011 at 13:08 |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |