MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Heljan dreieskive
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Heljan dreieskive

 Post Reply Post Reply
Author
ToreK View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 august 2010
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Heljan dreieskive
    Posted: 23 august 2010 at 19:28
Noen som har noen erfaring med Heljans dreieskive 89031?

Jeg kjøpte 2stk tidligere i år men har problemer med å få de til å virke som de skal. De har bla en tendens til å plutselig stoppe under kjøring og da er det umulig å få de i gang igjen uten å løfte opp brua og sette den ned igjen. Men da blir det problem igjen for den blir ikke synkron med der den sto sist og alle posisjonene som tidligere er innstilt blir forskjøvet.

Sendte en mail til Heljan tidligere i år men der var det dårlig med svar å få!!

Tore
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 07:41
Jeg har den samme svingskiva, men har ikke tatt den i bruk ennå. Jeg mener imidlertid å ha lest at når brua har blitt fjernet og satt på plass igjen behøver du bare trykke på knappen for å finne igjen nullpunktet. På den måten vil brua selv stille seg tilbake til rett posisjon, og du trenger ikke plassere den i samme posisjon som før du fjernet den.
 
Jeg liker ikke det du sier om at den stopper opp under kjøring, men det kan kanskje skyldes at det har kommet litt smuss eller støv ned i midthullet som forstyrrer kontaktene der. Man skal visst være pinlig nøye med renholdet der for å unngå problemer, har du prøvd å rense kontaktflatene både under brua og nede i hullet?
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 10:33
Funksjonen på en Heljanskive er at den har en IR-diode på ett punkt i omkretsen som brukes som utgangspunkt for nulljustering. For å finne sporene videre, teller den pulser på motoren. Denne gir ut 10 pulser pr. omdreining og er lavt gearet. Derved får man tilstrekkelig høy oppløsning til å finne igjen et hvilketsomhelt punkt der et spor er plassert. Det kan være snakk om 10k. til 50k. pulser pr. skiveomdreining.
Det er mulig å programere inn 60 stoppunkt (spor) om man trenger det.
Trolig har du et kontaktproblem i en av sleperingene som Svein nevner  siden skiven stopper?
Prøv å se om dette er i samme segment hver gang det skjer.
Du kan også se under broen om det er støv ("hybelkanin") på det taggete hjulet som er pulsgiveren til skiva.
 Hver gang du løfter broa av, må du initialisere skiva. Skulle sporene komme ut av justering under drift, er det trolig dårlig kontakt i den sleperingen som fører pulstellesignalet til kontrollenheten eller at tannhjulsoverføringen "glipper"? Uteblir pulsene fra motorsignalet når kontrollenheten kjører motoren, kan dette også være tegn på at "noe har fallt i graven" og skiven stoppes momentant for at ikke skiven skal bli ødelagt.
Back to Top
ToreK View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 august 2010
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 20:12
Da går det endelig rundt og rundt etter litt rengjøring og justering av kontakter mellom brua og underdelen. Etter litt lesing i bruksanvisningen fant jeg jo de fleste tipsene der også.Embarrassed

Men så dukket det opp et nytt problem. Skiva stopper ikke der den skal etter programmering. Jeg har 8 spor inn til skiva. Lokstall med 6 spor og to inn til skiva. Disse 2 går også rett inn i stallen hvis en kjører over skiva. Etter å ha programmert alle stoppene i løpet av en runde så stopper den ikke nøyaktig der den skal på neste runde. Den bommer med noen få titalls mm på de fleste sporene. Etter dette renset jeg begge tannhjulene under brua og IR-dioden og mottakeren uten at det ble noe bedre!

Fant også ut at spenningen til brua har et nullpunkt slik at spenningen på brua blir borte et øyeblikk to ganger pr runde!

Ellers kjører jeg Lenz digital med en LK 200 tilkoblet og under litt testkjøring inn og ut av brua hendte det noen ganger at styringen gikk i stopp. Hørte at det liksom ble kortslutning.

Huff, det ble mye problemer med disse skivene!!


Tore
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 21:23
Godt å høre at det ble noenlunde ordning da!Smile

Ehh, jeg håper du mener tidels millimeter og ikke titalls..?Wink Renset du svingskiva -etter- programmeringen, eller har du ikke programmert skiva på nytt siden første gang du satte den opp? Det kan kanskje være greit å slette all programmering og legge inn stoppene på nytt etter at du renset den, for å eliminere evt feilkilder der. Husk at begge stopp må programmeres selv om de ligger rett overfor hverandre.

Angående det med null spenning er det fordi skiva automatisk snur polariteten på skinnene når du kjører den 180 grader rundt. Dette nullspenningsområdet er angitt på monteringstegningen og ligger 90 grader fra nullpunktssensoren, og innenfor dette området kan det ikke monteres noen spor. Dette er også noe du må ta hensyn til når du planlegger sporene som skal inn til skiva, slik at det ikke blir kortslutning når loket passerer over.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2010 at 10:32
Denne skiven refererer alle sporavganger ut fra ett punkt på en 360€ omdreining - ikke ut fra 180€ som er vanlig for andre skiver. Det kan derfor oppstå feilposisjonering om skiva vendes 180€ og ikke utgangssporene står med intervall som er et bestemt gradantall (f.eks. 7,5  - 15 - 30 graders sektorer). Dersom skiven skulle automatisk stille seg riktig inn om den vendes 180€, må den først telle opp hvor mange pulser som utgjør en hel omdreining (N) og deretter dele dette i 2 (N/2). Dersom en sporavgang er X pulser fra utgangsstilling, vil dette sporet ha posisjon X og (X + N/2).
Når ikke skiva teller antall pulser som utgjør N helt nøyaktig fra skive til skive, kan det lett oppstå feilposisjonering. Det tviler jeg på at Heljan-skiven gjør?
Husk derfor at en sporavgang må programeres 2 ganger (også med 180€ vendt skive) for denne skiven (om man da ikke er helt nøye med å ha helt nøyaktig sektoravstand)
 
Videre hadde det vært lurt å nullstille posisjonstelleren automatisk hver gang skiva passerer utgangsstilling for å fjerne mulige akkumulerte avvik grunnet støy, støv og tannhjul som glipper.
Det er jeg ikke sikker på at Heljan har gjort for disse skivene?
Back to Top
ToreK View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 august 2010
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2010 at 17:32

Jeg renset kontaktpunktene med 2-26 ja, og økte litt på trykket på fjærene. Og ja jeg hadde programmert begge sider av brua.


 Gikk på med nytt mot i ettermiddag. Resatte skiva til fabrikkinstillinger. Programmerte alle stillinger med brua begge veier til sammen 12 posisjoner, seksspors lokstall altså.

Etter å ha kjørt skiva 360 grader etter de første 6 programmeringen er 4 av 6 posisjoner forflyttet seg. To steder stopper den der den skal, men enda merkelige. Det ene sporet den stopper riktig på, når man kjører motsatt vei med skiva stopper den feil. Dette skjer hver gang. Stopper riktig med uret og feil mot uret.

Etter å ha kjørt 360 grader etter de siste 6 programmeringene er også her 4 av 6 posisjoner forflyttet, men her stopper de to riktige riktig begge veier.

Etter enda en 180 grader har flere posisjoner flyttet på seg igjen. Jeg opplever faktisk å programere en posisjon, kjører til posisjonen ved siden av og tilbake igjen så stopper den ikke der den skal.

 

Neste steg ble å prøve med brua fra den andre skiva. Samme fremgangsmåte og samme resultat 4 av 6 posisjoner flytter seg etter en runde.

Ut fra dette begynner jeg jo å lure på om det er underdelen de er noe feil med men i og med at den stopper riktig på noen plasser får jeg ikke det til å stemme.

Blir svimmel av dette !

Tore

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2010 at 21:06
Leit at du er ille plaget!
 
Så vidt jeg vet, skal skiva først passere det sporet der den skal stoppe, for så å kjøre langsomt tilbake? Skjer dette hos deg - og på alle sporavganger? Dersom ikke skiva kjører tilbake ved slikt "overrun", kan feilen ligge der?
 
Hvordan er spenningen som du tilfører til skiva? Bruker du digitalstrøm?
Prøv med likestrøm - gjerne "glattet" fra en DC-eliminator.
 
Dersom skiva blir mer og mer feil for hver omdreining, tyder dette på pulstellefeil. Prøv også å maskere broen fra undersiden slik at "falsk lys" ikke kan reflekteres fra gruven og opp (og derved forstyrrer pulstelleren).
 
Ellers virker det pussig at enkelte sporavganger er korrekt og andre feil? Det tyder på at registerverdiene for disse sporavganger lagres feil - og at "telleverket" er rett.
 
Blir spennende å høre om andre skiva er lik?
Back to Top
ToreK View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 august 2010
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2010 at 23:01

Det stemmer at den går litt forbi og deretter tilbake, så det er riktig.

Spenningen kommer fra en DC-eliminator som leverer 12,5 volt.

Ellers ser det ikke ut som det blir mer og mer feil. Etter tre runder ser det ut til at den stopper på samme plass på alle rundene. De som er rett stopper på rett plass på hver runde og de som er feil stopper på samme feil plass på hver runde.

Hva mener du med å maskere broen? Føleren sitter vel på enden av broen og denne kan vel ikke maskeres!

Tore
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2010 at 07:36
En tanke som slo meg nå... Dumt spørsmål kanskje, men har du husket å slette de fabrikkprogrammerte stoppene? Hvis skiva snurrer og stopper som den skal men på feil sted, kan det kanskje være disse stoppene som ligger innimellom dine egne..?
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2010 at 11:20
Det jeg mente med "å maskere undersiden av broen", er det vifteformede hjulet som sitter på motorakselen. Dette går inn i en optisk lesegaffel - og om du får reflekser i visse posisjoner fra en annen (IR?)-lyskilde i rommet der skiva står plassert, så kan den telle feil?
Broa er jo helt åpen under.
Dette er lite trolig men enkelt å sjekke (med f.eks. et papirark over når du kjører skiven til et spor der den feilposisjonerer). 
Føleren på enden av broen er kun for utgangsposisjon og den mistenkes ikke å gi feilinformasjon.
 
Jeg forstår deg slik at broen "finposisjonerer" ved å gå tilbake i alle posisjoner - også de der den havner litt feil?
 
Dersom resultatet er fortsatt det samme, ville jeg i neste omgang prøve å bytte rundt kontrollboksene (i og med du har 2 skiver). Det kan være noe feil med lagringen i de registrene der skiva stopper feil?
Du kan også se dette dersom du bruker disse posisjonene som "dummystops" ( et vilkårlig stopp underveis) og setter neste sporavgang der skiva stopper riktig ved neste sporavgang der skiva tidligere stoppet feil. Klarer da skiva å stoppe riktig på dette sporet, har du utvilsomt en feil i enkelte registre som lagres i kontrollenheten?
Du har jo 60 slike registre - så det er nok å "ta av".


Edited by Kjell H. - 26 august 2010 at 11:20
Back to Top
ToreK View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 august 2010
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2010 at 19:12
Fabrikkinstillingene er slettet ja!

Den finposisjonerer seg også på de stedene den havner feil ja!

Skal prøve og maskere men kan ikke skjønne at det skal være nødvendig. Har ikke noen andre IR-lyskilder bortsett fra den andre skiva men den står langt unna med vegg i mellom. Ellers er det bare vanlig lys i rommet og det håper jeg jo at den må tåle.Confused

Ellers blir det jo som du sier å bytte bokser som blir neste steg.

Tore
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.