MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Modellere murstein
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modellere murstein

Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modellere murstein
    Posted: 18 august 2010 at 11:52
Jeg skal lage murstein i H0 størrelse og er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette for at det skal se realistisk ut. Tanken var å bruke evergreen strips og kutte opp i biter og lime det på en plate så det ser ut som murstein. Noen som har andre tips????
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2010 at 11:57

Å kutte til stein for stein blir et evighetsarbeide.

Det beste tror jeg nok er å bruke kommersielt tilgjengelige mursteinsplater, og bare fikse til endene på steinene i skjærekantene.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2010 at 12:06
Det er jo også en mulighet, men hvis man skal kutte til hver enkelt stein. Hva er målene på en standard murstein i 1:1?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2010 at 12:16

Originally posted by kokken kokken wrote:

Hva er målene på en standard murstein i 1:1?

I følge Wikipedia: "Standardformatet for norsk tegl siden omkring 1840 har vært ca. 11 x 23 x 6,5 cm."

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2010 at 12:18
http://no.wikipedia.org/wiki/Murstein

Det blir smått i H0, 1,26x2,64x0,74mm... Shocked

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2010 at 12:35
Jeg har noen strip som er 0,5 x 1,5mm som jeg tenkte å bruke, men det er litt lite i forhold til målene du viser over
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2010 at 13:05
Glem den limeløsningen, du kommer aldri til å få det til presist nok i H0! Det kommer til å se ut som en ganske dårlig mur, selv om du virkelig anstrenger deg. Og får du det til noenlunde presist, kommer du til å være innlagt med alvorlige sinnslidelser når du er ferdig med en enkelt vegg ... det kommer til å ta altfor lang tid og kreve altfor mye konsentrasjon til at det er verdt det. 

Det fins mye i ferdige plater, og de kan brukes. Problemet med disse er at de ikke alltid passer med vinduer og detaljer. Buer og pilastere og slikt er ikke så lett å få til. Du kan risse dem selv, det er raskere og enklere enn å lime, i allefall, men det tar også lang tid ... 
Jeg tror nok en kombinasjon av rissing av detaljer og ferdige plater er enklest, slik som foreslått over her. 

Hjemme har jeg lenke til litt mer avanserte teknikker, der du preger steinen inn selv, i stedet for å risse, i mykere materialer. Det ser veldig, veldig bra ut, men er arbeidskrevende, det også. Jeg skal legge ut lenken etterhvert!

Edited by Henning L - 18 august 2010 at 13:51
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2010 at 13:52
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Glem den limeløsningen, du kommer aldri til å få det til presist nok i H0! Det kommer til å se ut som en ganske dårlig mur, selv om du virkelig anstrenger deg. Og får du det til noenlunde presist, kommer du til å være innlagt med alvorlige sinnslidelser når du er ferdig med en enkelt vegg ... det kommer til å ta altfor lang tid og kreve altfor mye konsentrasjon til at det er verdt det. 

Det fins mye i ferdige plater, og de kan brukes. Problemet med disse er at de ikke alltid passer med vinduer og detaljer. Buer og pilastere og slikt er ikke så lett å få til. Du kan risse dem selv, det er raskere og enklere enn å lime, i allefall, men det tar også lang tid ... 
Jeg tror nok en kombinasjon av rissing av detaljer og ferdige plater er enklest. 

Hjemme har jeg lenke til litt mer avanserte teknikker, der du preger steinen inn selv, i stedet for å risse, i mykere materialer. Det ser veldig, veldig bra ut, men er arbeidskrevende, det også. Jeg skal legge ut lenken etterhvert!
 Takker, Hadde vært flott så kan jeg kikke på linken
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2010 at 18:31
Her er en artikkel: "Make it real" av Emmanuel Nouaillier. Utrolig bra. Han stempler teglstein inn i passe mykt materiale selv. Jeg har lenge tenkt at jeg skal prøve disse teknikkene. Se også på andre av lenkene i menyen på den siden.

Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2010 at 18:59
Heljan har kommet med ny serie med mursteinsplater som ble meget pene.

Her måler mursteinen 2*0,75mm. Wink

Tom
På vei mot eliten, uten å bli sliten!
Back to Top
Techek View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Techek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2010 at 11:57
Ideen med at lave mursten og indenteringer/fordybninger i skumplader vha. pensler og lignende, er rigtigt god. Muligvis kunne du lave een stor plade og kopiere den vha. modellervoks (til negativet) og latex (til det kopierede positiv). Så kan du lime latex-kopien på lidt kraftigere plastikplade?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2010 at 21:35
Hei!

Hvis meningen med løse murstein er å lage en (hel) mursteinsvegg, ville jeg nok benyttet noen av metodene beskrevet over. Er derimot meningen med løse murstein at det skal benyttes som akkurat det, er nok produktene til Juweela i 1:72 det nærmeste du kommer ett ferdigprodukt.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2010 at 23:41
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Hvis meningen med løse murstein er å lage en (hel) mursteinsvegg, ville jeg nok benyttet noen av metodene beskrevet over. Er derimot meningen med løse murstein at det skal benyttes som akkurat det, er nok produktene til Juweela i 1:72 det nærmeste du kommer ett ferdigprodukt.

Går det ann å bruke de produktene som er nevnt over i linken i H0? Blir det for stor størrelses forskjell??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,172 seconds.