Modellere murstein |
Post Reply |
Author | |
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 18 august 2010 at 11:52 |
Jeg skal lage murstein i H0 størrelse og er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette for at det skal se realistisk ut. Tanken var å bruke evergreen strips og kutte opp i biter og lime det på en plate så det ser ut som murstein. Noen som har andre tips????
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Å kutte til stein for stein blir et evighetsarbeide. Det beste tror jeg nok er å bruke kommersielt tilgjengelige mursteinsplater, og bare fikse til endene på steinene i skjærekantene. |
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er jo også en mulighet, men hvis man skal kutte til hver enkelt stein. Hva er målene på en standard murstein i 1:1?
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
I følge Wikipedia: "Standardformatet for norsk tegl siden omkring 1840 har vært ca. 11 x 23 x 6,5 cm." |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har noen strip som er 0,5 x 1,5mm som jeg tenkte å bruke, men det er litt lite i forhold til målene du viser over
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Glem den limeløsningen, du kommer aldri til å få det til presist nok i H0! Det kommer til å se ut som en ganske dårlig mur, selv om du virkelig anstrenger deg. Og får du det til noenlunde presist, kommer du til å være innlagt med alvorlige sinnslidelser når du er ferdig med en enkelt vegg ... det kommer til å ta altfor lang tid og kreve altfor mye konsentrasjon til at det er verdt det.
Det fins mye i ferdige plater, og de kan brukes. Problemet med disse er at de ikke alltid passer med vinduer og detaljer. Buer og pilastere og slikt er ikke så lett å få til. Du kan risse dem selv, det er raskere og enklere enn å lime, i allefall, men det tar også lang tid ... Jeg tror nok en kombinasjon av rissing av detaljer og ferdige plater er enklest, slik som foreslått over her. Hjemme har jeg lenke til litt mer avanserte teknikker, der du preger steinen inn selv, i stedet for å risse, i mykere materialer. Det ser veldig, veldig bra ut, men er arbeidskrevende, det også. Jeg skal legge ut lenken etterhvert!
Edited by Henning L - 18 august 2010 at 13:51 |
|
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
Takker, Hadde vært flott så kan jeg kikke på linken
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er en artikkel: "Make it real" av Emmanuel Nouaillier. Utrolig bra. Han stempler teglstein inn i passe mykt materiale selv. Jeg har lenge tenkt at jeg skal prøve disse teknikkene. Se også på andre av lenkene i menyen på den siden.
|
|
bergsagel
Veteran Joined: 08 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heljan har kommet med ny serie med mursteinsplater som ble meget pene.
Her måler mursteinen 2*0,75mm.
Tom
|
|
På vei mot eliten, uten å bli sliten!
|
|
Techek
Nykommer Joined: 13 februar 2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ideen med at lave mursten og indenteringer/fordybninger i skumplader vha. pensler og lignende, er rigtigt god. Muligvis kunne du lave een stor plade og kopiere den vha. modellervoks (til negativet) og latex (til det kopierede positiv). Så kan du lime latex-kopien på lidt kraftigere plastikplade?
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Hvis meningen med løse murstein er å lage en (hel) mursteinsvegg, ville jeg nok benyttet noen av metodene beskrevet over. Er derimot meningen med løse murstein at det skal benyttes som akkurat det, er nok produktene til Juweela i 1:72 det nærmeste du kommer ett ferdigprodukt.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
Går det ann å bruke de produktene som er nevnt over i linken i H0? Blir det for stor størrelses forskjell??
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |