MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - I anledning Togbutikkens RJB 20
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

I anledning Togbutikkens RJB 20

Post Reply Post Reply
Author
hpaamodt View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hpaamodt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: I anledning Togbutikkens RJB 20
    Posted: 11 juli 2010 at 22:00
Hei folkens!

Siden Togbutikken nå lanserer sin utgave av Rjukanbanens Henschel DH 500 synes jeg nesten jeg må legge ut et bilde av mitt forslag til RJB 22 som jeg laget for ca 10 år siden.

Den er basert på en kraftig ombygget Märklin 3080 (den gule søte) som jeg kjøpte på slutten av 70- eller begynnelsen av 80-tallet for kroner 202 inklusive merverdiavgift... Det er mitt andre og foreløpig siste bygge så jeg er på ingen måte en erfaren modellbygger.

Märklins gamle plastkåper er ganske detaljerte, men mesteparten av gripehåndtak og dets like er selvsagt støpt i ett med kåpa. Når det gjelder deres Henschel DHG 500-modeller er de i tillegg belemret med en opphøyd stripe rundt hele lokkassa, men den skrapet jeg vekk med skalpell.

Hyttesidene er speilvendt på Märklins modell i forhold til Rjukanbanens lokomotiv, så de måtte jeg dele i to og sette sammen igjen. Videre er motoroverbygget kortet inn med to lukelengder og satt sammen igjen.

Understellet bygget jeg selv i messing med Faulhaber og en eller annen digitaldekoder jeg ikke lenger husker navnet på. Siden jeg på den tiden akkurat hadde kommet ut av skapet som AC-tilhenger bygget jeg i siste liten om modellen til AC-utførelse med slepesko og det hele. Hjulene er fra Fleischmann med noe neddreide flenser, ikke akkurat en god AC-kombo. Dette skyldes at jeg hadde et Faulhaber-konvertert Fleischmann-understell til V60 eller noe sånt liggende, kjøpt hos NMJ for enda lenger siden.

Modellen er ikke helt ferdig, men mangler bremseutrustning, trykklufttank og dekaler. Men det gjør ikke så mye.

Men jeg skal selvsagt ha Togbutikkens utgave når den kommer.

Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2010 at 22:46
Dette var en utrolig flott modell. Den ser veldig ekte ut. Var der oppe i denne uka, og når jeg sammenlikner den orginale og denne modellen, der det veldig likt ut. Smile
Eirik
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2010 at 00:00
Flott modell!Clap trodde først at det var Tore som hadde bilde av en proto type av modellen før jeg så hvem som skrev inlegget og leste teksten....EmbarrassedLOL
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
hpaamodt View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hpaamodt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2010 at 01:10
Takk for hyggelige kommentarer folkens Smile

Jeg er sikker på at prototypen vil være flere hakk vassere enn min. Den er jo heller ikke underlagt Märklin-modellens begrensninger.

Som man ser valgte jeg å gå for Märklins endegelender, selv om det er tykt og lite skalatro. Likevel er jeg sikker på at det resultatet ble bedre enn hva jeg ville fått til med loddebolten. Jeg har aldri fått til gelenderlodding. Videre valgte jeg å felle inn en NEM-lomme i stedet for skalakobbel, slik at jeg kunne velge en helt standard NEM-krok. Dessverre kom lomma ørlite høyt slik at kroken ikke kobler helt perfekt, men det kan jeg løse ved å varme den opp og S-forme den litt.

Kjøreegenskapene er litt tvilsomme, men det tror jeg skyldes bøyde aksler eller skjeve innfestinger i hjulene. Videre hender det at modellen plutselig endrer kjøreretning under drift (husker ikke om det var ved analog- eller digitaldrift), men det  bekymrer meg ikke så veldig. En digitalekspert kan sikkert hjelpe meg der hvis det skulle knipe.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2010 at 08:12
Artig ombygging! Smile Her er et bilde av Rjb nr.20 tatt i forrige uke.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
hpaamodt View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hpaamodt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2010 at 21:25
Det er noe kompakt og vakkert over den tette akselavstanden. Har alltid hatt sansen for det loket. Nesten like stor sans som for Skd 206 Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,033 seconds.