MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - BM 87
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

BM 87

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BM 87
    Posted: 08 mai 2010 at 21:11
Ser desverre ut til at den nye BM 87 fra NMJ har fått en kortfeil som gjør at lysene blunker under kjøring med pådrag. NMJ jobber med saken. Spørs om de ikke må returneres tilbake til Korea for utbedring. Men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Og all ære og gratulasjon til Finn Moe som har laget en nyyydelig modell. Og denne feilen ordner han sikkert greit.
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2010 at 22:40
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Ser desverre ut til at den nye BM 87 fra NMJ har fått en kortfeil som gjør at lysene blunker under kjøring med pådrag. NMJ jobber med saken. Spørs om de ikke må returneres tilbake til Korea for utbedring. Men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Og all ære og gratulasjon til Finn Moe som har laget en nyyydelig modell. Og denne feilen ordner han sikkert greit.
Var i kontakt med NMJ i går angående levering av denne modellen og dette ble ikke nevnt i det hele tatt.
Hvis dette er tilfelle må jeg si at jeg blir utrolig skuffet av NMJ.
De har hele tiden begrunnet utsettelser på sine prosjekter med den strenge kvalitetskontrollen de har, som jeg synes er veldig bra.

Satser på at NMJ er såpass redelige at de hadde nevnt dette i går og at denne topicen bare er noe svada.

Mvh.
Arne

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 00:07
om det er lys inne i motorvogna så er det riktig at det skal blunke når den går på "tomgang" men ikke med pådrag
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 07:35

Originally posted by Stian Stian wrote:

om det er lys inne i motorvogna så er det riktig at det skal blunke når den går på "tomgang" men ikke med pådrag

Hvorfor er det riktig at det skal blunke på tomgang?

Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 08:30
det er vel en scania vabis motor i dem orginalt, lysene blunker hvertfall på tomgang på den som står på krøderbanen.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 10:03
Prototypene av BM87 ble nøye testet og fungerte perfekt, men på produksjonsmodellene har det sneket seg inn en feil i forbindelse med belysningen. Det jobbes nå intenst med å finne ut hvordan dette kan ordnes best mulig. Alle de som har bestilt modeller i den lille butikken på Sørlandet (Wink), vil få løpende beskjed om hva som skjer videre.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Vestafor View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vestafor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 18:53
NMJ har sendt ut mail idag til de som har bestilt fra dem, og de klager det.
Ved analog kjøring funger modellen slik den skal. Man kan jokjøre uten lys digitalt til de har løst problemet.

bjørn
BHN

http://home.lyse.net/togmodeller/
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2010 at 20:30
Originally posted by Vestafor Vestafor wrote:

Man kan jokjøre uten lys digitalt til de har løst problemet.
bjørn

Problemet består i å kaste kortet i søpla og sette inn et nytt. Håper det nye kortet er BÅDE analogt og digitalt ferdigmontert. Legg heller litt på prisen og få det skikkelig med en gang. 87"ern havner vel tilbake i Korea. Hvem skal sitte og demontere/innmontere 200 nye kort her?
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 15:11
Originally posted by aha aha wrote:

Satser på at NMJ er såpass redelige at de hadde nevnt dette i går og at denne topicen bare er noe svada.
Mvh.
Arne
Vel,så var det ikke svada da....Wink
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 16:30
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by aha aha wrote:

Mvh.
Arne
Vel,så var det ikke svada da....Wink
Jeg er ikke sinna, bare fryktelig skuffet..........
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 16:44
Ja,jeg kan godt forstå at du blir skuffet over dette. Vi blir vel alle litt skuffet når ting ikke ordner seg slik vi hadde tenkt.Sånn er desverre livet av og til. Men så kan vi til gjengjeld glede oss til at A) NMJ sender modellene tilbake med express Korean Airlines og får det fikset der med rask retur, eller B) NMJ"s produsent sender et par små kjappe koreanere til Norge som kvikt kan bytte disse kortene. Og tenk når du om ikke lenge står med den nyydelige 87"en i hånden og beundrer detaljene. Da blir det fest!Smile

Back to Top
Ibn Torsdab View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ibn Torsdab Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2010 at 22:32
Er litt usikker på om jeg skjønner dette rett: Er det kun de som kjører digitalt som skal bytte kretskort, eller skal (bør) også vi som kun har en analog modell returnere denne?
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 00:40
Hvorfor ikke bare snakke med NMJ selv, istedet for å være baksetesjåfører og komme med løsninger som egentlig er NMJ sin oppgave? Dessuten så har de skrevet på sin side

"NB Vi har oppdaget et problem med kretskortene på BM87.  Det gjør at vi må utsette utlevering av BM87 for de som kjører digital.  Vi kommer tilbake med melding straks vi vet mer."
Sitat slutt.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 07:49
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Hvorfor ikke bare snakke med NMJ selv, istedet for å være baksetesjåfører og komme med løsninger som egentlig er NMJ sin oppgave?
Om du leser en gang til hva Aha skrev, så uttrykte han vel at det var nettopp det han hadde gjort,uten å få et tilfredsstillende svar for sitt vedkommende ved kontakt med butikken,selv om mange visste om problemet - også NMJ.

At man er interessert i hva som feiler en modell man skal benytte titusen kroner på er interessant for oss som skal bruke så mange penger på det. Det er etter mitt skjønn vi som kjøper motorvognen som er sjåfører i denne sammenhengen.  Spesielt dersom denne kortløsningen også sitter i andre superline-modeller. Selv om noen kjører kun analogt ville det jo være trist ikke å kunne selge modellen videre til en digitalkjører fordi kortet ikke klarer å deale med en dekoder. Det reduserer modellens annenhåndsverdi kraftig.

Edited by Mikael Järn - 12 mai 2010 at 08:00
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 12:50
Trolig er dette samme "feil" som NMJ også hadde/har på BM88 og BM64?

På de fleste dekodertyper fungerer disse dårlig mht. lys. Kun Zimo (og de dekodere som har kraftig dimensjonert strømutgang) virker upåklagelig. Årsaken ligger i 1,5V-belysningen som trekker for mye strøm da de fleste dekodere har både en begrensing i max. strøm pr. F-utgang (100 - 200 mA) samt totalstrøm for alle F-utganger samlet. Her opererer Zimo med "romslige tolleranser".
Når man kobler innerbeysning sammen med rettningsbestemt lys som NMJ bruker å gjøre, går dekoderen i overlast. For enkete dekodere vises dette med "å blunke med lysene".
De pærer som NMJ tidligere har brukt til innerbelysning trekker ca. 65 mA. Ved 2-3 slike og rettningsbestemt lys, er de fleste dekodere over lastgrense. Dette kan enkelt "avhjelpes" ved å fordele innvenig lys på flere F-utganger (innenfor total lastgrense) - eller bytte til en kraftigere dekoder (f.eks. Zimo).
Selv foretrekker jeg å bytte ut disse 1,5V-pærene med lysdioder. Dette er en litt mer omfattende jobb da også spenningsregulator må bygges om.

Nå har jeg ikke "tatt i en BM87" ennå og vet ikke helt sikkert om det er tilfelle - denne gangen? Jeg blir imidlertid ikke forbauset om det er som før? Finn Moe vet om dette fra tidligere da jeg har inngående beskrevet problemet (og løsninger) tidligere for han.
Verre er at Pin 3 på NEM 652-kontakten er brukt "til annet formål" enn standard på disse tidligere NMJ-modeller. Om man setter inn en dekoder med aktiv F1-utgang, så kortsluttes denne med katastrofalt resultat. Dette bør man også sjekke!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 12:53
Hva med en strømforsterker i serie fra utgangen på dekoderen?
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 13:01
Joda, Svein en "strømforsterker" i form av en transistor er også mulig. ;-)

Imidlertid medfører dette en større modifisering av printplaten - og dette en en sak som vel de færreste er i stand til å lage selv?
Det er mange løsninger som er mulige. Det gjelder å velge det som er enklest og mest funksjonelt.
Selv liker jeg bedre å ha innvendig lys koblet på egen F-knapp - og de fleste dekodere i premiumsegmentet har også slike ledige. Dette blir derfor "enkleste løsning".
Back to Top
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 13:26
Glad for denne dyptpløyende forklaringen. Det er akkurat dette jeg også har hørt. Og ikke akkurat fra hvemsomhelst i den innerste tekniske kretsen rundt Finn Moe. Siden han åpenbart fortsetter med dette uten å høre på rådene til de han selv benytter, modell etter modell, syntes jeg det var fint å lufte dette litt. Litt press fra venner tror jeg ikke er å kimse av. For utgangspunktet er jo at de aller fleste av oss er topp fornøyde med vognkåpene hans. Ære være ham for dem. Så dette får han tåle fra kundekretsen sin.Som flere lenge har sagt - legg heller på prisen de få hundrelappene et skikkelig kort koster. Det har de fleste råd til. Han må også teste grundig den aller siste prototypen FØR den sendes ut.Det har vi tid til. Det er aldri tid til å gjøre jobben skikkelig,men alltid tid til å gjøre den om igjen. Hører du det Knut!Smile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 13:44
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Joda, Svein en "strømforsterker" i form av en transistor er også mulig. ;-)

Imidlertid medfører dette en større modifisering av printplaten - og dette en en sak som vel de færreste er i stand til å lage selv?
...

Jeg tenkte dette mer som en tilleggsmodul, ikke som noe man gjør med dekoderplaten. Dette kunne være noe frittstående som man kunne koblet til utgangen til dekoderen som da kunne belastes uavhengig av dekoderen. Kanskje det kunne være et eget salgspotensiale for noe slikt hvis den ble produsert av noen. Den tekniske kompetansen for å kunne bruke den ville vel da ligge på omtrent samme nivå for å installere en dekoder.

Hvis det er så enkelt som bare en transistor, så er jo løsningen såre enkel, og modulen tilsvarende enkel og liten.

Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 14:09

Tror sikkert det finnes slike "boostere"  på markedet allerede?

Skal man lage noe slikt i universell utførelse som bare er "P&P", tror jeg dessverre det er umulig? Man må ikke glemme at på NMJ Superline brukes 1,5V-lamper. Derfor må man vite "hvor man henter strømmen fra" til slike kretser. Det er fort gjordt å koble feil slik at pærene blir "engangsblitz".
Var ute for dette en gang på en styrevogn med Lenz- funksjonsdekoder. Der er spenningen referert til + eller - og ikke som andre F-utganger til - og høyohmig.
Dessuten trengs litt mer enn "bare en transistor". Man må også ha et forspenningsnettverk med motstander/dioder - eller man kan bruke en IC med drivertransistorer (ULN) dersom det er flere utganger.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 14:35

Universell utforming er kanskje å legge lista unødig høyt. Hvis lasten er 1,5 volts pærer så må man lage en booster med 1,5 volt utgang. Verre er det vel ikke. Hva med en spenningsregulator som gir 1,5 volt fast? 

Nå kjenner ikke jeg godt nok til DCC ennå, men det aner meg at det kan være en liten utfordring å hente ut + og jord til en slik modul, siden polariteten fra skinnene ikke er gitt. Der har jeg et læringspotensiale.

Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 18:59
Med fare for å spore av tråden.
(Dette er tema for en ny tråd - minst).

En slik "boost-transistor"slik jeg ville laget kretsen, ville være ganske uavhengig av påtrykt spenning. Derfor kan den gjøres "universell" mht. påtrykt spenning. Utfordringen ligger å finne "de rette steder" å koble denne kretsen mellom (3-ledninger). Dette vil variere etter dekoder og loktype (kretskort inne i loket). Derfor prøver jeg alltid å få plass til en liten SMD-transistor på det originale kretskortet om det er behov for "ekstra kraft". Da kan jeg la dekoderen være mest mulig original (med mulighet for garanti) og urørt.
Det er helt riktig at det ofte er en liten utfordring å hente ut spenninger på en dekoder (etter brolikeretteren) for å bruke denne videre i en slik krets. Dessuten ligger en viss risiko i å overbelaste ene likeretterdiodeparet i dekoderen dersom det er snakk om stor effekt med en slik løsning.

På de NMJ Superline jeg har digitalisert/bygget om, har jeg stort sett anvendt de originale hvetekornslampene på 1,5V for front- /sluttlys. De trekker oftest beskjedent med strøm og ser bedre ut enn lysdioder på eldre materiell.
Innvendig belysning kan enten forsynes direkte fra en spenningsregulator (LM316) på 1,5V. Da er strømtrekket stort - og det kan bli varmt for spenningsregulatoren uten kjøleplate. En Superline-vogn vil ha et strømforbruk på > 300 mA, så 6 slike vogner uten lok bruker opp en hel 2 A-booster!
(En overbelastet LM316 kan også forårsake blinking, forresten  - og jeg har erfart temmelig varme LM316 på enkelte Superlinemodeller.)
Derfor synes jeg det er en bedre løsning å bruke en ekstra 3V- spenningsregulator til innvendig lys, samt å anvende lysdioder. Strømtrekket faller da  til < 100 mA pr. vogn.
Jeg har også benyttet 6V-spenningsregulatorer med lysdioder (2 i serie) på enkelte vogner. Da halveres strømforbruket ytterligere.

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2010 at 23:45
Jeg har en BM64 som har fått montert en LokSound 3.0 lyddekoder av NMJ. Min BM64 har riktignok ingen autentisk lydfil, men lyden fra en tysk E41 (knallfrosk).

Problemet mitt er også som tidligere nevnt i tråden at den innvendige belysningen måtte kuttes ut pga. strømforbruket. Jeg vet ikke om en Zimo lyddekoder kunne vært løsningen - om Zimo"s lyddekodere også har mer å gå på mht. spenning til belysning.

Jeg lurer derfor på om en mellomløsning kan være å i tillegg sette inn en funksjonsdekoder for den innvendige belysningen? Dette burde kanskje være en løsning for dem som allerede har en LokSound lyddekoder montert?

Jeg er også enig at NMJ burde gjort mer forarbeide med de elektriske løsningene på sine nye Superlinemodeller. De aller fleste som kjøper Superlinemodeller nå ønsker å kunne kjøre de digtalt, jfr. at mange Superlinemodeller blir brukt på Fremo-treff hvor digital drift er et krav.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2010 at 12:25
Hei KjellAn!

Jeg kjører mine BM64 med "standard" dekodere (tror i farten at det sitter Lenz Silver i dem?).
Mener at denne modellen har 2 eller 3 pærer for innvendig lys? Da går det akkurat på en ekstra F-utgang om det innvendige lyset blir adskilt fra rettningsbestemt lys.
Det er en stund siden jeg digitaliserte disse, så jeg husker ikke eksakt.
Jeg mener at jeg også måtte bygge om noe på elektronikkort/spenningsregulator? Tror det var i forbindelse med Pin 3 på NEM 652-kontakten? Denne er brukt av LiK Enterprices til å forsyne motoren i analogdrift og ikke som normert til F1-utgang. Uten ombygging blir det en "sammenblanding" av F-utgang og motorstyring. Derved ryker F-utangen på dekoderen.

Mener jeg har beskrevet dette for noen år siden på et av MJ-forumene?

Det skulle derved ikke være noe til hinder for at en LokSound skal virke bra i BM64. Jeg har en BM88 med LokSound der alt virker 100% etter ombygging. der har jeg montert F-dekodere i mellomvogn og styrevogn. Motoren i begge enheter styres av den ene LokSound-dekoderen da jeg ennå ikke har klart å få 2 dekodere til å gå synkront .
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2010 at 18:57
Så var den første 87eren ankommet (uten ombygging).

Har sjekket litt i dag og funnet at noe er rettet opp fra BM88 og BM64. Dette gjelder bruken av Pin#3 på NEM 652-pluggen. Den er korrekt belagt etter standard!
"Problemet" som enkelte ovenfor har beskrevet, har utvilsomt sin årsak i innvendig belysning?
Min modell trakk nesten 400 mA ved analogdrift - og dersom dekoderen kun klarer 100 - 200 mA (som de fleste på markedet), er det dekoderen som "gir opp". Eneste "vei rundt dette problemet" er å gjøre noe med strømforbruket. Så lenge man bruker 1,5V-pærer, så går det ikke uten man får ned strømforbruk pr. F-utgang (om man da ikke spanderer en dyr og komplisert swich-mode-regulator). Derfor ser jeg det som enklest og minst komplisert å enten kutte ut innvendig lys, dele opp de 4(!) pærene på flere F-utganger slik at dekoderen ikke overbelastes / foreskrive bruk av f.eks. Zimo-dekodere med kraftig strømutgang - eller som jeg foretrekker, bygge om innvendig belysning til lysdioder og derved redusere totalt strømtrekk med alle funksjoner i behold og derved mulighet for et friere valg av dekodere.
Fortsatt bruk av pærer forutsetter at de små SMD-spenningsregulatorene man har brukt, får nok kjøling - og at dette ikke er årsak til "blunkingen" (at regulatoren ikke kobler ut sikkerhetsmessig - det har jeg ikke sjekket).

Her har NMJ delt belysningsstrømmen på hele 3 stk. LM317-spenningsregulatorer. En for lys i hver kjøreretning og en separat for innvendig lys. Man har ikke brydd seg med å finjustere spenningene med 2 motstander for hver LM317, så pærene får kun 1,25V og lyser derved noe svakt.
Alt ligger derved godt tilrette for en enkel ombygging til diodelys innvendig. Regulatoren må da gi ut 3V og til dette trengs 2 motstander (en på 330 og en på 470 ohm).
Har bygget om min og totalt strømtrekk ble da < 300 mA med bedre lys innvendig.
Nå er ofte lysdioder noe kalde i fargen men jeg prøver "å justere" dette med en gul penn med transparent glassmalefarge til jeg er fornøyd. (Det er vel derfor NMJ "tviholder" på micropærene?)

Kanskje værre er det for enkelte at man har "byttet om" på sluttlyslanterner og signal for "ekstratog"! Nå lyser de 2 lanternene for "ekstratog" rødt over vinduet i akterenden mens de egentlig på originalen lyser blått i forenden for å signalere kommende ekstratog. Lanternene på siden som er røde og hvite sluttlys, er uten funksjon - dessverre.
Dessuten ser jeg nå at modellen har en stor sort kasse på undersiden. Her er motoren plassert. Hadde nok heller foretrukket en liten klokkeankermotor over drivboggien der den originale motoren satt.
Synes at "den sorte boksen" er unødvendig dominerende og skjemmende for en ellers nydelig og svært etterlengtet modell.

Edited by Kjell H. - 16 mai 2010 at 21:59
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2010 at 17:21
Etter det jeg forstår på NMJ, så har de bekreftet antakelsene med at strømtrekket er for stort for de fleste dekodere?
Således går de fleste dekodere i overlast på F-utgangene med de symptomer dette medfører. Selv om man har en dekoder med stor nok strømutgang (f.eks. Zimo) så er strømmen gjennom den ene LM317-spenningsregulatoren for innvendig lys så stor at den også går varm og kobler sikkerhetsmessig ut etter en tid.
"Løsningen" de skisserer og planlegger å utføre, er å fjerne denne spenningsregulatoren og erstatte de innvendige pærene med 14 V-lamper direkte tilkoblet dekoderen.
For de som kjører analogt, er dette ikke en så bra løsning som å erstatte pærene med lysdioder og bygge regulatoren om til 3 V (med 2 ekstra motstander). Da beholder man fullt lys i modellen alt ved lav fart. I tillegg til dette, kommer NMJ til å fjerne "de røde ekstratoglysene" som nå er sluttsignaler. Dette reduserer strømforbruket ytterligere.
Jeg tror for min del at jeg heller vil "leve med" feilplasserte sluttsignaler enn ingen og jeg tror likeså at jeg beholder innvendig diodebelysning (med ~samme strømtrekk som 14 V-pærer) frem for å gå for pærebytte? 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2010 at 15:26
Rett skal være rett!

Etter nå også og ha kikket på 87a-versjonen, så har denne utgaven ikke disse feilaktige sluttlys/ekstratog-lanternene. 87a hadde "båtlanterner" for "ekstratog" og ikke innfelte lanterner som 87b-utgaven. Derved er ikke denne detaljen lik for de 2 utgavene.
PÅ 87a-utgaven er disse lanterner som sluttlyslanterner på siden, uten funksjon. - Tror nok det er bortimot umulig å få lys i så små detaljer?

Denne versjonen er etter min mening den fineste (kanskje fordi det er denne jeg har flest minner fra)?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2010 at 19:24
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Rett skal være rett!

Etter nå også og ha kikket på 87a-versjonen, så har denne utgaven ikke disse feilaktige sluttlys/ekstratog-lanternene. 87a hadde "båtlanterner" for "ekstratog" og ikke innfelte lanterner som 87b-utgaven. Derved er ikke denne detaljen lik for de 2 utgavene.
PÅ 87a-utgaven er disse lanterner som sluttlyslanterner på siden, uten funksjon. - Tror nok det er bortimot umulig å få lys i så små detaljer?

Denne versjonen er etter min mening den fineste (kanskje fordi det er denne jeg har flest minner fra)?

Hvis jeg har observert rett:
Er ekstratogsignalene på BM 87a de 2 små "øyenvippene" over venstre frontvindu (sett forfra). Disse er så godt som umulige å få lys i. Tilsvarende lamper fantes bl.a på de første BM 86 motrvognene og de fleste skiftetraktorer tom Skd 214.

På BM 87b er ekstratogsignalene de to lampene rett over det midterste frontvinduet. Disse burde det være relativt greit å få lys i, men det er relativt begrenset hva man bruker dem til.

Felles for begge BM 87 typene er slutt- eller endelysene, som er de 4 som sitter på hver side. Det er bare de bakerste i en kjøreretning som skal lyse, og disse skal vise rødt bakover og hvitt fremover. De er fryktelig små, men er mulige å montere lys i.

Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2010 at 20:45
Hei Asgeir!
Jeg mener at det er de 2 detaljene som du kaller "øyenvipper" over frontvinuet til førerstand som er ekstratogsignaler på 87a?
Dette er faktisk like slike lanterner som blir brukt på småbåter her på Sørlandet. Du kan se dem på annet materiell som den ene Skd206-traktoren (39?) som står i dag på Grovane og var ganske vanlig på annet materiell som du nevner.
Utfordringen med å få fungerende sluttlys er ikke umulig men vanskelig - og da må man kanskje kompromisse med dimensjoner (særlig festearmen) på disse lanterner? Man må da kanskje bruke lysleder og plassere selve pæren inne i overdelen ellers blir nok festearmen for tykk? Jeg har montert slike fungerende sluttlys på BM89 der alt lå bedre til rette.
Poenget mitt denne gangen var å rette opp i noe som kanskje blir oppfattet som generell kritikk av BM87, men å si at dette gjelder ikke alle utgaver.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2010 at 01:24
Hei Kjell

Båtlaterner er en mye bedre beskrivelse av ekstratogsignalene på BM 87a, men på modellen ser de mer ut som 2 små "øyenvipper".
Innlegget mitt var ikke ment som noen kritikk av ditt innlegg eller av modellen, men som litt mer forklaring av de forskjellige lampene og deres funksjon.

Ekstratogsignalene ser jeg ikke helt poenget med å få til å lyse, untatt som en gimikk, siden dette er lamper som sjelden ble brukt i virkligheten også. De skulle lyse bakover som signal til eventuelle linjearbeidere, og skulle bare brukes hvis enhten (lokomotivet / motorvogna) var siste del i toget eller hvis den gikk alene. Ellers skulle tilsvarende signaler eller signalskiver (dvs. uten lys) henges på siste vogn.
For å få liv i båtlanternene, er lysleder eneste realistiske alternativ. Fargene disse skal lyse, er en grønn og en rød.

Sluttlampene er imidlertid godt synlige, skal vanligvis brukes og ikke umulige å lage med lys. Med minimal økning av størrelsen er det akkurat plass til de minste hvetekorn lampene gjennom veggen av motorvogna og lampehuset. Nye lampehus må dreies ut i messing og utrustes med et klart glass fremover og rødt bakover (=micro cristal clear). Et par modellbyggere her i landet har lagd dette til sine BM 86"ere.

Selv driver jeg å monterer en LED lyslist inne i en BM 86 til innebelysning. Foreløpig ser dette ut som et godt alternativ til de mer strømslukende vanlige lyspærer, siden dette er et inndirekte lys betrakningsmessig. Imidlertid synes jeg hvetekorn pærer fortsatt gjør seg best i frontlampene pga fargen på lyset, selv om varmhvit LED er ganske nærme.

Edit: oppdatert med korrekt info om ekstratogsignal

Edited by Asgeir - 15 juni 2010 at 09:19
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.