Redigering av bilder |
Post Reply |
Author | |
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 mai 2010 at 21:37 |
Noen forslag til hvilke program jeg kan bruke for å redigere størrelsen på bilder, slik at jeg får lastet opp bilder til forumet??
|
|
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det enkleste er kanskje programmet Paint som følger med alle Microsoft diskoperasjonssystemer. Sjekk "Åpne". Finn bildene dine. Trykke "Endre størrelse" og prosentdesimer inntil du oppnår under 500 kb, som er maksstørrelse her på forumet. Pass på at du klikker "Lagre" for å få ut hva den nye størrelsen er. (Vises nede på siden). Så kan du hente det ut igjen når du skriver innlegg..
|
|
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruker et program som heter "Pain.net". Søk det opp i Google. Her må man åpne hvert enkelt bilde og endre størrelsen. Kanskje noen vet om et program hvor man kan ta en hel hurv i slengen?
Med paint.net kan man skrive inn ønsket størrelse på bildet. Husk å lage kopi! Hvis du vil beholde orginalstørrelsen...
Edited by Chr. Lil. - 10 mai 2010 at 21:51 |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Irfanview, http://irfanview.com/ er et godt og gratis alternativ.
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
ok, takk for flere gode råd
|
|
baywatch4ever
Viderekommen Joined: 11 mai 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
gimp er meget godt, syns jeg. Og gratis!
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gimp er uslåelig på kombinasjonen pris/ytelse. For ærlige sjeler er dette det beste alternativet til Photoshop. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Studenter og ansatte ved anstalter med studenter kan faktisk være ærlige med PhotoShop uten å betale fletta av seg også. Rabattene på Adobes CS-pakker er på omtrent 80 % for den gruppen. Pakker lønner seg, for da får man flere programmer for bare litt mer enn 1 av koster "løs". Kombinasjonen PhotoShop og Illustrator er nyttig, for det siste er et vektbasert tegneprogram. Selv har jeg mye nytte av Indesign også, et profesjonelt sideombrekkingsprogram, som gir helt andre muligheter for å lage tekster med illustrasjoner enn for eksempel Word makter. Word er god på tekst alene, men tekst i kombinasjon med illustrasjoner kan tidvis være helt håpløst med Word som har en lei tendens til å ville tenke for deg.
|
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
En stemme på IrfanView fra meg også, kjekt lite program det!
De fleste digitalkameraer kommer også med CD med etpar applikasjoner for overføring og redigering av bilder, jeg bruker Photo Studio Professional fra Canon i kombinasjon med Photoshop Elements (en gammel versjon som kom bundlet med scanneren min, må vel minst være en 8-10 år sia jeg kjøpte den), jeg syns "Save for web" funksjonen i PE er veldig kjekk.
Svein
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal du bare endre størrelsen og ønsker å gjøre det kjapt så kan man bruke Microsoft sitt ImageResizer program. Da er det bare å høyretrykke på bilde og velge ønsket størrelse, så vips har du endret størrelsen. Kjempe lett og kjapt, ingen behov for å åpne andre programmer eller annet.
Ønsker du å endre mange bilder, så merker du bare de bildene du ønsker å ender og høyretrykker og velger Resize.
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser at denne versjonen bare fungerer på WinXP, så er her en link til de som kjører Vista eller Windows7
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det må da også være viktig å få tilpasset bredden på bildet til hva forumet takler, er ikke det ca 750 pixler i bredden? Eller er dette noe som bare jeg sliter med? Da slipper man den etter min mening lite praktiske sideskrolllingen i innlegget. Nå har jeg lært meg å høyreklikke bildet og "vis bilde" som ofte hjelper på dette. Det som hadde vært ønskelig var om det var mulig at bildene ble tilpasset automatisk og at man kunne dobbelklikke på bildet og få opp en større versjon? Forøvrig synes jeg også "save for web"funksjonen i PhotoShopElements er enkel og grei til dette. Jeg bruker gjerne også batchfunksjonen for raskt å lage bilder for skjermvisning når jeg har lastet inn bilder. Norskutviklede FastStone har også bra gratisprogrammer til dette. Edited by KnuT - 11 mai 2010 at 13:10 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |