Bygging av stoppbukker |
Post Reply |
Author | |
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 april 2010 at 17:10 |
Her kommer neste selvbyggertips fra min side; bygging av betongstoppbukker.
Jeg bygget allerede for flere år siden en del stoppbukker, til min FREMO-stasjon Bjørnlia:
Stoppbukkene er laget av lettsparkel, et finkornet pulver som blandes ut i vann. Dette får kjøpt i byggvareforretninger under forskjellige navn som f,eks. "Husfiks" eller "Lett-rep".
Jeg synes dette er et velegnet materiale å bruke, fordi det gir et godt inntrykk av grøv støp.
De første stoppbukkene jeg laget ble til ved å sage og file til en størknet klump med sparkel. Forsåvidt en grei måte å gjøre det på, men mindre godt egnet dersom man skal lage endel.
Jeg er i ferd med å lage en del stoppbukker for bruk på DMJKs klubbanlegg og i den forbindelse lagde jeg meg noen enkle støpeformer i 3mm plast, med topp og bunn åpen.
Her er en støpeform for to stoppbukker, fylt opp med sparkel:
Når sparkelen er tørr bankes/slås det forsiktig slik at stoppbukkene løsner fra formen.
Jeg har limt på en tresville foran, og i tillegg festet den med to skinnespikere. Stoppbukkene er smusset ned med Humbrolfarger sterkt fortynnet i terpentin.. Jeg har brukt sort, gulbrun og rustbrun.
Her er de to første støpte stoppbukkene:
Den ene sprakk i to deler når den ble tatt ut av formen, de ble bare limt sammen igjen. Sprekken synes på bildet under (den er fylt med fortynnet sortmaling):
Foreløpig har jeg 6 til liggende til tørk i støpeformene.
De som eventuelt synes at det å lage støpeformer blir litt for komplisert, kan jo velge sage/file-varianten.
|
|
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
Var så heldig å få besøke dere i Drammen torsdag på Spinneriloftet. Jammen er dere flinke. Og oppfinnsomme. Tonen var også veldig hyggelig. Blir spennende å følge utviklingen av kjempeanlegget deres. Ikke glem å legge ut bilder av progresjonen fremover. Og stoppbukkene - en liten genistrek. For et norsk anlegg uten slike blir aldri helt norsk. Lykke til videre.
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk "Michael", det var hyggelig å få besøk...
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette så veldig enkelt ut, og en lur måte å bygge stoppbukker på.
Må kanskje prøve å lage en form til det, og deretter kjøpe husfiks. har du målene på en tegning. Hadde vært veldig fint å ha. |
|
Eirik
|
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Noen tegning har jeg ikke, men de jeg har laget (i H0) har en grunnflate som er 30mm bred og ca 35mm lang. Senter av svillen som er festet på stoppbukken skal (iht. NEM-normer) ligge 12.2mm over SO (skinnens overkant).
|
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok, takk for svar.
|
|
Eirik
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
Takker så mye
I går ble 6 nye stoppbukker tatt ut av formen. Noen av dem behøvde litt ettersparkling og pussing, så ble de seende slik ut (sammen med de to ferdige):
I dag har jeg så festet sviller og malt stoppbukkene:
8 stykker klare til utplassering på DMJKs klubbanlegg.
|
|
Bjørn R Larsen
Post Options
Thanks(0)
|
8 stoppbukker ble utplassert på DMJKs klubbanlegg, her er en av dem:
... og flere skal støpes etterhvert
|
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
De der er meget flotte, Bjørn Runar!!
Du skal masseprodusere da? hehe
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |