Hyggelig treff i Kolding |
Post Reply |
Author | |
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 april 2010 at 12:29 |
Da var 12 nordmenn hjemme fra nok et trivelig koldingtreff. Takk for turen til Steinar & Steinar, Knut, Morten, Truls, Halvor, Frode, Jan Petter, Arnulf, Tore, Jon Einar, kjente og mindre kjente dansker, kjente og mindre kjente tyskere og ikke minst Martin og Johnny fra Sverige.
Her noen bilder:
Hallen var godt fyllt opp, flere lange kjørestrekninger
Venting på passering jernbanekrysset Winterswijk
Burg am Stausee. Far og sønn som stilte med ca 16m hovedstrekning inkl. sidelinje som krysser under og ender i egen stasjon.
2 x jernbane og kanaltrafikk
Hirtshavn.
Hirtshavn fra havnesiden.
Siden produksjon av jernbaneferge foreløpig er på planleggingsstadiet så var det satt inn en seksjon med skiftespor.
Morten regjerer på Rise
Omfattende skifting på Myrene-Skillerud-Langlia
|
|
Hilsen
Roar Børte |
|
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fine bilder!
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan skrive under på at det var et hyggelig treff!
Her er noen av mine bilder:
Begynner med et bilde tatt i preiserhøyde på Padborg stasjon. Denne stasjonen hadde fått skifterygg siden sist, dette synes jeg er en fascinerende greie selv om hastigheter og utrulling blir lang fra realistisk.
Her er en videosnutt som viser hvor vanskelig det kan være å beregne da det er stor forskjell på rullemotstanden på forskjellige vogner. 2-akslede vogner trillet som regel bare såvidt gjennom vekselgruppen:
Sorteringssporene til skifteryggen, vi kan ane at Padborg er satt opp med en del norsk mannskap.
Wintersvijk kruising var en "junction" på den danske delen av anlegget.
Selve modulen er nederlansk.
-TUR- passerer Hjartbro med et kort godstog til Hirtshavn. Tipper dette kom fra Trustrup?
Trustrup var forøvrig en artig stasjon som kanskje kunne hatt litt mer godstrafikk?
Trustrup fra andre siden
På sidelinjen fra Trustrup lå Havreland og det noe spesielle magasinet "Svellelyst"
Denne sidelinjen er vel laget av såkalte danske "privatbanemoduler"
På den tyske delen var det et omfattende smalspornett (H0e) hvor det var opplasting av normalsporvogner til smalsporede overføringsvogner i Lanken.
Her er det pinsett og godt syn som gjelder (fikle-fikle)
Den ene danske linja endte i skyggestasjonen Varming, som også var endestasjon for utenlandsforbindelsen på den norske delen. Den norske linja kommer inn fra høyre.
Et av de lengre norske godstogene på vei fra Solaasen til Gaukaas. Varming i bakgrunnen.
Her har toget ankommet Gaukaas, og skiftetraktoren står klar til å kippe toget vider til Langlia, Skillerud og Myrene som er rene industrispor.
Antallet godsvogner til Langlia, Skillerud og Myrene nådde vel en "kritisk masse" til tider, her i en litt roligere periode:
Sender en hilsen til det alltid hyggelige danske vertskapet med takk for et vellykket treff!
Edit: Rettet endel flaue skrivefeil Edited by jevistad - 22 april 2010 at 22:40 |
|
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fine bilder, Jon Einar.
Hyggelig synes jeg, at det var rikelig med vogner og last å jobbe med. Faktisk såpass at vi måtte regulere mengden ved å ta vekk noen vogner på Solåsen. (og bl.a lå det en del vogner til Felleskjøpet Skillerud på bordet under Solåsen, kan noen begripe det... )
Tydelig at en del av deltakerne "i utlandet" også sender vogner til Norge. Det er jo hyggelig, men i praksis umulig å beregne på forhånd.
En utsending fra Langlia Bruk var i Koldig for å kjøpe inn maskin for lossing av tømmer.
Her testes denne ut hos en av tømmerleverandørene, Skogeierlaget på Tremetsrud
|
|
Hilsen
Roar Børte |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser ut til å ha vært et hyggelig treff. Jeg gleder meg til treffet i Nederland etter å ha sett disse bildene
Et par små spørsmål: Hva var tidsepoken for treffet i Kolding, og hvilke koblinger ble brukt på den norske delen av anlegget?
Eirik Edited by eika - 18 april 2010 at 23:47 |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den er vel muligens litt for moderne, selv om den er en epoke IV-vogn.
Koblingene på den norske delen var standard NEM-bøylekoblinger bortsett fra internt trådkobbel på noen fast sammenkoblede vogner
|
|
parnulf
Viderekommen Joined: 01 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 80 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er kjent for ikke å se skogen for bare barnålene, men jeg var altså også i Kolding.
Vi hadde for anledningen opprettet en BP-stasjon på Rise der hvor priveten kommer seinere.
Denne vogna ble brukt til hjemturens kvotehandel.
Idyll på Gaukås.
|
|
Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |