MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hyggelig treff i Kolding
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hyggelig treff i Kolding

 Post Reply Post Reply
Author
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hyggelig treff i Kolding
    Posted: 12 april 2010 at 12:29

Da var 12 nordmenn hjemme fra nok et trivelig koldingtreff.

Takk for turen til Steinar & Steinar, Knut, Morten, Truls, Halvor, Frode, Jan Petter, Arnulf, Tore, Jon Einar,   kjente og mindre kjente dansker,  kjente og mindre kjente tyskere  og ikke minst Martin og Johnny fra Sverige.
 
Her noen bilder:
 
Hallen var godt fyllt opp,  flere lange kjørestrekninger
 
Venting på passering jernbanekrysset Winterswijk
 
 
Burg am Stausee.   Far og sønn som stilte med ca 16m hovedstrekning inkl. sidelinje som krysser under og ender i egen stasjon. 
 
 
2 x jernbane og kanaltrafikk
 
 
Hirtshavn.
 
Hirtshavn fra havnesiden.
Siden produksjon av jernbaneferge foreløpig er på planleggingsstadiet så var det satt inn en seksjon med skiftespor.
 
Morten regjerer på Rise
 
Omfattende skifting på Myrene-Skillerud-Langlia
 
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2010 at 21:38
Fine bilder!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2010 at 22:25
Kan skrive under på at det var et hyggelig treff!
Her er noen av mine bilder:
 
Begynner med et bilde tatt i preiserhøyde på Padborg stasjon.
 
Denne stasjonen hadde fått skifterygg siden sist, dette synes jeg er en fascinerende greie selv om hastigheter og utrulling blir lang fra realistisk.
 
Her er en videosnutt som viser hvor vanskelig det kan være å beregne da det er stor forskjell på rullemotstanden på forskjellige vogner. 2-akslede vogner trillet som regel bare såvidt gjennom vekselgruppen:
 
Sorteringssporene til skifteryggen, vi kan ane at Padborg er satt opp med en del norsk mannskap.
 
Wintersvijk kruising var en "junction" på den danske delen av anlegget.
Selve modulen er nederlansk.
 
-TUR- passerer Hjartbro med et kort godstog til Hirtshavn. Tipper dette kom fra Trustrup?
 
 
Trustrup var forøvrig en artig stasjon som kanskje kunne hatt litt mer godstrafikk?
 
Trustrup fra andre siden
 
På sidelinjen fra Trustrup lå Havreland og det noe spesielle magasinet "Svellelyst"
Denne sidelinjen er vel laget av såkalte danske "privatbanemoduler"
 
På den tyske delen var det et omfattende smalspornett (H0e) hvor det var opplasting av normalsporvogner til smalsporede overføringsvogner i Lanken.
Her er det pinsett og godt syn som gjelder (fikle-fikleTongue)
 
Den ene danske linja endte i skyggestasjonen Varming, som også var endestasjon for utenlandsforbindelsen på den norske delen. Den norske linja kommer inn fra høyre.
 
Et av de lengre norske godstogene på vei fra Solaasen til Gaukaas. Varming i bakgrunnen.
 
Her har toget ankommet Gaukaas, og skiftetraktoren står klar til å kippe toget vider til Langlia, Skillerud og Myrene som er rene industrispor.
 
Antallet godsvogner til Langlia, Skillerud og Myrene nådde vel en "kritisk masse" til tider, her i en litt roligere periode:
 
Sender en hilsen til det alltid hyggelige danske vertskapet med takk for et vellykket treff!
 
Edit: Rettet endel flaue skrivefeil


Edited by jevistad - 22 april 2010 at 22:40
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2010 at 12:21
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Kan skrive under på at det var et hyggelig treff!
 
 Et av de lengre norske godstogene på vei fra Solaasen til Gaukaas. Varming i bakgrunnen.
 
Her har toget ankommet Gaukaas, og skiftetraktoren står klar til å kippe toget vider til Langlia og Myrene som er rene industrispor.
 
 
Antallet godsvogner til Langlia, Skillerud og Myrene nådde vel en "kritisk masse" til tider, her i en litt roligere periode:
 
 
Fine bilder, Jon Einar.
 
Hyggelig synes jeg, at det var rikelig med vogner og last å jobbe med.  Faktisk såpass at vi måtte regulere mengden ved å ta vekk noen vogner på Solåsen.  (og bl.a  lå det en del vogner til Felleskjøpet Skillerud på bordet under Solåsen,  kan noen begripe det... Embarrassed)
Tydelig at en del av deltakerne "i utlandet" også sender vogner til Norge. Det er jo hyggelig, men i praksis umulig å beregne på forhånd.
 
 
En utsending fra Langlia Bruk var i Koldig for å kjøpe inn maskin for lossing av tømmer.
Her testes denne ut hos en av tømmerleverandørene, Skogeierlaget på Tremetsrud
 
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2010 at 23:46
Ser ut til å ha vært et hyggelig treff. Jeg gleder meg til treffet i Nederland etter å ha sett disse bildeneSmile
 
Et par små spørsmål: Hva var tidsepoken for treffet i Kolding, og hvilke koblinger ble brukt på den norske delen av anlegget?
 
 
Eirik


Edited by eika - 18 april 2010 at 23:47
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2010 at 17:08
Originally posted by eika eika wrote:

Ser ut til å ha vært et hyggelig treff. Jeg gleder meg til treffet i Nederland etter å ha sett disse bildeneSmile
 
Et par små spørsmål: Hva var tidsepoken for treffet i Kolding, og hvilke koblinger ble brukt på den norske delen av anlegget?
 
 
Eirik
Epoken var vel III 0g IVa, regner med du spør pga Shimmns"nWink
Den er vel muligens litt for moderne, selv om den er en epoke IV-vogn.Embarrassed
Koblingene på den norske delen var standard NEM-bøylekoblinger bortsett fra internt trådkobbel på noen fast sammenkoblede vogner
Back to Top
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2010 at 22:15
Jeg er kjent for ikke å se skogen for bare barnålene, men jeg var altså også i Kolding.
 
 
Vi hadde for anledningen opprettet en BP-stasjon på Rise der hvor priveten kommer seinere.
 
 
Denne vogna ble brukt til hjemturens kvotehandel.
 
 
Idyll på Gaukås.
 
Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.