MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Superline modeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Superline modeller

 Post Reply Post Reply
Author
Gedsom76 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 november 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gedsom76 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Superline modeller
    Posted: 09 april 2010 at 20:46
Hej
Har sett div inlägg om lemaco/NMJ Superline modeller och undrar:
Använder någon här på forumet superline lokmodeller på sitt MJ-anlägg?
Eller är det mest i vitrin dem hamnar?
 
Skulle vara kul om någon kan lägga upp en bild på nån superline-klenod på MJ-spår. Smile 
 
Här är en bild på min NMJ El15


Edited by Gedsom76 - 09 april 2010 at 20:51
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2010 at 21:35
Jeg er ikke selv eier av noe Superline-lok, men hadde jeg eid noe slikt ville jeg helt sikkert brukt det og ikke latt det kun stå til pynt.
 
Som FREMO-medlem har jeg -på FREMO-treff- ofte hatt gleden av å fremføre tog med Superlinemateriell.
 
Og i Drammen Modelljernbaneklubb, der jeg er medlem, ruller det stadig vekk flotte modeller på sporene, som f.eks. denne:
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2010 at 23:33
Hvis man har Superline modell(er) så er noe av gleden å kunne kjøre loket, istedenfor å la det støve ned i et vitrineskap. Selv har jeg en Superline modell og den er i hyppig bruk på anlegget til Drammen Modelljernbaneklubb hvor jeg også er medlem
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2010 at 09:08
Jeg har to Superlinemodeller fra NMJ (26c og 32a) samt 24b og 31b fra Brimalm, og har absolutt tenkt å kjøre disse aktivt, de er alt for fine til å bare stå på hylla. Togrommet mitt er veldig lite, men jeg har likevel valgt å ofre litt av plassen og unne meg de større kurvene som disse lokene krever.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2010 at 10:22
Originally posted by Gedsom76 Gedsom76 wrote:

 
Skulle vara kul om någon kan lägga upp en bild på nån superline-klenod på MJ-spår. Smile 
 
"YameheYamaha"
Ikke alt som blinker er "Superline" men dogBig smile
 
Arne
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 21:33
Bare for å forsterke inntrykket av at det er hos DMJK det virkelig går for seg Wink; type32 gjør stopp på Gystad stasjon:
 
Dagfinn Rognstad
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2010 at 21:57
Jeg eier selv en Superline-modell og den blir brukt støtt og stadig! Viktig at maskineriet får lov å bli benyttet :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2010 at 23:24
Har da en Superline som får prøve seg på 120cm Fremo i ny og ne til bane er oppe og går....
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2010 at 15:50
Den EL14 var nydelig!
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2010 at 20:42
Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

Den EL14 var nydelig!
Den er det. Men det mangler litt bane å kjøre den på...
Håper at det kommer i løpet av noen årDead
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2010 at 21:39
Kjenner til porblemet Confused
Men heldig vis får jeg kjørt litt på klubbanlegget her i Narvik Smile
Back to Top
Gedsom76 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 november 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gedsom76 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2010 at 23:13
Hej
Mycket trevliga bilder och lokmodeller. Kul att så många kör med sina superline-modeller och övriga mässingsloks märken.
Det är lite tråkigt att loken kräver så stora kurvradier. Själv har jag kommit fram till att minsta kurvradie 700mm krävs som byggstandard för att loken inte ska gnälla eller gå sönder/spåra ur.  
 
Här är en bild på ett annat mässingslok jag har av märke Brimalm SJ litt Mg
 
 


Edited by Gedsom76 - 21 mai 2010 at 23:14
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2010 at 00:25
Den der var rett og slett NYDELIG!!ClapWacko
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2010 at 10:12
Har også dette loket. Er enig at "svenske brunlok" bare er fint!
Nå har jeg ikke fått kjørt loket på anlegg ennå (etter 1 år), jeg tror at Brimalm har operert med krav til 600 mm. radius på lokene sine de siste år? - Betyr dette at de ikke klarer dette i og med du oppgir 700 mm., Gedsom76?
 
Loket har forøvrig et "finurlig" drivsystem. Det er bare en gearboks pr. boggi. Den driver hjulene på boggien via en tannrem. - Ganske ulikt NMJ sin løsning.
Det hele minner om "gammel DAF" - men det er sikkert OK? Er litt skeptisk mht. holdbarhet på tannremmer over år.
Back to Top
Gedsom76 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 november 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gedsom76 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2010 at 17:21
Hej
Mg-loket klarar mindre än 600mm kurvradie men jag anser att en marginal är bra att ha.
Loket klarade 510 och 543mm kurvradie men det känns som om det är gränsen. Lite gnäll kom från loket vid 510mm.
 
För min del är 700mm en bra minsta kurvradie. Den ser bra ut, är inte alltför snäv eller för platstagande/vid/bred.
 
 
Håller med dig Kjell H att det känns som om remmarna inte kommer att hålla i längden.
Men Brimalm lovar att livslängden är minst 20 år vid användning av loket. Låter för bra tycker jag men tekniken används inom medicinalutrustning/maskiner och där måste grejerna hålla bra.
Vi får se om 15-20 år om Brimalm har rätt!? Wink 


Edited by Gedsom76 - 23 mai 2010 at 17:38
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2010 at 17:46
Bare for å være litt pirkete: "Superline" er NMJ"s betegnelse på deres modeller i dette segmentet. Jeg vet ikke om de har varemerke-bekyttet navnet, og det finnes naturligvis flotte modeller i samme klasse fra andre produsenter. Det er kanskje en honnør til NMJ at vi omtaler andre produsenters modeller med deres betegnelse, men helt riktig er det altså ikke.
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2010 at 18:00
Kan vi ikke gjøre som i motebransjen da og kalle de vakreste for supermodeller, ganske enkelt ;-)
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2010 at 14:25
Jeg eier ingen NMJ Superlinemodeller. Jeg er imidlertid nysgjerrig på disse, men er usikker på hvor bra de er, og om de er verdt pengene. Ut fra bildene i brosjyren klarer jeg ikke å se om de er mer detaljerte enn andre lokomotiver. Og hvis de er det, vet jeg ikke om dette er deler som lett faller av? Er disse modellene skjøre? Jeg har sett på noen bilder fra Jon Einar Vistads anlegg (Norges fineste?): http://www.youtube.com/watch?v=K2mZZkGLWL0&feature=&p=9EF7919A0BFCF009&index=0&playnext=1
Bl.a. El17 der skal være Superline, men jeg ser ingen forskjell fra El17 i Topline-versjon. Og appropos -hva er det med strømavtagerne på den modellen? De ser da ikke slik ut i virkeligheten? Kan de byttes? Jeg ser på bilder av Superline-modeller at det er litt søl med maling, og noen detaljer er litt på skrå. Er det fordi de er håndlaget, eller fordi bildet er av en demo/prototype? Hvordan er disse å kjøre? Kan man bruke dem mye i mange år? Finnes det reservedeler? Kommer de med dekodere? Kan man sette inn røykgenerator?
På forhånd takk for svar.Smile
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2010 at 17:26
Heisann Torbjørn.
Nå vet jeg ikke hvor du holder til i landet, men det vil bli kjørt med Superlinemodeller på Voll-messen...
Den/de Superline jeg har er det ingenting å si på: lakkering, kjøreegenskaper, detaljer og ALT det andre;-)
De modeller som jeg har har kommet med dekodere, men det kan variere fra modell til modell. Dette er NMJ flinke å opplyse om!
NMJ sin Topline av El.17 er vel en plastversjon av Superline modellen!?! (Ta meg hvis jeg tar feil?)
Jeg mener at Superline modellen i messing tåler mye mer enn de i plast. Selv om plast har største delen av samlingen min.
Kjøreegenskapene på min NMJ El.14 er helt fortreffelig. Er få andre modeller jeg har hatt den opplevelsen, men det er ikke langt unna i "plastverden" hellerWink.
 
Når du spør om røykgenerator i modellen så kan andre svare bedre på det enn meg...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2010 at 17:43
Hei Torbjørn!
Du spør om mye - og skal prøve å svare deg etter beste evne. Som du sikkert skjønner, er mye subjektive oppfatninger.
 
Forskjellen mellom Superline (SL) og Topline (TL) er at SL er håndlagede modeller i messing mens TL er masseprodusert i plast.
Driftsmessig er det kanskje ikke så stor forskjel mellom El17 SL og tilsvarende TL? Gearkassen har individuelle lager for alle mellomdrev (noe jeg aldri tidligere har sett på en "billigmodell". Dette skulle tilsi at presisjon og levetid kanskje er lik for begge?
Når SL kan ha noen skjevheter i enkelte detaljer, så skyldes dette at det er håndarbeid. Alle montører er ikke like flinke - og av og til "glipper" kvalitetskontrollen. Dette gjør at man også kan risikere at smådeler faller av SL-modeller.
Da SL er superdetaljert, er det mer smådetaljer på modellene - og de er derfor utsatt for skade.
Små detaljer i metall er allikevel bedre mot brekkasje enn tilsvarende i plast på TL. Reservedeler til både SL og TL finnes hos NMJ.
Selvfølgelig kan strømavtakere byttes på både SL- og TL-utgaven av El17.
Noen SL har fabrikkmontert dekoder mens andre ikke. De med dekoder er: Di6, El14, El15 og Skd 220c
Røykgenerator på SL damplokutgaver er mulig å realisere men skorsteinen er massiv i roten. Derfor er dette en vanskelig jobb. - Bedre å la være!
Dette i all hast.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,188 seconds.