Dreiing av hjul |
Post Reply ![]() |
Author | |
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 26 februar 2010 at 02:43 |
Jeg har noen lok med såkalte pizzahjul, og skulle gjerne ha fått de trimmet en del. Er det noen som kan hjelpe meg med dette???
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvor mange dreier det seg om?
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 819 |
Jeg mener det var en som nevnte en link til en tysk side med en type dreiestål som får vanlige pizzakuttere til å ligne RP25-hjul. Men, hvor det står, det husker jeg ikke. Så om noen husker, kan de finne fram linken?
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
![]() |
|
kokken ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Det dreier seg om 2-3 lok
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Du kan prøve å dreie de ned ved å bruke en fin fil på flensen mens motoren drar hjulene rundt. Men det tryggeste er å ha tilgang til en liten metalldreiebenk og spenne opp hjulene der. Da må de tas ut av loket, selvsagt. Det beste er selvsagt med et eget tilpasset dreiestål med riktig kontur som Magne nevner, og sikkert det raskeste også. Det viktige er at flensen blir avrundet slik at de er liten sjanse for at den klatrer på skinna.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
hvor mye koster en slik en liten metall dreiebenk??
|
|
![]() |
|
jhh61no ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Hei
Dette krever at det er drift på alle hjulene, men er ikke dette nokså risikabelt mht metalspon som lett kommer inn i drivverk og motor ? |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
![]() |
|
Jo, det er vel det. God oppsmøring av lagre på forhånd er sikkert lurt, kanskje med fett også. Så får man heller fjerne det i etterkant. Jeg har gjort dette noe selv, og det har gått bra, men kanskje var jeg heldig. Nå skreve jeg også "kan", dvs det er ikke anbefalt metode, men mulig hvis man ikke har andre muligheter. Dreiebenk er selvsagt å foretrekke.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Dreiing av flenser uten metalldreiebenk er ikke å anbefale.
Det er stor forskjell i hardheten på lokhjul og hvor godt de sitter til akselen. Spesielt hjul med navisolering av plast, har en tendens til å løsne og/eller bli skjeve.
Derfor bør man demontere hvert enkelt hjul før dreiing.
Mange hjul har et hardmetallsbelegg utenpå en mykere kjerne. Dersom man "fildreier" slike, blir resultatet ofte så dårlig at hjulet må kastes da man ikke klarer å få jamn nok avvirking med en fil.
Märklin-hjul er ofte slik. Andre harde hjul er Electrotren. Enkelte hjul har isolasjon mellom hjulringen og hjulskiven. Den er meget utsatt for å løsne. Spesielt lokomotiv-eikehjul har slik isolering men også andre.
Beste måte er innspenning i en jigg for hver enkelt hjuldiameter. Det er omfattende og kostbart.
Jeg har med hell brukt en konisk stift med senterskrue. Da holder man hjulet i senter men må være oppmerksom på at oppspenningen fort kan bli skjev, så dette må holdes under oppsikt hele tiden.
Mht. spesielle dreiestål for RP25, så slites de fort ut - og kostbare er de!
Apropos RP25, så er dette etter min mening en totalt uegnet standard å følge (til punkt-og-prikke) for europeisk materiell - om man da ikke utelukkende har boggimateriell? Man kan gjerne bruke hjulform og flenshøyde for RP25 - men da kan man likegodt bruke NEM 311 fra 2009 og der spesielt merke seg pkt. 4.
En brukbar metalldreiebenk koster NOK 5000+
Jeg har prøvd noen rimelige i aluminium, men de er ikke vridningsstabile nok til å gi et brukbart resultat for alle hjultyper.
|
|
![]() |
|
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Tok mine Lima hjul med på jobb og plaserte de i en MAZAK 10 QT og dreia ned flensen.... Funka fint det...
![]() |
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
![]() |
|
Selv om dreiing i benk er å foretrekke, er det ikke helt umulig å dreie
lokhjul med lokets egen motor. Nå kommer det an på hvor mye flensenskal
ned, men med moderat nedtagning, vil en nensom bruk med en fin fil
kunne gå bra. Problemet er som det sies særlig der det er
plastisolasjon, så filtrykket må ikke være større enn at
plastisolasjonen "holder".
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Hvor mye må files ned før man er på RP-25 stadiet??
|
|
![]() |
|
"Totalt uegnet"? FREMO har nå brukt RP25 i årevis, og tror du de ville hatt suksess med sine trafikkspill om hjulprofilen var totalt uegnet for europeiske forhold? Nå må man imidlertid være nøykatig med hva man snakker om. RP25 er en hjulprofil, og det er NEM311 også. De er svært like, bortsett fra flensdybden, der NEM 311 tillater helt opp til 1,2 mens RP25 setter grensen ved 0,71 mm. På den annen side tillater NEM 311 helt ned til 0,6 mm, og da er RP25 innenfor. Det som nevnes i punkt 4 i NEM 311 som gir noen små forskjeller, er hvordan hjulene plasseres på akslene. Dette styres hos NMRA av S-4.2 og hos NEM av norm 310. Dette er altså en hjulsats. Da er hovedmålene disse Hjulbredde (N): NMRA RP25 min 2,74 mm - NEM 2,7-2,9 mm (RP25 ligger altså innenfor spennet til NEM) Flensdybde (D): NMRA RP25 max 0,71 mm - NEM 0,6-1,2 mm (RP25 ligger altså innenfor spennet til NEM) Innermål hjul (B): NMRA S-4.2 min 14,4 mm - NEM 14,4-14,6 (RP25 ligger ved den ene yttergrensen til NEM) Check gage (K) (bakkant hjul til hjulbane andre aksel): S-4.2 max 15,4 mm - NEM 15,1-15,3 mm. (Her kan NMRA bringes innenfor NEM hvis man går ned til 15,3, siden 15,4 er et maksmål.) For at RP25/S-4.2 hjul skal gå bra på skinnegang som følger NEM-normen, må man altså sjekke Check gage om den er 15,3-15,1 mm. Ellers er de to normene nå så godt som sammenfallende. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
0,71 mm |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
En dreibenk og dreiestål er sikkert å foretrekke, men kostnaden blir da ganske enorm for noen få hjul.
Jeg har dreid ned flere hjul med forholdsvis enkle hjelpemidler:
I bildet under vises en aksling fra en Roco teakvogn, dreid ned fra 1.2 mm NEM-flens til RP-25 "lookalike": ![]() Det bød ikke på noen problem å dreie ned flensen, selv på hjul med plasteiker. Det er viktig å ikke ha hastverk slik at hjulet blir for varmt.
Når jeg skal dreie ned flensen, tar jeg akslingen av vognen, skyver hjulene forsiktig nærmere hverandre slik at man får festet akslingen i bormaskinen. Så er det bare å starte opp og file forsiktig, flatt først til man oppnår riktig flenshøyde (mål med skyvelære) og så runde av kantene.
Deretter skyves hjulene ut igjen til riktig mål (sjekkes med NMRA gage som vist i bilde). Edited by Bjørn R Larsen - 02 mars 2010 at 18:58 |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Med at RP25-normen er "totalt uegnet" i Europa mener jeg at ikke alle mål som det er naturlig å bruke for en amerikansk hjulstandard, kan følges.
Når man bruker hjul med RP-25-profil så er det også naturlig å benytte RP-24 for avstanden mellom hjulskivene - og det hadde vel vært mer presist av meg (-og av NEM) å si det! :-)
Dette er det ikke bare jeg som mener - det står også å lese som advarsel i NEM 311 punkt 4.
Når vi har en tilstrekkelig god europeisk norm, så er det vel mest naturlig å benytte denne i Norge?
Da kan man heller sette "særkrav" mht. toleranser innenfor denne norm (f.eks. flenshøyde) i stedet for å innføre en ellers fremmed norm? I så fall hadde jeg vært mer på linje med å dreie flenser med fil. Den øvrige hjulprofilen tilfredstiller da NEM men oftest ikke RP25. |
|
![]() |
|
Det er mulig jeg har tungt for det, men jeg klarer ikke å se at hjulprofilen RP25 bryter med NEM 311 all den stund målene for RP25 passer innenfor det toleransespennet NEM 311 gir. Dvs. at et RP25 hjul tilfredstiller NEM 311.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Jeg har også "tungt for" å måtte innføre en amerikansk standard når vi har en dekkende europeisk standard, spesielt når hjul som følger denne (de) NMRA-standard(er) kan gi problemer for lange 2-akslede europeiske vogner.
Det blir litt "kvasi" for meg når ikke hele NMRA-standardsettet kan brukes for hele hjulsettet - og på alle europeiske vogner?
På NEM er ikke radius på flensspissen normert men det er den på NMRA RP25 - og med 3 fastlagte radier! I tillegg er NEM-hjul noe mer avrundet på innsiden. Dette gjør også at hjulene ikke klatrer så lett i sporkryss.
Når man dreier av hjulflenser (som var temaet i denne tråd) - og attpåtil bruker fil, er det meget vanskelig eller umulig for de fleste av oss å tilfredstille RP25. Derimot kan man ligge innenfor NEM 311 - og dersom man i stedet bruker NEM og har funksjonskrav innenfor denne standard (f.eks. max. flenshøyde) så slipper man "billigere unna" uten at det behøver gå på bekostning av noe som helst. - Krever man RP25 - derimot, er man oftest nødt tiil å bytte hjul som igjen kan føre til dårligere driftsstabilitet. - Derfor min oppfatning av "uegnethet".
|
|
![]() |
|
Nå er det vel ingen her som har agitert for å innføre en amerikanske standard i tykt og tynt, enn si følge den til punkt og prikke, annet enn at du har agitert meget sterkt MOT å følge den til punkt og prikke. Men jeg ser at du har moderert deg litt, fra "totalt uegnet" (som jeg leser som "ubrukelig!") til bare "uegnet". Det er godt mulig at den nye NEM-standarden er bedre for visse typer lange 2-akslede vogner. Men mange i Europa, FREMO-miljøet bl.a., har altså funnet at RP25-hjulprofilen med sin avrundede flens har vært å foretrekke. Selv har jeg bare gode erfaringer med denne profilen eller en eller annen tilnærming til den, slik det går an å få til på hjemmeverkstedet (ja, jeg har metalldreiebenk) og ha et praktisk forhold til saken. Så at den kan være så uegnet som du mener, får ikke min støtte. Dertil er de to normene nå for like hverandre. Slik var det ikke tidligere.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() |
|
Jernbanemodell ![]() Nykommer ![]() Joined: 16 august 2009 Status: Offline Points: 8 |
Noen som har funnet et godt RP-25 dreiestål til en OK pris??
|
|
jernbanemodell@gmail.com
|
|
![]() |
|
Filledukke ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 11 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 41 |
Med vennlig hilsen
Jon |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |