Løten stasjon |
Post Reply ![]() |
Author | |
oddrune ![]() Nykommer ![]() Joined: 17 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 16 januar 2010 at 15:52 |
Hei!
Jeg har nå vært i kontakt med Ingvill som skal starte nye Løten stasjon. Det er ei meget engasjert dame, men jeg tror ikke hun har så veldig peiling på hva vi driver med og hvor mye dette egentlig koster av kroner og øre når hun sier at hun vil ha modeljernbane der inne. Lillehagen var der på onsdag, og han tilbydde seg sitt anlegg "Svingen" som sikkert alle her har hørt om som en midlertidig løsning. Men dette likner ikke på Løten i det hele tatt. Hun har 100x210 til rådighet, og der vil hun ha gjenspeilet banen mellom Hamar og Elverum. Hmmmmmmmmmm. Noen som kan hjelpe???????????
|
|
ORT
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kun 1 meter x 2,10 meter? |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Høres ut som om skala T, eller Z er saken da.
|
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette høres ut som en glimrende mulighet for å starte en MJ-klubb. Settingen virker perfekt for MJ-bygging og sosialt samvær for MJ-folk. Foreningen får gratis lokale mot å bygge et utstillingsanlegg som skal stå i lokalene. Men hvis noen tar opp denne hansken bør jo første punkt være å finne ut om det finnes mer egnet bruk av arealene. Hva med et mye lengre og smalere anlegg langs en vegg? Hadde vært artig å sett en tegning av det aktuelle arealet! |
|
![]() |
|
oddrune ![]() Nykommer ![]() Joined: 17 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Egentlig, men pøh, får ikke togmateriell fra banen her i den skalaen da serru, nei seriøse og kreative innspill mottas med takk.
MVH
Odd Rune
|
|
ORT
|
|
![]() |
|
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
N-skala måtte vel være tingen. Har ikke Minitrix en NOHAB i dansk bemaling, men med takoppbygget?
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Dersom man bygger anlegget som en plate på 1x2.10m, kan man dele det av langsetter midten med en scenic devider og få ett samlet anleggsstrekk på 4.20m. Løten stasjon er omkring 570 meter lang i virkeligheten, og man får plass til hele stasjonen pluss litt til ved anleggsforslaget nevnt over bygget i N-skala. Men hele avstanden mellom Hamar og Elverum??? - Da holder det ikke med T-skala engang....
Ved bruk av Løten som forbillde, tror jeg du seriøst må være forberedt på en del scratchbygging uansett. Edited by Roger - 16 januar 2010 at 23:03 |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
oddrune ![]() Nykommer ![]() Joined: 17 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Kan egentlig tenke meg en rundbane, Løten stasjon er ikke mer avansert enn 3 spor og kanskje kan vi få varmet opp enkefru Krogstie til å låne bort stasjonen. Avdøde Per Johan Krogstie har stasjonen i 1:87 i et skap hjemme hos seg. Og bruke en ekspedisjonsbygning som vi har på Kløfta på langsiden med ett sidespor, og kalle den for Grundset. Innspill mottas med takk.
MVH
Odd Rune
|
|
ORT
|
|
![]() |
|
steinbp ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Jeg har et anlegg i Z som viser dette, og kan leveres til videre utbygging. Dagens dimensjon er 170x70 cm, og jeg har både norsk materiell, og vil gjerne selge anlegget. Anlegget står på lager i Kråkstad, så Ring meg om det kan være av interesse. Mobil 900 22 416
|
|
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|
![]() |
|
LokoJon ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 219 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei alle sammen !
Vil komme med et innlegg for kanskje rydde litt opp i settingen rundt saken Løten Stasjon.
Etter henvendelsen gitt ut i forumet av Pelle, kontaktet jeg Ingvill, som damen heter, og forhørte meg litt på hva hun var ute etter.
Hun skal drive stasjonen med noen flere engasjerte sjeler, og kunne tenke seg modelljernbane på stasjonen som en del av konseptet.
Spesielt var hun ute etter noe som kunne være i venterommet under åpningen, og over litt tid etter.
Hun fikk linken her på forumet for å se på Svingen Stasjon, og hun syntes det var en flott ide.
Spesielt da den var ferdig og kunne settes opp nesten uten videre.
Jeg setter vegger rundt modellen og så monteres det på en glassplate slik at den blir som et monter. Så skal den stå i venterommet og surre og gå for en periode.
Men.....
Det som er interessant for MJ"ere er at hun vil gjerne ha en permanent utstilling av modelljernbane i et av de større rommene på stasjonen. Her skal det stilles ut håndtverk, lokale matvarer og ulike gjenstander, og det er plass til en større modelljernbaneinstallasjon.
Den skal være permanent, og skal være forbildelig mot Løten stasjon og Grundsethbanen, eller med noen av sidesporene.
Langs en av veggene kan det monteres opp en modell som kan være av ganske stort format, 4-5m, og det er ingen problem i H0-skala.
Poenget er at i 2012 er det 150 år siden Grundseth/Rørosbanen åpnet, og i forbindelse med det jubileet mener Ingvill hadde det vært passende med en modelljernbane med dette som tema.
Som Håvard sier, er dette en ideel mulgihet for lokale MJ"er å kunne starte er spennende prosjekt som jobbes mot 2012. Jeg kunne godt tenke meg å være med på dette, men i og med at jeg bor på Skedsmokorset, setter det sine begrensninger.
Alternativ kan det bygges flere moduler hjemme hos enkelte som monteres sammen der oppe mot slutten av ferdigjøringen.
Det som det ikke snakkes om fra Løten stasjon, er jo kostnader rundt en slik bygging, og hva med togmateriell ? Hvem skal stå for dette ? Dette vet jeg ingenting om foreløpig....
Uansett skal det være åpning av stasjonen den 5. februar og på grunn av den korte tiden til den datoen, får hun låne Svingen Stasjon som er klar. Den er ikke forbildelig lik Løten, men duger for henne til denne åpningen.
Håper det er flere mj-sjeler som ser denne store muligheten til å bygge en spennende bane i tiden som kommer, så ta kontakt med Ingvill på Løten stasjon og fortell hva du kan bidra med.
PS. Er ikke veldig godt kjent med om jeg blander Grundseth og Rørosbanen, men da får dere har meg tilgitt ;-))
Håper dette kan klarere litt !
Hilsen Jon André Lillehagen , alias LokoJon Edited by LokoJon - 18 januar 2010 at 20:08 |
|
Hilsen fra
LokoJon - Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn - Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra ! |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ingen sammenblanding og nevne Grundsetbanen og Rørosbanen. Historien er at Rørosbanen første strekning gikk mellom Hamar og Grundset. Den er snart 150 år gammel. Omtrent samtidig startet man nordfra, med strekningen Trondheim - Støren (ferdig 1864). Dernest vedtok man å forlenge søndre del fra Grundset til Aamot (=Rena) og samtidig tok man med seg stasjonsbygningen fra Grundset til Rena, slik at dagens Rena stasjon er en ombygging (gjort på 1890-tallet tror jeg) av den opprinnelige stasjonsbygningen på Grundset. Godshuset stod igjen, og ble ombygget til ekspedisjonslokale. Tro om ikke den står ennå? Grundset-Aamotbanen ble åpnet 1871.
Så vedtok Stortinget i 1872 å bygge det som lå mellom Støren og Aamot, altså Støren-Aamotbanen. Den var ferdig fem -5- år senere! Hele systemet Hamar-Grundsetbanen, Grundset-Aamotbanen, Støren-Aamotbanen og Trondhjem-Størenbanen ble kalt Rørosbanen. De enkelte banene var formelt egne enheter, men ble driftet felles enten fra Hamar (Hamar-Tynset) eller Trondheim (Tynset-Trondheim). I 1921, da Dovrebanen ble åpnet, forsvant (av andre grunner) samtidig oppdelingen i små banedeler, slik at strekningen Hamar-Elverum-Støren utgjorde den "nye" Rørosbanen som da var smalsporet, mens strekningen om Dombås var bredsporet hele veien til Trondheim. Smått om senn ble også Rørosbanen ombygget til bredt spor (=normalspor 1435 mm) og denne ombyggingen var fullført i 1941. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
LokoJon ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 219 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk, Svein !
Er fortsatt ganske grønn i jernbanehistorie, så jeg er jammen glad for de oppdateringer jeg kan få
![]() Det er bare å fyre løs med alt som er nyttig, det er derfor jeg er veldig glad i dette forumet. Det er så mange som sitter på mye nyttig informasjon, og jeg blant mange sluker det rått !!!
|
|
Hilsen fra
LokoJon - Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn - Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra ! |
|
![]() |
|
oddrune ![]() Nykommer ![]() Joined: 17 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Jon!
Jeg er enig i at Svingen kan brukes til formålet, noe annet ville egentlig bli for krevende også på så kort varsel. Sist jeg snakket med henne, hadde hun ikke fått svar hos deg. Når det gjelder midler til prosjektet hennes har heller ikke jeg hørt noe, men jeg er enig med vine venner på Kløfta som sier at 10 lapper går veldig fort bare i banelegeme.
MVH
Odd Rune.
|
|
ORT
|
|
![]() |
|
LokoJon ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 mars 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 219 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke tvil om at et prosjekt som dette koster penger
![]() Neste gang jeg prater med henne skal jeg forhøre meg om hvordan hun har tenkte dette.
Jeg ser vel kanskje for meg at noen lokale mj"er bruker denne muligheten til å bygge et prosjekt der de står som eiere, og har tilgang til bygging og lokal etter behov, men har en tett dialog med de som driver stasjonen slik at sluttresultatet blir ok for begge parter.
Jeg mener dette er en flott mulighet til å kunne bygge et spennende prosjekt i mot 2012 til 150-års jubileet. Kanskje det går å kunne skaffe noe midler fra lokale entrepenører, NSB, jernbaneverket osv
![]() |
|
Hilsen fra
LokoJon - Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn - Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra ! |
|
![]() |
|
oddrune ![]() Nykommer ![]() Joined: 17 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Jon!
Ja jeg er enig med deg, men hvem skal drifte dette da? Om det stopper? Verdens mest drifssikre merke er Märklin, men de og krever smøring etter 40 timer sammenhengende kjøring, det gjelder sikkert vognhjulagslinger på vognene også.
MVH
Odd Rune
|
|
ORT
|
|
![]() |
|
oddrune ![]() Nykommer ![]() Joined: 17 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei! Har vært i kontakt med Lillehagen, han stiller med Svingen der oppe til åpningen, grei løsning synes jeg, så får vi se videre. Jeg har ikke hørt fra Ingvill.
MVH
Odd Rune
|
|
ORT
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |