Sporavstand for ringlokstall? |
Post Reply ![]() |
Author | |
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2126 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 27 november 2009 at 09:12 |
Jeg driver og planlegger nytt anlegg, og vil ha med svingskive og ringlokstall. Lokstallen skal scratchbygges med utgangspunkt i lokstallen på Elverum, men lengde/bredde og evt antall staller vil bli justert etter tilgjengelig plass:
![]() ![]() ![]() Jeg lurer på hvor stor avstand jeg minimum bør beregne mellom sporene for å få plass til dører og hengsler, evt hvor brede dørene bør være. Denne avstanden vil diktere hvor langt unna skiva lokstallen må plasseres, sett i sammenheng med vinkelen mellom sporene. Vinkelen er ikke bestemt ennå, siden jeg ut fra avstanden må finne et kompromiss mellom lengde og bredde på Takknemlig for innspill og forslag! ![]() Svein Edited by Svein_A - 27 november 2009 at 09:19 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du kan jo gjøre dette erfaringsbasert, dvs. ved å måle bredden på det bredeste loket ditt, legge på noen millimeter slakk, og så har du minste størrelse på portåpningen.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2126 |
Da har jeg omsider fått målt lokene mine. Fant ut at ca 38mm var maks bredde, mens høyden varierte fra 48-52mm over skinnetopp.
Jeg gikk litt videre og fant fram et annet bilde jeg hadde tatt, et nærbilde av den ene porten tatt rett forfra (jeg VISSTE at jeg skulle få bruk for det bildet en vakker dag! ![]() Ut fra dette beregnet jeg at porten måler ca 383x470cm, i H0-skala tilsvarer dette ca 44x54mm, m.a.o. 2-3mm klaring til alle kanter. Med 6mm avstand mellom portåpningene vil jeg få en sporavstand på 50mm. Det høres vel ikke så gæli ut dette..? Svein |
|
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Et annet alternativ er jo å måle på stallen på Elverum og dele på 87.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Det er også et alternativ selvfølgelig, men det blir litt voldsomt å kjøre nesten 30 mil for å ta noen målinger og evt noen flere bilder. Nå var jo heller ikke hensikten å lage en nøyaktig modell av denne lokstallen, det har jeg ikke plass til, men jeg vil gjerne få til et lignende bygg med noenlunde plausible mål.
Det er klart, hvis det er noen forumlesere som befinner seg i Elverum og har lyst til å ta en kjapp målerunde setter jeg selvfølgelig stor pris på det! ![]() Svein |
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |